ctek en canbus

ik heb een ctek lader kan die ook met canbus over weg of heb je daar een adapter voor nodig

Om welke CTEK gaat het?

Ik heb dezelfde vraag gehad en contact gezocht met Ctek . Zij gaven aan de ze nog geen acculader hadden die om kon gaan met de CANBUS.
Advies was de acculader rechtstreeks op de accu aansluiten. Daarom nu een andere acculader aangeschaft die wel kan omgaan met de CANBUS van de BMW nl. de Optimate 4 gold.

ik heb de CTEK MXS Acculader 7.0

Ik begrijp dat die geen CAN-bus ondersteuning heeft, wel kun je hem op de oude vertrouwde manier direct aansluiten op de accu.

Ik heb een -1200- en zowel voor als achter zit een accessoire aansluit (stopcontactje)
De achterste is losgehaald van de bestaande bekabeling en rechtstreeks met zwevende zekering op de accu aangesloten.

Hierop kan ik met een stekker met elk type 12V acculader de accu opladen en onderweg ook nog gebruiken als dat zo moeten.

+1. Zoals ook bijv. het bandenpompje. En je hoeft geen dure lader aan te schaffen. Heb jaren de (door velen verfoeide) lader van de Aldi gebruikt, de eerste - originele - accu was ‘pas’ 9 jaar oud, toen die vermoeidheidsverschijnselen vertoonde.

dus van de accu 2 draden trekken na de 12 v aansluiting in de top koffer als ik het goed begrijp

Vind je het vervelend om de bij jouw CTek horende accu aansluiting met stekkertje te gebruiken?
Dat betekend dan dat je de aansluitstekker gewoon met een tyrap aan het frame bevestigd.

Bij mijn 2009 -1200- zit de (standaard) achteraansluiting links tussen buddy en zijkoffer.

Zie ook: https://forum.bmw-mc-vl.be/viewtopic.php?t=37092 _004

ik heb het zo gedaan plus op de + en de - op massa weet alleen of het zo kan met de bijgeleverde kabel die bij de oplader zat kan hem onder de buddy seat doen of achter het driehoekig kapje er onder
IMG_3443.jpg
IMG_3442.jpeg

Op deze manier hoef je in ieder geval nergens bekabeling aan te passen. Dat gaat niet altijd probleemloos.
Zelf zou ik de stekker aan het frame bevestigen met een tyrap. Misschien niet het allerfraaiste maar wel makkelijk.

Als je een accusnoer bij je lader hebt gekregen kan je die idd ergens onder je zadel weg laten piepen. Zelf heb ik ook de aansluiting links achter boven de koffer vervangen voor een stopcontact rechtstreeks op de accu met een snoerzekering. Nadeel is wel dat ik zelf nog een verloopsnoertje moest maken met een kleine BMW stekker. Het zit nu al een paar jaar en ik vind het erg handig. Motor naar binnen en plugje erin.

Omdat je er nooit genoeg van kunt hebben heb ik er een tijd geleden gewoon tien tegelijk van besteld. :bulb: