Sedert enige tijd heb ik een RT lc uit 2015. De motor rijdt fijn en het comfort is top.
Wel heb ik gemerkt dat de zijstandaard zorgt dat de motor behoorlijk recht staat. Ik vergelijk het met mijn laatste RT uit 2010.
Ik moet echt het stuur uitdraaien wil de motor enigzins schuin komen te staan. Is dit exemplarisch of hebben meer RT lc gebruikers hier last van?
Is de zijstandaard misschien wat bij te stellen zodat hij schuiner komt te staan?
Normaal gesproken staat de motor schuiner dan dat gewenst is. Voor mij een reden geweest om een verdikt voetje onder de zij standaard te plaatsen. Bij jou is het net andersom. Dat kan 2 redenen hebben. De aanslag van de standaard is opgevuld waardoor de standaard op het hoogste punt al vast staat of de vorige eigenaar was erg klein en heeft de vering aangepast zodat de motor in het geheel wat zakt dus automatisch daardoor de standaard in verhouding te lang is. Er van uitgaande dat bij deze motor dus ook geen verdikkings-voetje is geplaatst.
Beste Isaac,
Dank voor je reactie.
Er zit geen voetje onder de zijstandaard.
Ik begrijp je opmerking over de verlaging van de vering. Volgens mij is dat niet het geval, maar zeker weet ik het niet. Hoe zou ik dat kunnen zien?
De eerste opmerking (De aanslag van de standaard is opgevuld waardoor de standaard op het hoogste punt al vast staat) begrijp ik niet helemaal. Kun je dit wat uitleggen voor mij?
De zij standaard moet door zijn dode punt heen (dus meer dan 90 graden) zodat de standaard dus niet dicht kan klappen. Normaal gaat de standaard een X aantal graden door het dode punt heen waardoor deze minder makkelijk terug kan schieten en de motor schuiner komt te staan omdat de lengte van de standaard door de hoek kleiner wordt. Nu zijn er oplossingen geweest om de hoek net door de 90 graden heen te stoppen waardoor deze rechter staat. De aanslag in uitgeklapte stand werd dus kleiner gemaakt. Nadeel was dat deze met een klein zetje tegen de achterkant van de motor al in kon klappen waardoor de motor om viel. Voor mij dus een reden om een verdikt voetje te maken die tevens wat groter is gemaakt waardoor ik op een zachtere bodem ook net iets meer grip heb op het oppervlak tegen het wegzakken.
Zelf ben ik lang en heb dus geen ervaringen met verlaagde frames. Je zou eigenlijk met een andere motor (gelijk type ook) eens moeten vergelijken wat de verschillen zijn. De standaard zou in een hoek te meten zijn en de hoogte middels een meting motor blok t.o.v. de grond.
Als een frame verlaagd is dan is het opbokken vaak zwaarder omdat de bok eerder de grond raakt waardoor de motor dus over een groter bereik omhoog getild moet worden.
Ik begrijp nu wat je bedoelt. Ik ga er naar kijken.
Het opbokken gaat redelijk zwaar (zwaarder dan mijn RT uit 2010), misschien dat de motor verlaagd is, hoewel ik (1,81 m) niet echt plat op de grond sta met de voeten. Het zadel staat in de laagste stand.
Ik rijd met mijn 2e R1200RT LC en herken je probleem. Ik draai ook altijd het stuur zo dat de motor maximaal scheef komt te staan. En dan nog staat de motor dan niet altijd stevig. Ik trek hem dan iets uit de vering, en dat is meestal genoeg.
Dank voor je reactie Hans!
Ik heb hetzelfde gevoel bij het uitdraaien van het stuur. Hij staat dan op het uiterste “schuinstand” van zijstandaard. Er zit namelijk wat ruimte/vering op de stand van de standaard. Ik vraag me af of e.e.a. nog verder kan worden afgesteld.
Ik zou graag een plaatje onder de zijstandaard zetten ivm soms wat mulle ondergrond. Dit is echter gezien de schuinte waarin de motor staat niet echt verstandig.
Groet,
Jack
Je zou de ESA veervoorspanning achter in de hoogste stand kunnen zetten (stand met koffers en passagier) om te kijken of dit iets uit maakt. Het kan wel zijn dat dan ook de wegligging iets verandert, want je zet de motor dan meer op de neus.
Zoals Hans heeft voorgesteld heb ik de voorspanning op hoogste stand gezet. (2 helmpjes )
Ik merk bij het op de zijstandaard zetten weinig tot geen verschil.
Wel heb ik bij andere RT’s gekeken en volgens mij is mijn zijstandaard iets langer dan de standaard die op de RT zit.
Het verschil is iets minder dan 2 cm. Dit is in ieder geval het probleem met de “rechte stand” als ik de zijstandaard gebruik. Ik vermoed dat de vorige eigenaar er een andere (type GS…?) opgeschroefd heeft.
Gisteren heb ik een andere zijstandaard (BMW R1200RT bj 2015) besteld bij Boonstra Motorparts. Ik verwacht dat ik daarmee het probleem ga oplossen.