Daglicht.

Dag allemaal
Op mijn r1100rs zou ik graag daglicht lampjes willen aanbrengen ivm veiligheid en ook omdat mijn inziens de motorrijder af en toe gezien wordt als een brommer. Dus meer opvallen. Mag het nu wel of niet en lees veel dat er niet veel mag en is niet mijn bedoeling dat ik het hele jaar met een kerstboom rond rij. Alvast bedankt en mvg Peter

Ja hoor, dat mag. Het is toegestaan er een of twee te monteren, die wit licht moeten uitstralen en niet tegelijk met andere (front)verlichting mogen branden. Op de RS zou het dan zo geschakeld moeten zijn dat de dagrijverlichting alleen brandt met de verlichtingsschakelaar op 0.

Dat is duidelijk en hartelijk dank.
Mvg Peter

Ik zou zoveel lampjes installeren als waar jij je prettig bij voelt, de bon zal mee vallen en valt in het niet bij ‘ik heb hem niet gezien’, vraag me niet hoe ik dat weet … :cry:

Big RT Smile

De bon zal idd wel meevallen, maar dat is het ergste niet.
Bij verboden lichten die niet eenvoudig te verwijderen zijn loop je kans op een WOK status.
Dan mag je niet meer (verder) rijden, wordt de verzekering automatisch opgeschort en moet je je motor opnieuw bij de RDW aanbieden voor een keuring.
Daar zit je niet op te wachten.
Dus let goed op wat je monteert en hoe je het monteert en schakelt.

Ik heb ze inmiddels al 2 jaar, ik zou niet zonder willen meer. Ik ben tot nu toe niet meer over het hoofd gezien.
Met een schakelaar kan ik ze uit zetten. Stuursignaal tak ik af van de stadsverlichting, signaal gaat naar een schakelaar, en vervolgens naar een relais.
Relais schakelt 12VDC van accu via 5A zekering naar de LED’s.

Zie ook :
https://www.bmwrtforum.nl/forum/viewtopic.php?f=61&t=15792

Met alle respect maar liever een WOK-status dan RIP-status, en inderdaad een schakelaartje er tussen kan geen kwaad …

Er zijn mensen die hele brandweerwagens met loeiende sirene en zwaailichten over het hoofd zien, en die rangerende treinen zelfs op een met knipperlichten beveiligde overweg niet opmerken.
Maar als jij denkt dat je met extra lichten beter of eerder “gezien” wordt, dan moet je dat vooral doen.
Die extra veiligheid zit vooral tussen je eigen oren.
Welke lichten je ook voert, het blijft statisch.
De beste methode om opgemerkt te worden is beweging.

PS Verkeersrechtelijk is er geen verschil tussen een motor en een brommer.
Het onderscheid tussen snel en langzaam verkeer is al jaren geleden uit de verkeersregels verdwenen.

Sorry voor de late reactie maar, extra veiligheid zit niet tussen mijn oren maar is ervaring wat ik opdoe sinds ik op een motor rij. Voorbeeld; op de A16 passeert een busje mij en een aantal seconden zie ik een blikje van links naar rechts komen zo richting de vluchtstrook. De weg waar ik woon staan grote borden met de vermelding; rechts heeft voorrang staat er al jaren en letterlijk heeft 1x iemand voorrang gegeven. Zit niet tussen mijn oren maar de bestuurders zijn meer aso’s geworden en kijken liever op de telefoon als op de weg. Heb een RS gereden en een K1200rs en een groot verschil in verlichting dat je eerder gezien werd met de K1200rs Duh!! ja anticiperen en kijken wat de automobilist gaat doen!!! Dus veiligheid zit niet tussen de oren maar moet je door anticiperen zelf creëren.

Met alle respect, dat helpt toch niet.
óf je ziet ze net zo makkelijk over het hoofd als je normale verlichting, óf je gaat er mensen mee verblinden en dan werkt het zelfs averechts.
Ik vind vooral in het donker dat motoren met extra zijlampen lijken op een auto op grotere afstand. Overdag is er sowieso al licht genoeg.