Hallo, bij de koude start maakt de motor een schrapend geluid, net of er iets geen/onvoldoende smering krijgt. Als de motor warm is en er weer gestart wordt, is het geluid weg. Kan dit de distributieketting zijn en of de spanner?. Hoe kan dit euvel worden vervangen?.
De 1200 RT is uit 2006, heeft bijna 100.000 km op de teller.
Ik lees graag jullie reacties.
De goede kettingspanner heb je al dus die is het niet . Ik zet mijn geld op het one-way-bearing in de aandrijf pully op de dynamo. Deze dient om het onregelmatige draaien van de motor tijdens het starten en als hij koud is niet over te brengen op de dynamo zodat de dynamo regelmatig draait en dus de spanningsregelaar etc etc …
Lager dus vervangen als die nog te krijgen is en anders een ruildynamo bij Boonstra of zo
Mijn gok is de startmotor. Als de motor koud is, is de olie dikker en draait dat zwaarder. Je zou kunnen kijken of het minder is bij een koude start als je de koppeling intrekt (scheelt een fractie aan mee te nemen massa).
“bij de koude start maakt de motor een schrapend geluid”
Jullie kunnen beide gelijk hebben. Het is helemaal afhankelijk of de klacht er zit tijdens het starten (startmotor) met een koude motor of direct na het aanslaan van de motor (aandrijf pully). Het is maar net wat Hans bedoelde.