Dagje motor circuit training Midland circuit Lelystad

Ik heb afgelopen vrijdag deelgenomen aan een motor circuit training op het Midland circuit in Lelystad en dat is erg goed bevallen. Ik wilde al langere tijd mijn bochtentechniek verbeteren en was ook wel weer toe aan lekker bochtjes rijden.
Ik had al ingeschreven in april maar door de corona pandemie kon dit pas nu.

In Lelystad aangekomen bleek ik de enige toerfiets. Iedereen kwam met de prachtigste sportfietsen aanzetten, vaak op een aanhanger. Ducatis, Suzuki gsx-r, fireblades, noem het maar op… en dus een Rt :slight_smile:

De training was van 16:00 tot 20:00 en er werd om beurten in 3 groepen gereden, van beginner tot echte snelle jongens. Elke stint was 10 minuten, waarna 20 minuten pauze voor evaluatie en een slokje water. 10 minuten lijkt niet erg lang maar ik kwam telkens totaal bezweet van de motor - het was best hard werken en heel mooi weer, zonnig 28 graden.
De begeleiding en veiligheid waren prima geregeld. Naast uitleg over alle regels was er voor elke groep een voor- en achterrijder. Inhalen was verboden, tenzij op aangeven van de voorrijder. Deze voorrijder geeft de ideale lijnen aan en past zijn tempo aan aan de groep.
Na elke stint was er ook gelegenheid om van groep te wisselen, om te zorgen dat iedereen in een groep zat die bij hem of haar past.
De eerste stint gaat heel rustig en de voorrijder kijkt dan wat ieders tempo is. Na wat aanwijzingen gaat het daarna elke stint iets harder.

Het Midland circuit heeft een kombaan als buitenbaan en heel veel korte bochten in het binnencircuit waardoor je bijna alles in zijn 2 kunt rijden. Alleen op de kombaan schakelde ik even naar 3, in de latere stints toen het wat harder ging.

De belangrijkste leerpunten voor mij waren: verder vooruit kijken, meer gaan verzitten en meer vertrouwen bocht uit. Daarbij is beter kijken veruit het belangrijkst. Na 1 of 2 stints ken je het circuit uit je hoofd, en weet je precies welke bochten eraan komen, dus kun je je volledig concentreren op je kijktechniek en ideale lijn. Al doende ging het bij mij steeds beter en werd het daardoor nog leuker. Ongemerkt ga je dan best hard en kwam ik overal met mijn voeten aan de grond. Oplossing is dan je voet met de bal op je stepje zetten aan de binnenkant van de bocht, en dat hielp inderdaad.

Na 5 stints was het feest rond 19:30 al weer afgelopen en ging Ik weer op huis aan. Veel geleerd, en enorm veel lol gehad, niet gevallen (ook niet onbelangrijk) en … de schaamranden van mijn banden zijn er eindelijk af. _004

Bijna alleen maar sportmotoren.
2BC1A336-1755-4D75-BB16-FAF890875F35.jpeg

En daar sta je dan met je Rt :smiley:
2A6FE004-D393-48E6-B3A8-6489B7AE322C.jpeg

de schaamranden van mijn banden zijn er eindelijk af.

Had niet gedacht dat jij die nog had Hans, leuk om te horen dat je plezier hebt gehad en ook nog wat geleerd.
Ik doe zelf ook een poging om zoiets te volgen, maar dan uiteraard in het zuiden, maar ook bij mij gooit de coronacrisis roet in het eten.
1e mogelijkheid viel in een werkcyclus, 2e mogelijkheid zit ik in Oostenrijk (jaja, met de GS) dus het wordt waarschijnlijk augustus of zo.

Schaamranden eraf rijden kost op een GS trouwens wel meer moeite dan op de RT, maar het gaat wel.

Groet, Aad

Er werden ook fotos gemaakt en ik heb er een paar gekocht. Niet goedkoop, maar best leuk toch!
87035A02-27D4-41D7-82CB-4628EDB7A2B6.jpeg
74243E8F-A759-4347-825C-970F6FF0B3C2.jpeg

SUPER! Bedankt voor het delen van je ervaring Hans. En ja, LOL en blijven LEREN gaan prima samen! Big RT Smile

Mooi man! Zo heerlijk te weten dat er geen verkeer van rechts komt, geen tegenliggers, geen onbekende troep op straat en je volledig kunt concentreren op je jezelf en wat beter moet bij het volgende rondje! _004

Die bal van de voet op de step doe ik al heel lang en daarom zeker ondanks mijn lange benen geen voetstep verlagers voor mij :smiley:

Ik rijd alleen maar snelweg (woon-werk) en bijna geen bochten. En de afgelopen maanden waren de ardennen en de eifel niet bereikbaar, en moest ik ook thuis werken. Ik moest mijn motor afstoffen voordat ik erop uit ging.

Dat verklaart dus waarom ik daar zo veel moeite voor moet doen (op de openbare weg) 8)_

Ja dat is echt zonde, voetsteunverlagers op een LC.

Mocht je ook zin krijgen:

https://motorcircuittraining.nl/

Er zijn best veel circuits verspreid over Nederland en Belgie, en je kunt bijna elk weekend rijden.
Wel op tijd inschrijven, want een aantal zit al vol.

Overigens: ik was voor een vrijdagmiddag op Midland circuit Lelystad €80 kwijt.

Bedankt Eilert. Het was ook best leuk om met een Rt met alle koffers er nog op een aantal sportfietsen voor te blijven :smiley:

Leuk.
En zo te zien is textielkleding toegestaan.

Ja klopt. Al hebben de meeste rijders een leren pak aan. motorspijkerbroeken mogen niet.

Ligt eraan.Als je +/- 6 a 7 uur achter elkaar op de motor zit (rij veel buitenland voor werk) zijn deze zeker een uitkomst. En als ik ze niet heb zit ik met mijn knieen tegen die tank “overstaande flappen” (als je begrijpt wat ik bedoel ;-| ). Rijd ook niet prettig. Ben blij dat ik ze heb. Beter voor mijn gezondheid (vind ik ook veel belangrijker dan hard door de bochten te kunnen :wink: )
Recreatief of korte afstanden zal niet zo’n probleem zijn nee.
En als je nog harder door de bochten wilt, je achterste verschuiven en motor rechter houden. En elke keer als ik in Oostenrijk in de bergen rij kan ik de meeste recreatieve buikschuivers nog bijhouden, dus zo slecht zal het niet zijn :wink:

Ik begrijp het helemaal, want ik had ze ook op mijn vorige Rt. Als je veel rijdt is zithouding heel belangrijk. Maar ik kwam dan op rotondes en in de Eifel wel regelmatig met de voeten en stepjes aan de grond. Het is een persoonlijke keuze: ik ben blij dat ik ze niet heb, en jij dat je ze wel hebt. Mooi toch, allebei blij!

De verzekering van mijn motor moest laatst verlengt worden en de voorwaarden zijn aangepast…

Nu las ik daar in dat rijden op en circuit niet verzekerd is, ook niet als dit trainingen zijn…
En ook als het op en klein circuit is…

Ik wil er alleen maar mee zeggen…wees hier dus wel bewust van…je bent niet verzekerd…


Henk7777

Goed punt Henk. Vandaar ook mijn opmerking “niet gevallen (ook niet onbelangrijk)”.
Ik heb wel eens een veiligheidstraining gedaan waarbij je een 1-dags verzekering kon afsluiten, maar daar heb ik hier niemand over gehoord.

ach dat stepjes aan de grond is geen probleem. Klapt de steun wat dubbel. Heb ik geen last van. Moet alleen opletten dat die bolle schroefjes er niet teveel afslijten. Heb er tot nu toe geen last van gehad.
En ja ieder zijn voorkeur :wink: . Mijne is dus mijn gezondheid. :slight_smile: Misschien als ik niet zoveel zou rijden zou het misschien geen probleem zijn

Weet me nog te herrineren dat ik zo’n 15 jaar geleden ook een circuit training heb gedaan, met mijn kawa ZX10, en wat vrienden op sport motoren.
Wij konden natuurlijk rijden :angry: dachten we. Totdat de voorrijder met zijn Panam volledig met koffers ons helemaal zoek reed.
Wel inderdaad ook heel veel geleerd daar, wat nu op de -1200- nog steeds van pas komt.