Soms zijn al die veiligheidsmiddelen voor mijn gevoel niet erg veilig. Ik rijd nog wel eens met de volvo van mijn collega, waar diverse veiligheidsmiddelen in zitten. Afstand houden, blinde hoek indicatoren, belijnings sensoren e.d. Gas geven om naar links in te voegen tijdens de spits is er niet meer bij… Dan gaan er meer toeters af dan in de spaceshuttle voor lancering en er gebeurd helemaal niets… Het blijft een hulpmiddel.
Het belangrijkste veiligheidsmiddel zit op de motor.
Volgt de belijning, kan de snelheid aanpassen aan de borden, houdt afstand, past de snelheid aan de weersomstandigheden, etc. Voor de blinde vlek kan het blikveld zijdelings worden aangepast.
We noemen dat de oplettende bestuurder.
Ik ben in het verkeer niet zo bang dat ik de ander niet zie. Maar heb meer schrik van degene die mij wel zien maar toch gewoon door duwen. Dus eigenlijk meer het asociale volk op de weg. En dan kan je eigenlijk nog het best zitten in een tank soms.
BMW helpt blinde vlek bij motorrijders de wereld uit
Blind inhalen zonder om te kijken? De Side View Assist op de vernieuwde BMW C650 GT scooter maakt het mogelijk.
Ondanks dat ik mijn spiegels zo heb staan dat ik nagenoeg geen dooie hoek heb en ook altijd zowel rechts als links over mijn schouder kijk (dat is een reflex geworden, ik doe het ook in de auto); vind ik dit toch een nuttige uitbreiding. Het kan nooit veilig genoeg, zeker op de motor, en alles dat helpt is welkom
Nu nog een waarschuwingslampje: “U rijdt in de dooie hoek van iemand anders!”
Waarschijnlijk in verband met mogelijke aansprakelijkheid maar er wordt aangegeven;
…Het mag niet van BMW.
Maar het is een hulpmiddel die de veiligheid kán verhogen.
Jammer alleen dat er voor ultrasoon gekozen is in plaats van op basis van radar, dergelijke piezo-elementen zijn gevoelig(er) voor vervuiling en… trillingen.
Parkeersensoren op auto’s maken vaak ook gebruik van dergelijke piezo-elementen.
In ieder geval wederom een stap van de BMW Contexten Ride (toen nog van 2011);
waarschijnlijk heb ik die assist al bij mijzelf ingebouwd
normaal weet je precies wat er achter je zit
daar heb je toch die mooie grote spiegels voor op je RT zitten
als je die gebruikt hoef je die elektronica niet erop
kan alleen maar storing veroorzaken
Nooit en te nimmer blind (hoe toepasselijk…) vertrouwen op dit soort hulpmiddelen. Werkt het door wat voor omstandigheden dan ook, een keer niet helemaal zoals bedoeld, dan ben je dus alsnog één laatste keer de sjaak… Het is een hulpmiddel: de life saver moet je altijd zelf zijn.
Ik heb altijd het gevoel dat dit soort systemen de veiligheid van sommigen niet vergroot maar juist ernstig aantast. Hoe meer systemen aanwezig op het voertuig, des te onkwetsbaarder sommige gebruikers zich lijken te voelen en zich daarnaar gaan gedragen!
Bert M
Ze noemen niets-voor-niets het over de schouders kijken de levensredder (lifesaver).
Dergelijke ontwikkelingen zie ik ook zeker niet als vervanger van het goed toepassen wat ons allemaal is aangeleerd.
Naast het feit zoals ik al aangaf dat dergelijke technieken niet onfeilbaar zijn, ben ik het roerend eens met BertM, het kán een onterecht gevoel van veiligheid geven als je ff niet oppast.
Als er bedoeld wordt dat over de schouder naar achteren kijken letterlijk over je schouder naar achteren kijken is dan is dit absoluut niet goed.
De 'dode hoek" zit naast je en niet achter je.
Het gevaar van letterlijk over je schouder naar achteren kijken is dat je de motor, die toch al niet stabiel is, uit zijn koers haalt met alle gevolgen van dien. Bovendien komt je kijkhoek die ongeveer 190 graden bedraagt in gevaar doordat er voor je niets meer geregistreerd wordt.
Met bv 100km/u invoegen zou betekenen dat als je 1 seconde over je schouder naar achteren kijkt je al 28 meter verder bent zonder voor je te kijken…
Neemt niet weg dat ik een voorstander ben van alle opties die het motorrijden veiliger maken.
No worries, ik kijk naast me en maar heel kort.
Ben ik ook blij om, schrok er al van :mrgreen:
Ik heb dit in de auto maar het werkt niet. Veel te veel waarschuwingen, ook voor wat helemaal niet in de dode hoek zit. Staat dus bijna altijd uit JM
Techniek kan een handig hulpmiddel zijn. Maar als het om dergelijke gevallen gaat kun je maar het beste op jezelf vertrouwen.
Dus naast spiegelgebruik altijd een ‘quicklook’ over je linker schouder maken bij inhalen.
Heb 2 kleine spiegeltjes bij geplaatst, ik kan nu samen met de 4 de spiegels 360 graden om me heen kijken, heb dus geen dode hoek. Toch kijk ik altijd even opzij omdat, afhankelijk van hoe donker het buiten is, je niet alles herkent wat binnen het gezichtsveld valt, maar bij voldoende omgevingslicht kàn ik vertrouwen op mijn 4 spiegels als het moet, scheelt weer 28 m :mrgreen: .