In een oud draadje van iets minder dan een jaar geleden, heb ik aangegeven dat ik een goedkoop TPMS (bandendruk sensor) setje zou bestellen in China, om deze eens uit te proberen.
Om kort te gaan: in het afgelopen jaar heb ik er eerlijk gezegd totaal geen profijt van gehad.
Integendeel zelfs, toen ik er gisterenochtend achterkwam dat mijn achterband lek was, kwam dat niet omdat er een alarm van mijn telefoon af kwam, maar omdat ik mijn fiets niet naar achteren kon rollen.
Nou heeft mijn Samsung wel vaker de nare gewoonte om bepaalde applicaties, als acculadingbesparing, in sluimerstand te zetten, maar zelfs bij het expliciet openen van de app leek mijn achterband “Nog genoeg lucht” te bevatten.
Maar goed, gisteren moest ik wel naar kantoor, dus maar even de portable compressor erop gezet en in no time was mijn band weer vol; voor de zekerheid toch maar de compressor meegenomen want aan het einde van de dag wil ik ook weer terug naar huis kunnen.
En inderdaad, de band was weer leeg na een dag werken, het was dus geen kwajongensstreek of iets dergelijks; er is echt iets mis.
Nu moest ik vanmiddag even weg, dus weer de band opgepompt, maar het viel mij toen op, dat bij het afnemen van het compressorslangetje, er lucht langs mijn ventiel leek te komen als ik er tegenaan duwde.
Het lijkt er dus op dat mijn ventiel nu naar de mallemoer is door de extra (centrifugaal-) krachten die erop worden uitgeoefend met zo’n extra (relatief zware) sensor erop.
Echt zeker ben ik er nog niet van, die conclusie laat ik aan de bandenboer over, maar ik heb uit voorzorg allebei de sensoren van mijn fiets afgehaald, ik heb er tenslotte toch geen plezier van gehad in het afgelopen jaar.
De eerste dagen na montage controleer je regelmatig je app, maar dat verwaterd vrij snel.
Mocht ik opnieuw voor (after-market) TPMS sensoren kiezen, dan zou ik gaan voor interne sensoren, met een externe losse uitleesunit, zodat je niet afhankelijk bent van een (niet altijd werkende) app op je telefoon.