Hallo leden, ik wist geen betere titel voor het fenomeen dat ik vandaag zag. Ik heb onlangs een r1100rs uit 96 op een veiling “gewonnen” voor weinig. Die heb ik vandaag sinds meer dan drie jaar stilstand weer gestart. nu is mij opgevallen dat bij de klem spruitstuk/demper onder de rechter cilinder olie op de grond druppelde en dat het lijkt alsof de uitlaat vol met olie/water staat! Het begint om de klem te borrelen na een minuutje en vreselijk te roken, ook uit de uitlaat( die overigens verroest is als je er van achter naar binnen kijkt), maar echt “solid” witte rook! De motor loopt terug in toerental maar slaat net niet af.
Ik heb hier al op het forum gelezen dat ( net als bij de k modellen) olie op de zuigers verzamelen kan en dan verbrand bij het starten.
Bij mijn r1100 gebeurt het roken na ongf. 30 seconden en houdt eigenlijk niet op. ( kan er -nog- niet mee op de openbare weg, want is niet gekeurd)
heb een link hier waar ik het gefilmd heb:
Ik deel jouw mening dat deze boxer een gezond geluid maakt, lijkt mij dus in orde.
Witte rook uit een verbrandingsmotor is eigenlijk per definitie stoom.
Dat die witte rook niet meteen na het starten al zichtbaar is komt omdat het water eerst aan de kook moet raken.
Blijkbaar zit er dus ergens in de demper of daarvoor nogal wat water. Misschien komt er zelfs wat water mee vanuit de tank en/of het luchtinlaat traject.
Ik zou beginnen met een flinke rit, goed warm rijden dus en verse E5 benzine erin.
Ik heb het vermoeden dat daarmee dit rookprobleem wel is opgelost.
Klinkt inderdaad normaal.
Bij al deze korte start en loopacties komt er steeds meer vocht in het uitlaatsysteem.
Zoals hierboven vermeld, goed warm rijden (gewoon rijden, daar hoef je niet de TT voor te rijden).
Daarna zou ik ook de olie voor de zekerheid wisselen, mooie boxer-olie erop.
@ciske, paniekje. Dank jullie, eerste gedachte is gelukkig niet zo dramatisch dus, en zeer plausibel ook omdat ik al vermoede dat er veel water naar binnen is gelopen omdat die pot er zo verroest uit ziet van binnen. Tja, tankdeksel en ontluchting was ook niet helemaal top meer, toen ik de benzineslangen loshaalde kwam er eerst een emmer vol water uit voordat ik benzine rook…… Tank heb ik drooggemaakt en er zit nu een paar liter benzine in, omdat ik m wilde horen. Verder zag ik dat de motor nokkievol zit met olie. Ik dacht dat het kijkglaasje zo oud was, maar een beetje scheef zetten en nu zie ik het niveau net onder de bovenkant….volgens mij toch ook te vol ( kan ie daardoor ook niet olie gaan verbranden?)
Naja, ben iig beetje gerustgesteld en ga eens nadenken hoe ik m zo goedkoop mogelijk door de keuring kan krijgen.
Dat heeft de persoon die ‘m gister gekocht heeft gedaan, alleen schreef hij mij dat ie na een lange rit nog steeds behoorlijk rookt…hij was/ is niet zo blij, al heeft hij het ook bij de koop (toen ie liep) gezien en zei dat hij als monteur aan deze boxers gesleuteld heeft. Ik vond het al veel minder als op het filmpje. Stoom alleen is het dus blijkbaar niet.