DAB ontvangst

Rij nu al een aantal jaren met een 2021 RT1250 met het grote TFT scherm.
De radio heeft het altijd perfect gedaan op mijn woon/werk verkeer, maar sinds een aantal weken heb ik zeer slechte DAB ontvangst.
Geluid valt altijd weg op de autosnelweg en op 1 uur rijden, heb ik geen 5min continue DAB signaal gehad.
In het verleden is dit nooit voorgevallen.
Heb even al de connectors nagekeken (roze connector in de radio = DAB) en die zit nog goed in.
Heeft nog iemand dit voorgehad?

Heb je sindsdien een GPS oid aan extra elektronica geinstalleerd ?

Ik heb dit probleem al vanaf de aanschaf (08-2022), en ik heb inderdaad ook een GPS (Garmin Zumo XT) boven het TFT scherm gemonteerd. Alleen maakt het niet uit of ik de GPS wel of niet op de motor heb. Ontvangst blijft gewoon beroerd. En dit is een bekend probleem volgens BMW zelf.
Heeft te maken met de plaats van de antenne en die schijnt niet gewijzigd te kunnen worden. Zit onder/voor de voorruit onder het plastic en boven de koplamp. Een betere plaats had men niet.
Waarom het bij jou nu ineens verslechterd is? Mogelijk door atmosferische omstandigheden. Ik merk ook met regelmaat dat daar waar ik eerst goede ontvangst had, deze ineens slechter is en andersom.
Klinkt raar maar misschien heeft het te maken met de huidige zonne-uitbarstingen die ook voor het Noorderlicht zorgen.

Goedeavond.

Ik zou graag een proef willen doen met mijn 1250 MY '23 met een externe antenne. Niet voor niets natuurlijk.
Soms zie je overheidsfietsen rijden met antennes naast de nummerplaat.
Niet mooi en glad, maar mogelijk wel een oplossing.
Heeft iemand een idee waar de radio zit, wat de DAB+ antenne aansluiting is?
Dan ga ik met een sprietje aan de achterkant rondrijden om het uit te proberen.

Ik zie uit naar jullie antwoorden!

Dat zal waarschijnlijk niets gaan helpen want die antennes (één naar boven en twee of drie korte naar onder op een groundplate) zijn niet voor DAB maar voor de FM frequentie (de zender) die ze gebruiken!
Maar de radio module zit onder de buddyseat. Volgens Woutvc is het dan de roze connector

DAB ontvangst is sowieso ruk.
Dat is niet voorbehouden aan je RT.
Al rijdend heb je wel, geen, wel, geen, wel, geen ontvangst.

Met FM is de ontvangst-variatie waarschijnlijk precies hetzelfde, maar daar gaat de kwaliteit van het geluid omlaag (meer ruis, vervorming).
Bij digitaal is het zwart-wit. Goede kwaliteit of niks.

Dat van de DAB ontvangst klopt. Wordt inmiddels ook door BMW erkend maar een oplossing hebben ze niet. Bij mij is echter gebleken dat het niet helemaal zwart-wit is. Soms lijkt het op FM en wordt de ontvangst slecht(er) maar valt niet weg.
Voor wat betreft de FM; deze is bij mij bijna net zo goed als bij de vorige motoren, maar de ontvangst lijkt wel een klein beetje verminderd. Toch zijn de meeste door mij gewenst zenders goed te ontvangen en blijven ook goed tot dat de afstand naar de zendmast echt te groot wordt. Maar dat is altijd toch normaal. Ook in het buitenland is de ontvangst via de FM vaker beter dan via de DAB.

Over een paar weken vertrek ik voor een trip door Noorwegen. Daar is dus geen FM meer. Er is dus geen andere keuze als AM of DAB. Ik ben benieuwd hoe de DAB ontvangst daar dan ook is.

Nochtans, heeft het altijd perfect gewerkt tot een paar weken geleden.
En geen extra toestellen aangekoppeld.
Kan die module defect gaan en kunnen ze dat uitlezen bij het onderhoud?

Heb geen DAB of radio op de motor, wel in de auto, en daar heb ik weinig klagen over.

Wat betreft Noorwegen, daar was ik vorig jaar, en heb 95% van de tijd gewoon een 4G verbinding gehad, waarmee ik streaming radio luisterde via mijn aan de TFT gekoppelde headset.
Hier in NL trouwens ook mijn standaard manier om wat muziek, verkeersinfo etc. in mijn helm te krijgen.

In de auto ook geen enkel probleem met de DAB ontvangst. Maar op de motor . . .
vaak een hele lijst met DAB zenders die ik zou moeten kunnen ontvangen, maar als ik die dan afloop ontvang ik gewoon niets! Slechts een enkele geeft verbinding en dan is de vraag nog voor hoe lang.