Het probleem KFR ligt aan de grondslag te arm mengelsen bij grote cylinder motoren.
Na lange jaren zoeken afstellen en goedbedoelde adviezen ben ik er achter dat eigenlijk niets dit compleet kan verhelpen .
Dit is ook heel begrijpelijk omdat de motor nu eenmaal bij deelbelastig zeer arm word afgesteld af fabriek mapping is gewoon zo geprogrameerd.
De halfslachtige oplossingen van voorschakelweerstanden en aftermarket toevoegingen pakken het probleem niet adekwaat aan.
Problemen kunnen alleen bij de bron opgelost worden .
Ik ben op de Naam John Gemi gestuit en heb zijn interpretatie en doorzetting vermogen onder de loep genomen.
De oorzaak is de mapping wat ik al langer wist.
NU heeft hij de mapping vanaf de bron aangepakt en een chip ontwikkeld
Ik heb besloten deze chip te kopen en jawel eindelijk na al die jaren loopt de bmw zoals hij af fabriek moet lopen.
De motor word afgesteld op ron 95 en zoals af fabriek 87 de onsteking word dus gewijzig naar deze brandstof de lambda waarde word anders ingesteld zodat het deel last gebied niet meer op een zee rarm mengels gaat lopen
Verder is de mapping op hoogte belasting toeren tal enz enz afgesteld .
Je kan dit alles lezen op zijn site. lees gelijk waarom andere en zogenaamde chips niet werken
De engelse forum word deze menging voor mensen die kritisch zijn goed onderbouwd
Ik rijd nu al een paar duizend km op vakantie in spanje en het ongelofelijk dat dit de zelfde motor is.
De power is enorm niet om gevraagd komt domweg door de verbeterde loop van de motor
Hij trekt als een lier loopt veel rustiger smeuiger bak rammelt niet meer geen overslag door verarmde mengsel.
Benzine verbruik is ook nog eens gunstiger.
Graag wil ik met deze ervaring delen aan mensen die niet snappen waarom de bmw boxer zo slecht loopt af fabriek.
Deze modificatie gaat er natuurlijk vanuit dat de bassis ok is een goed afgestelde motor
Ik heb ook even gelezen op Facebook.Het brandstofverbruik wat hijzelf opgeeft word daar nog niet bevestigd. Maar de motor schijnt meer koppel te hebben en mooier te lopen en je kan schijnbaar weinig verliezen omdat je de chip kan terug sturen. De moeite waard om te proberen als je niet tevreden over je motor of als je meer vermogen wilt.
Maar zorg eerst dat de basis afstellingen goed zijn is mijn advies. Het lijkt mij moeilijk om een chip te maken waarbij je op alle punten wint.
Meer koppel is vaak een iets ongunstiger verbruik. Tenminste als de chip er voor zorgt dat het mengsel op bepaalde punten rijker is dan moet hij op andere punten armer worden om een gunstiger verbruik te halen. Tenzij ik iets over het hoofd zie. Maar ik ben geen chip expert.
Maar als je toch je geld kan terug krijgen dan heb je niks te verliezen.
Voor mijn gevoel heeft BMW heeft BMW het vrij goed gedaan. Ik denk dan terug aan het KFR gevoel bij de Honda 4 cilinders. Met hun schokkende CV carburateurs. Mijn Suzuki’s hadden het stukken minder. Misschien heb ik gewoon veel geluk met mijn motor. Ik hoop dat een aantal mensen de chip gaan proberen. Ik denk ook dat het belangrijk is om aan te geven wat je er precies van verwacht.
Voor mij hetzelfde . . . maar Niels van MSA is ook een echte specialist hoor . . .
Ik heb het al vaker gezegd op dit forum; bij mij absoluut geen last van KFR (over een ruime week krijgt mijn RT weer de nodige liefde en aandacht bij MSA). Let wel: ik gun iedereen dat “chip” verhaal en dan vooral het succes er van!
Standaard is er (veel) meer vermogen uit een motorblok te halen. Echter om te voldoen aan alle voorschriften en de levensduur van het blok te vergroten worden de motoren middels software binnen de perken gehouden. Door deze rijker af te stellen zal zeker, mede door de andere software, beter lopen en feller zijn. Maar aan de geldende milieu eisen zal deze niet meer voldoen. Dat deze dan zuiniger zou rijden lijkt mij onwaarschijnlijk zoals Ton ook al aan geeft. Een goede afstelling en een (inwendig) schoon blok werkt het beste. Daar hebben we dan ook goede service bedrijven voor. Die kunnen gewoon zorgen dat deze weer loopt zoals ook is aangegeven als de spreekwoordelijke naaimachine
Wat me ook opvalt is met welke snelheid gereden kan worden terwijl er dan een behoorlijk laag verbruik opgeven is.
Driving 120-140 km/h (75-87,5 mph). Het verschil tussen de minimale en maximale snelheid is zo groot. Bij 140km kan je met een R1100 volgens mij nooit zo’n laag brandstofverbruik krijgen terwijl ik me dat bij 120km nog voor mogelijk houd. Ik haal bij 140 zeker geen 1 op 20. Bij 110 haal ik dat waarschijnlijk net niet. Maar ja ik hoor het wel van degene die de chip gaan testen.
Hij claimt ook een geen motor zonder KFR met de chip.
Ik heb zelf ooit een vierwielige (met notoire slechte loop eigenschappen: een Smart 3-pitter) laten re-mappen. Werkelijk een wereld van verschil, zowel qua loopeigenschappen, verbruik als prestaties. Mits, en daar komt het, de rest van de mechanische condities ook deugen. Ik geloof absoluut in de meerwaarde van re-mapping als aanvulling op adequaat onderhoud, mits de maker van de software donders goed weet wat hij/zij doet. En inderdaad ‘maatwerk’ levert, want slechts een bonk extra pk’s eruit persen is voor KFR geen oplossing, zoals Inspector Gadget in zijn Laser-voorbeeld terecht aanhaalt. En maatwerk, daar hangt wel een prijskaartje aan.
Ik ben ook zeer benieuwd naar de ervaringen als er mensen zijn die de chip gaan monteren. Maar zoals ik nu lees zitten de meeste voordelen in vermogen en een beter lopende motor. De echte oplossing voor KFR was er al volgens mij maar een motor die beter loopt is ook mooi meegenomen.
Nog steeds beter lopen , door inderdaad een gunstiger benzine mengsel en daar bij behorende verbeterde onstekingtijdstip dit afgesteld op de euro 95 en daardoor beter trekkracht eerder op kunnen schakelen.
Heren vermogen is niet alleen bij 8000 tpm , betere loop eigenschappen geven ook beter koppel en vermogen in alle toerentallen.
Ik wil niet te lang een discusie beginnen want dit word weer totaal onleesbaar topic voor de mensen die hier belang bij hebben, en dan doel ik maar even op de duizenden recycle gebruikers .
Ik daag een gebruiker uit van een recycle om zijn probleem in de enige en juiste oplossing uit te proberen.
Dit klinkt interessant en heb eigenlijk ook wel interesse in deze verbeterde chip maar zou graag eerst nog wat meer gebruikers ervaringen willen horen of het inderdaad allemaal beter wordt want mijn RT loopt verder prima maar wat meer koppel zou niet verkeerd zijn als je veel met een duo passagier rijdt en dan vooral tijdens de vakantie met volle bepakking.
Nog even af wachten dus maar zeker interesse.
Als ik dan daar de eerste reactie lees snap ik het verhaal al niet helemaal. Minder terug schakelen en daardoor hoger in toeren rijden
Tevens lees ik nou net dat de 1200 types nou net al zuiniger rijden dan dan 1100 en 1150. Dan duid een verbruik van 1 op 15 aan dat er iets niet juist is afgesteld om te beginnen al. En het verbruik nadien van 1 op 22 is haalbaar met de 1200 bij het rijden van 100km per uur als ik de verbruikscijfers mag geloven hier op de site.
Als een groot aantal motoren zonder problemen rijd zonder KFR en een gunstig brandstofverbruik zit zoals ik het bekijk alles in een juiste afstelling van de motor. En dit schijnt bij een aantal dealers een probleem te zijn.
Maar het neemt niet weg dat er een verbetering vastgesteld word als het ding gemonteerd word.
Hoi Ton jou reactie had ik al verwacht en past ook niet in dit onderwerp je komt toch elke keer op het zelfde uit.
Er zijn wel veel mensen met problemen die dit nu opgelost kunnen krijgen punt.
En’zo hebben we met z’n allen weer een goed topic om zeep geholpen
Iedereen wil maar wat zeggen om het zeggen en de topic is weer vervuild van voor tot achter en totaal onleesbaar voor mensen die hun voordeel er mee hadden kunnen en willen doen
Er zijn op het forum maar een paar die dit in de gaten hebben
Kfr Is een BMW kwaal zolang de motor gebouwd is is dit probleem er en dit heeft dus met de arme injectie te maken die je bij de bron moet aanpakken
eerlijk gezegd interesseert me op dit tiopic de mening van anderen totaal niet mensen blijven in dingen hangen wat voor de meesten geen goed oplossing is.
Kijk maar eens om je heen op div forums
Ik heb het al anders opgelost. Ik heb paar mensen persoonlijk aangesproken en die komen het zelf eens op mijn motor ervaren .
Dus voor al die mensen die deze topci verder om zeep willen helpen ga u gang en voeg vooral niets toe uit geen ervaring die opgedaan is door deze modificatie niet toe te passen