Druk koppeling valt weg.

Iemand ervaring met het wegvallen van de koppelingsdruk bij een RT 1200 van 2010?
Er is geen uitwendige lekkage zichtbaar en bij het opnieuw inknijpen van de koppeling heb ik weer volle druk die dan geleidelijk weer wegzakt.
Ik zit zelf te denken aan de hoofdkoppelingscilinder maar kan zo vlug niets vinden over een eventueel reparatiesetje daarvoor.
Iemand ervaring ermee?
Mvgr. Leo.

Als je dat een paar keer doet moet je reservoir ook steeds leger raken. En dan moet er toch ergens een lek zijn. Blijft het reservoir op niveau dan is het een andere klacht.

Hij is niet uitwendig lek, daarom dacht ik aan inwendige lekkage van de hoofdkoppelingscilinder.
Reservoir blijft ook gewoon netjes op peil.
Gr.Leo

Dit heb ik jaren geleden, in 2004 ook een keer gehad tijdens een zomer vakantie in België. Men heeft mij toen met een sleepwagen afgezet bij een BMW dealer in het Franstalige gebied. Helaas was en is mijn Frans zeer slecht.

Na een kort onderzoek heeft men, voor zover ik het begreep, de koppelingsvloeistof vervangen. Er zou een verkeerde vloeistof gebruikt zijn. Motor zat nog in de garantie en was bij de dealer (in dit geval Simako) in onderhoud, dus dat vond ik wel vreemd.
Maar vervolgens kon ik na een paar uurtjes wachten, met frisse moed richting huis. En geen problemen meer.
Bij Simako snapte men er ook niets van. Ik heb daarna echter in de jaren dat ik met die motor reed dit probleem niet meer gehad.

Ik weet niet of ik je er veel me geholpen heb, maar dit was mijn ervaring.
Voor zover ik nog na kan gaan reed ik toen met een R1150RT van ongeveer 1 jaar oud

Ik ga beginnen met de vloeistof te verversen dit is de simpelste oplossing en kan ik altijd nog onderdelen gaan vervanen.
Bedankt voor jullie reacties.
Gr.Leo

Oude vloeistof erin ?
Deze vloeistoffen trekken water aan , de hoeveelheid (water)vocht in de vloeistof komt bij hitte aan de kook en vormt gas , en gassen zijn samendrukbaar … lees : je hebt dan geen hydraulische druk meer.

Even afkoelen , en je hebt weer druk .
Dus tijdig verversen koppeling- en vooral remvloeistof !!!

Klopt. Dit was kennelijk bij mij toen het geval. Want in het begin kon ik nadat ik een poosje stil gestaan had, weer gewoon rijden met de koppeling. Maar na een paar dagen ging dit ook niet meer.
Het vreemde was alleen dat de motorfiets pas ongeveer een jaar oud was, dus de vloeistof ook. En voor zover ik het uit het Frans begrepen had, was er iets met “verkeerde” vloeistof.

Maar . . . daarna heb ik dit probleem nooit meer gehad.

Alleen zit er bij de -1200- Vitamol V10 in en dat is een minerale olie. Trekt volgens mij geen water aan. [emoji848]

Verstuurd vanaf mijn Nokia X20 met Tapatalk

Leo, laat je nog even weten hoe het gelopen is?

Ik heb dit probleem ook. In april was de vloeistof ververst volgens de motorzaak. Ik heb een nieuwe cilinder geplaatst dat was al beter. In de oude cilinder zat een beetje zwarte olie, wat volgens mij alle olie niet wordt ververst.
Maar als je de koppeling half in trekt en je houd hem vast valt de druk weg. Deksel van reservoir er af gehaald blijkt dat de koppelingspomp vloeistof door laat zie je als ware kleine belletjes. Knijp je hendel helemaal in dan werkt de koppeling goed. Zijn hiervoor ook reparatie zetjes kan ze niet vinden.

Sorry voor de (zeer) late reactie.
De hoofdkoppelings cilinder aan het stuur was inwendig lek.
Deze vernieuwd en de vloeistof ververst.
Alles werkt weer als vanouds.
Groetjes Leo.