Uitleg:
In moderne motoren zitten meerdere computers, zoals de motronic, de Abs, traction control, dashboard, etc. Totaal een stuk of 8. Al deze computers praten met elkaar via een netwerk dat canbus genoemd wordt. Een van de computers in je motor die op deze canbus is aangesloten, is de ZFE (Zentraler Fahrzeug Elekronik - centrale voertuig electronica) waar al je lichten en schakelaars op zijn aangesloten. Je Led lampen worden hier ook op aangesloten.
De ZFE is een vervanger van de al oude zekeringkast. Alle lampen, schakelaars en accessoires, zoals handverwarming, navigatie, usb-aansluitingen en extra led-lampen zijn op verschillende electronische zekeringen (“circuits”) in de ZFE aangesloten. Voor elk circuit op de ZFE is door BMW bepaald hoeveel stroom er mag lopen, en welke weerstand en spanning daar bij hoort. Als de ZFE merkt dat er teveel stroom wordt verbruikt, zal deze concluderen dat er kortsluiting is, en het circuit afsluiten. Ook kan het zijn dat er te weinig stroom loopt, waardoor de ZFE concludeert dat er iets kapot is, en ook het circuit afsluit. Ook de spanning en weerstand worden zo in de gaten gehouden. De waardes voor toelaatbare stroom, weerstand en spanning die in de ZFE staan zijn geheim en alleen bekend bij BMW.
Als je LED lampen plaatst, zal het stroomverbruik toenemen, en ook de weerstand van het circuit zal veranderen. Als dit buiten de toleranties valt die Bmw heeft in geprogrammeerd, dan krijg je problemen, want de ZFE schakelt dan het circuit uit.
De truc met de “canbus-versie” van de Led lamp is bedoelt om normale, meestal halogeen, niet-Led lampen te vervangen. Bij oude niet-Led lampen loopt er normaal behoorlijk wat stroom. Ga je die vervangen door Led lampen, dan gaat er veel minder stroom gebruikt worden. De ZFE ziet dat en concludeert dat er wat mis is “oude lamp kapot, of zoiets” en schakelt het circuit uit. Door een lage weerstand parallel aan de Led lampen te plaatsen gaat er meer stroom lopen, waardoor het stroomverbruik voor de ZFE weer lijkt op de oude lamp. De Zfe denkt dan dat alles in orde is en laat het circuit open.
De keuze wel of niet canbus led-lampen hangt af van je bestaande lampen, en dus de leeftijd en type van je R1200RT. Heb je nog halogeen gloeilampen en gaan de nieuwe Led-lampen die vervangen, dan moet je de canbus-versie hebben. Heb je al Led-lampen op je motor, dan zou ik de non-canbus versie kiezen. Ook als je nieuwe Led-lampen parallel aan bestaande halogeen lampen gaat aansluiten, zou ik de non-canbus versie kiezen.