Zoals wel meer mensen heb ook ik een Carbtune. Leek me een geweldig ding om mijn toenmalige 4 pitter mee te synchroniseren.
De Jap reed na het syncen perfekt, maar ja… van tevoren had ik eigenijk ook geen klachten…
Onnodig aan de afstellingen gerommeld…?
Op een gegeven ogenblik, nadat de boel mooi in balans stond, gewoon eens domweg de slangetjes van de TB’s gehaald en verwisseld. Resultaat: de Carbtune gaf onbalans aan…
Slangetjes weer teruggeplaatst en de boel stond weer ok…
Tja… twijfel was daar…
Vanmiddag de RT nog es gesynct en daar de Carbtune voor gebruikt.
Carbtune redelijk verticaal op de tank bevestigd met tiewraps, 2 slangetjes aangesloten en het stille weggetje opgereden en zo nu en dan op de Carbtune gekeken bij 3000, 4000 en 5000 rpm.
De weg was verlaten dus geen gevaar.
Vervolgens beide slangetjes omgewisseld en ja hoor… de afstelling was ineens weer “anders”…
Nu ken ik de verhalen over de slang met olie wel maar daar gaat het me niet om.
Naast de Carbtune heb ik nog een electronische tester, een Techmate. Daar deze test nog niet mee gedaan omdat die 12 V nodig heeft.
Dusssss…: hoe betrouwbaar zijn dit soort handige “gereedschappen” en hoeveel waarde hechten we er aan…?