Brandstofmeter/ benzinemeter defect

Sinds kort knippert ineens de waarschuwing driehoek op mijn display en worden geen blokjes weergegeven voor de tankinhoud van mijn 2007 R1200Rt. Het gekke is dat wel een bereik van ca 300km wordt weergegeven. Dat kan wel kloppen. Waarschijnlijk moet het ca 400km zijn want ik heb pas getankt.
Je zou zeggen dat als de meter defect is dan krijg je helemaal geen waarde te zien.
7DF53B48-9663-413B-BA31-3223AE42381E.jpeg

De waarde is inmiddels 0 geworden. Blijkbaar zit daar een vertraging in. Inmiddels afspraak gemaakt voor vervangen van de meter.

Hoi Corne,

Waarschijnlijk is het niet de meter, maar de ‘fuel strip’. Google maar eens op ‘fuel gauge’. Er zijn ook filmpjes te vinden van mensen die met een aangepaste BBQ aansteker wat vonken produceren in de strip (terwijl deze in de tank zit) en het daar mee oplossen.

Groet, Dick

Het tankzuilsymbooltje zal ook wel mee knipperen. Het is een gekend probleem. Hier op het Forum is/zijn er topic(s) over te vinden. Zoek maar eens op tanklint.
Vorig jaar heb ik het ‘gerepareerd’ volgens de aanstekermethode. Eind mei weer hetzelfde en vorige maand wederom weer zo aan de praat gekregen.
BMW zou dit jaar een verbeterde versie van het tanklint op de markt brengen, maar daar heb ik niets meer van vernomen.
Een nieuwe strip/tanklint kost blijkbaar zo’n € 150,-. Dat vond ik het (nog) niet waard. Ik rijd voortaan op de dagteller, die wel steeds na een tankbeurt op nul gezet moet worden.
Verder zijn er blijkbaar ook modificaties om een vlotter in te bouwen, zoals vanaf bj. 2010 weer af fabriek wordt ingebouwd. Hiervoor moet dan ook de software worden aangepast. Dat zou dan ook eerder mijn voorkeur genieten.

Aangezien de linkerkuip er niet volledig af hoeft om bij de connector te komen, knetter ik er vooralsnog gewoon op los, zodra het euvel weer opdoemt…en dat zal het zeer zeker doen :nerd:

Onlangs las ik overigens een (veronder)stelling dat het euvel niet meer zou voorkomen door RON 98 (5% ethanoltoevoeging) te tanken.

Wat ik ervan begrijp (GS en Amerikaans R1200R forum) is dat de defecten komen doordat bij een lage brandstofstand de benzine te hevig tegen het lint klotst, en deze niet voldoende tegen de doorbuiging daarvan kan. De nieuwe versie zou voorzien zijn van een koker, om het lint te beschermen tegen de klotsende benzine. Ik heb er echter nog geen foto’s van kunnen vinden. In de VS heeft BMW onder druk van consumenten-organisaties besloten de garantie op de strip te verlengen naar 12 jaar. In het iets minder claim-achtige Europa vindt BMW dat niet de moeite waard, en zadelt ze hun klanten liever op met hoge kosten, geheel in lijn met andere veelvoorkomende defecten zoals sommige ABSse, de cardan en de uitlaatklep.