BMW R1150RT - raar geluid

De motor “hikt” als het ware. Ik had het eerder al, maar nu is het quasi constant.
Heeft iemand dit al gehad? Ik heb het even gedropt op een YT filmpje.
https://youtu.be/cIqkIs5hW0Y?feature=shared

Vandaag even laten horen aan de reparateur maar die kon het op “eerste gehoor” niet meteen iets zeggen.

Ook ik herken het geluid niet als een bekend geluid. _001 Toch zit ik te denken aan de koppeling op de motoras waar je snaar mee aangedreven wordt. Deze vangt normaal de klappen op bij het rustig draaien van de motor. Als de motor dus op een hoger toerental gehouden wordt zou deze klacht dan weg moeten zijn. Het geluid zit dan ook centraal en zou aan beide kanten van de motor dus nagenoeg even hard moeten klinken. In het filmpje laat je helaas maar 1 kant even zien en horen.

Lijkt er in mijn oren meer op dat hij :
Of , dat ie af en toe niet ontsteekt op 1 cilinder
Of , een luchtlek op aanzuigzijde van 1 cilinder (je kunt daar al lopende eens wat remreiniger spuiten om te horen of toerental daarop reageert)
Of , dat ie zich verslikt in een te grote hoeveelheid brandstof (een soort volle choke situatie)

Ik weet niet hoe koude start bij de R1150 geregeld wordt , ik weet dat bij bijvoorbeeld Honda (st1300) een wax-sensor de temperatuur van het blok doorgaf aan de injectie

Bij de R1150RT is de choke enkel een toerental-verhoger

Ik zal nog eens dieper in de motor duiken om een exactere locatie te bepalen. Je merkt ook echt dat de motor tijdens het rijden wat “hikt” als ik rij.
Ik had al iets gelezen over een hall-sensor, geen idee of het dit kan zijn

Hall-sensoren beginnen vaak te kloten wanneer blok op temperatuur is , koud in eerste instantie nog niets mis , totdat ie plots helemaal stopt.

Als het hikken er ook in zit tijdens het rijden dan maak je enige kans dat de klacht uit de hall-sensoren komt. Bij stationair draaien stopt heel even de motor en haalt dat daarna weer in. Dat geeft een grotere klap op genoemde koppeling. Omdat je aangeeft dat deze ook wat hikt tijdens het rijden lijkt deze klacht uit de richting van de hall-sensoren te komen. Het zou je stationair klacht wel verklaren.
Je zou, mits je zoiets bezit, met een stroboscoop lamp kunnen kijken of de hik synchroon loopt met een gemiste flits. Je hebt dan zekerheid.
Maar met vrij grote zekerheid zal je het daar moeten zoeken.

Dit gebeurde toevallig niet vrij snel na een regenbui of wasbeurt?

Mijn fiets klonk soortgelijk (en reed zelf nog rotter dan hij toen klonk) omdat er water in de tank zat, doordat het water-afvoer-buisje-onder-de-tankdop verstopt zat met prut.

Ik zet mijn geld op het slecht functioneren van een van de pinbobines, het piepje wat je hoort is de one-way-bearing in de pully van de dynamo, staat los van je klacht.

Probeer een pinbobine te lenen van een kameraad en wissel ze per stuk even om, in 5 minuten weet je of dit het is.