Bypass setje abs

Goedenavond,

Weet iemand waar ik setje kan kopen om abs af te koppelen voor een r1150rt van 2003?
O.a bypass stukje voor de voorremmen, 2 remlichtschakelaars (normally open) en wat heb ik verder nodig?

En wat zijn de kosten ongeveer? (Ik ga het zelf aanpassen)

Gr. Wimpie

Ik heb mijn ABS afgelopen juni laten omleiden en was er in totaal (inclusief arbeid) €700 aan kwijt, waarvan aan onderdelen zo’n €200.

ABS.jpg

Als ik de nummers op de bon Google, dan waren dit de gebruikte onderdelen:

Sow, dat is nog wel serieus geld :frowning:
Maar ja, die 500 euro arbeidsloon kan ik dan in de zak houden als ik zelf doe

Het was €371 ex. BTW aan arbeidsloon (ongeveer zes uur werk), dat zou je dan inderdaad schelen.

Aan de andere kant heeft de garage waar ik kom al aardig wat ervaring met het verwijderen: mijn fiets was afgelopen juni één van de vier RT’s die gedaan moest worden, dus dat scheelt dan ook weer zelf zoeken en klooien (daarnaast heb ikzelf geen werkplaats).

Aan de andere kant: een nieuwe (gereviseerde) ABS pomp is geloof ik zo’n €2000 met een gigantische wachtlijst, dus dat is ook niet echt een optie. :O

Ik was eerlijk gezegd wel huiverig, ten onrechte bleek later: ik heb mijn vorige 1150 namelijk (met flink verlies) weggedaan omdat daar ook de ABS stuk ging en ik liever niet zonder ABS wilde; mijn gedachte was dat met omgeleide ABS mijn fiets in ieder geval weer veilig zou zijn en daardoor meer waard zou zijn zodra ik hem zou verkopen.

Nu lijkt het rijden zonder ABS totaal geen probleem te zijn: ik ben net terug van een vakantie door Engeland, Wales, Ierland en Schotland en heb het geen moment gemist.

Het enige nadeel is dat ik geen integraalremmen meer heb, dus nu moet ik weer remmen zoals ik dat 30 jaar geleden geleerd heb. :wink:

strikt genomen kan je het doen met al het materiaal dat al aan je motor zit. Daar zijn Youtube filmpjes van die ik zo even niet kan vinden. Ook zijn die remlichtschakelaars niet nodig. Het is echt heel simpel om de bedrading in de stuurunit van het abs af te koppelen en de unit daarna weer dicht te schroeven en terug te plaatsen (grote connector en weer terug in). Het remlicht blijft het dan gewoon doen.
Ik kwam daar al doende pas achter. Ik heb nog wel zo’n koppelstukje gebruikt (remleiding verdeelstuk van een R1200 via Baboon 40 euro)
Toen ik daar mee klaar was heb ik toch ook de remleidingen maar vervangen voor staalomvlochten exemplaren. Dat is wel een aanrader omdat die leiding na ruim 20 jaar niet meer zijn was ze waren ooit.

Oh ja, en toen ook dat klaar was bleek de hoofdrempomp te lekken. Dat viel pas op nadat de servo het werk niet meer hoefde te doen. Revisiesetje via de Hobbyist zo’n 70 euro.

https://youtu.be/usxTnAUzipY?si=SGnQPLmPz4QmMBPd

Hallo Wimpie,

Is het inmiddels gelukt om de ABS pomp uit te schakelen?
Als je hulp nodig hebt kun je mij een pb sturen. Ik heb er al een aantal (stuk of 10) gedaan inmiddels dus ik heb er wel wat ervaring mee.
Het kan tricky zijn, maar als je beetje handig bent kun je het helemaal zelf doen en heb je helemaal geen enkel onderdeel nodig en hoef je geen schakelaars te vervangen en lampjes op je dashboard uit te schakelen (of er een stukje zwarte tape overheen te plakken).

Dag Wuls,

die truuk hoe ja het ABS lampje uitkrijgt (zonder inderdaad een stukje zwart tape) ken ik nog niet. Hoe doe je dat?

groet en bedankt alvast,
Marco