In februari was ik even bij Louis in Emsbüren geweest. Op weg naar huis bij moest ik een pleintje 3/4 hebben. Ik had hem al opgezet om rechtsaf te gaan toen er een auto aan kwam rijden. Ze had mij helemaal niet gezien zei ze na die tijd. Ze tikte mij aan en een hoop glij- en schuifschade. Overigens keurig en snel geregeld door de verzekering.
In juni zou ik met de zoon een stukje meerijden. Ik zou later mijn eigen weg vervolgen. We reden keurig 60 km/h over mooie weggetjes. Er was een gelijkwaardige kruising met een weg van rechts. Daar kwam een auto aanrijden. Deze auto was nog niet op het oprijgedeelte van de kruising. Ik dacht (en daar gaat het fout als je denkt voor een ander) Jeroen rijdt wel door. Dus niet. Toen ik zelf weer naar voren keek stond hij al bijna stil. Ik kon nog ietwat ontwijken maar remmen al helemaal niet meer. Sleutelbeen gebroken, beide motoren kapot en dat was het.
Beide ongevallen waren met een K1200RS. Een mooie maar toch wel erg zware motor. Ik rij nu naar volle tevredenheid op een zelf ingevoerde R1200ST.
Da’s flink balen Bart, gelukkig ben je er relatief goed vanaf gekomen.
Heb zelf dit jaar ook een “2x” gevalletje gehad: de mijne is 2x van zijn standaard gevallen. De eerste keer in juni ergens in het gras en verder niets aan het handje, vorige week in mijn eigen bestraate achtertuin en nu zeer waarschijnlijk (economisch) total-loss. Morgen komt de schade expert, maar volgens mijn dealer een schade van plm. €3000=
Oeioeioei altijd balen: dan zijn het inderdaad echt geen brommers die je zo weer overeind hebt.
Gelukkig met een RT maar één keer meegemaakt, nog relatief kort geleden: motor staat op de oprit (helemaal aan de kant, rechts) en ik rijd, normaal gesproken, met de auto achteruit in ernaast (aan de andere kant, links).
Even niet opletten, ik rij teveel naar rechts zo tegen de topkoffer van mijn R1150RT aan: motor van z’n jiffy, schuift zo op z’n kant het perkje in en koffer dondert eraf.
Gelukkig weinig schade (dankzij de planten) aan de motor (wel zowat aan mijn rug bij het optillen uit de struiken), maar ik kon wel een nieuw achterlicht voor mijn auto bestellen.
Edit: de schade expert is net langs geweest.
“Gelet op de bijzonder goede staat van het voertuig” mocht ik zowaar zelf beslissen wat ik wilde: total-loss, zij de brommert als sloopmotor en ik het schade bedrag op mijn rekening, of alles proffesioneel laten herstellen.
Vandaag bij mijn dealer netjes alvast het schade bedrag a €2985,= aan hem betaald en mijn brommert in zijn showroom nog een tijdje staan bewonderen: hij zag er altijd al uitstekend uit, maar nu is het echt alsof hij nét uit de fabriek komt
Straks in maart als ik hem op ga halen, het resterende bedrag aan hem overmaken voor de 50k beurt (incl. ABS doorspoelen) en de nieuwe bandjes en dan kan ik er weer tegenaan…