Ik heb net een 2021 R1250RT en in de handleiding lees ik
“Aangesloten accu via de contactdoos in de cockpit laden. De elektronica van de motorfiets herkent of de accu volledig is opgeladen. In dit geval wordt de contactdoos uitgeschakeld. De handleiding van de acculader in acht nemen. Als de accu niet via de contactdoos kan worden opgeladen, dan is het gebruikte laadapparaat mogelijk niet geschikt voor de elektronica van uw motorfiets. In dit geval de accu direct aan de polen van de losgekoppelde accu opladen”.
Nu heb ik al jaren een Ctec druppellader rechtstreeks aan de accu van mijn R1200Rt (2007) hangen, niet via de canbus en dat geeft geen probleem.
Er wordt met de zin “Als de accu niet via de contactdoos kan worden opgeladen, dan is het gebruikte laadapparaat mogelijk niet geschikt voor de elektronica van uw motorfiets” gesuggereerd dat een ander merk druppellader die rechtstreeks op een gemonteerde accu wordt aangesloten slecht zou kunnen zijn voor de boord electronica.
Nu is er veel veranderd sinds mijn RT2007, maar wie heeft er ervaring met een R1250RT en een directe aansluiting op de accu van een niet-BMW druppellader, met name Ctec en problemen met de boord electronica?
Is het bangmakerij of zit er een kern van waarheid in?
Een BMW Motorrad acculader Plus kost Euro €140,00. Goedkoper dan een electronica storing oplossen. Maar als het niet nodig is is het niet nodig.
Groet,
Corné