Driewielige motorscooter niet meer met B rijbewijs

Ik schenk niet zo aandacht aan dit type motorscooter, maar ik heb een collega die er mee rijdt. Lees net nieuws van de ANWB dat je vanaf 19 januari 2012 niet meer met een B rijbewijs op driewielige motorscooter mag rijden. Je moet nu een A rijbewijs hebben.

Alleen als je nog voor 19 januari je B hebt gehaald, mag je erop blijven rijden.
Eigenlijk wel logisch dat je voor zo’n scooter een A rijbewijs nodig hebt. Dat extra wiel voor, was toch meer om de wet te omzeilen om met B erop te mogen rijden.

Dat is toch afhankelijk van de afstand tussen de 2 voorwielen?

Klopt. De afstand tussen de voorwielen bepaalde in Nederland of iets een motor of auto is.
Er zijn dan ook 2 versies van deze 3 wielers. Door een simpele ombouw kon de breedte iets vergroot worden waardoor de ‘motor’ veranderde in een ‘auto’.
Ik lees hier dat dat per 19-1 inderdaad is veranderd:
http://www.nieuwsmotor.nl/motornieuws/11421-derde-rijbewijsrichtlijn-update-gemotoriseerde-driewielers.html

OK, weer wat geleerd.

Ben het overigens niet eens met Wil51.

Wat dacht je van een trike? Deze bijvoorbeeld http://www.google.nl/imgres?imgurl=http://www.trike-verhuur.nl/foto/bckgr_trike3.gif&imgrefurl=http://partyflock.nl/topic/837906/PAGE/2.html&h=600&w=800&sz=337&tbnid=EdF595e5L_nRZM:&tbnh=90&tbnw=120&zoom=1&usg=__FDbVRfu9iX8kIOQD8iH0NsesDvw=&docid=ZuuzKv7LtlWcXM&sa=X&ei=ex83UY2nCofJPPiogaAI&ved=0CDEQ9QEwAA&dur=4554

Daat moet je voortaan dus ook een A rijbewijs voor hebben. Maar wat heeft dit met een motor te maken?

Het gaat overaal aan de stabiliteit van de voertuig.
Mijn buurman heeft net een Piaggio MP3 gekocht voor dijden met zijn B rijbewijs. Hij heeft nooit een motor gereden maar maakt zich goede met de ding en geniet groots van.
Van mijn betreft, voor alles wat je moet leunen/kantelen in een bocht, of met drie wielen, moet je een A rijbewijs hebben- dan leert je goede van het begin de rijeigenschappen anders zijn dan bij een auto.