Voor de mensen met een BMW Navigator op de motorfiets:
Ook deze GPS heeft momenteel last van het Week Number Roll-Over probleem, een inmiddels bekend probleem in de GPS wereld. Dit probleem doet zich bij nagenoeg alle GPS-en voor en is medio April dit jaar voor een tweede maal begonnen. In of omstreeks 1999 heeft het bij mijn weten ook al eens plaats gevonden.
Het probleem ligt namelijk in het feit dat de satellieten maar 1024 weken kunnen tellen en dan springt de teller weer op 0. Een GPS toestel krijgt dan verkeerde informatie door over de huidige datum waarin we zitten, met name 1999. Dit speelt nu vanaf 6 april 2019.
Hierover is inmiddels melding gemaakt bij BMW Motorrad Nederland en volgens hun is men bij Garmin bezig dit op te lossen met een update via Garmin Express. Men weet alleen nog niet wanneer!
Misschien dat er iets meer druk gelegd moet worden. Dus. . . mocht je het probleem ook ondervinden, meldt het via BMW!
Volgens mij is het enige scherm waar je de datum ziet het scherm met wereldtijden! zie de geplaatste afbeelding.
Een andere pagina met de datum heb ik op de GPS ook nog niet kunnen vinden en de datum is niet met de hand instelbaar.
Wat je ook kunt doen om het te controleren is de rittenhistorie bekijken van de laatste dagen. Dan zou er ook een foutieve datum moeten staan
We’ve identified an issue with this product that causes the date and/or time to be wrong after the GPS Rollover on November 3rd, 2019. However, all functions not dependent on date and/or time will continue to work normally.
For the BMW Motorrad NAV IV - update the device software by following the steps in Updating Automotive Maps and Software with Garmin Express to correct the issue.
For the BMW Motorrad NAV V - We are currently working on a software update that will address this issue. Please contact Product Support to be put on an email distribution list to be notified after the software has been released.
Nu nog proberen mij op de emaillijst te laten plaatsen!
(trouwens, zelf nog steeds geen bericht terug ontvangen van Garmin!)
Het schijnt dat de software update klaar staat. Ga hem vanmorgen er op zetten.
Alleen Garmin heeft nog geen mail hierover gestuurd. Werd er op een ander forum op gewezen!
Update 09.00: De fix werkt inderdaad. Datum staat nu weer goed!
Na de update stond de datum (en tijd) weer goed. Meteen op de motor gezet en gereden (2x 25 km).
Wel gemerkt dat in het begin er een slechtere ontvangst van de satellieten was en het lang duurde voor de fix kwam. Ook zag ik dat de nauwkeurigheid boven de 100 meter lag, in plaats van de gebruikelijke 3 a 5 meter.
En inderdaad, onderweg verloor de GPS een paar maal de fix en zag geen satellieten meer. Ook gaf hij met regelmaat een positie naast of op een andere weg.
Na totaal ongeveer een uur gereden te hebben leek het allemaal beter te gaan. De nauwkeurigheid was inmiddels weer naar 3 meter. Na terugkomst de GPS weer helemaal uit gezet en opnieuw opgestart. En daarna, 's middags weer met de motor op pad. En nu was de GPS meteen goed.
Hij heeft dus kennelijk wat eer tijd nodig om en nieuwe tabel (de positie van de satellieten) te ontvangen en te gaan gebruiken.
Gisteren avond, terug naar huis, leek alles weer goed te gaan en normaal te zijn zoals in het verleden.