Na dat mijn R1200 RT 2 jaar geleden een open-hart operatie aan de ABS Modulator heeft ondergaan, was het deze zomer weer raak.
Ik had op het Forum gelezen dat de Ford Fiesta van 2010 dezelfde ATE unit gebruikt en dat werd op een Duits forum nog eens bevestigt.
Dus op pad en bij een autosloper een Ford Fiesta ABS modulator van 2010 met 75.000Km op de teller gekocht voor 100,= €
De kerstvakantie is bij uitstek de tijd om zo’n klusje aan te pakken en dus ging de RT op de heftafel.
Ik heb een paar foto’s gemaakt, die ik de clubleden niet wil onthouden:
BMW met 4 aansluitingen, Rechts de Ford met 6 aansluitingen (heeft ook 2 wielen meer)
Ook aan de onderkant kleine verschillen waardoor 1 op 1 overzetten niet verstandig is.
Links de BMW met vastzittende koolborstel en rechts de Ford met vonkenblussers.
Als je nou wilt weten waarom de BMW stuk gaat, zie de collector.
Links de BMW waar je kunt zien dat de koolborstels zwaar gevonkt hebben
en rechts de Ford die 30.000 Km meer gelopen heeft dat de RT.
De montage moet nog gaan beginnen, maar dat is voor na de kerst.
Gezien het voorgaande heb ik veel vertrouwen dat ik geen ABS lampjes meer zie branden.
Ik heb dezelfde reparatie gedaan op mijn vorige R1200GS met een donor ABS uit UK. Werkt goed en is vrij makkelijk uit te voeren. Voor €100,- inclusief alles en een middagje sleutelen was ik klaar.
Systeem is vrij makkelijk te testen.
Zet de motor op de middenbok, met het achterwiel vrij. Zet het contact aan en knijp de voorrem in. Als je nu met de hand of je voet aan het achterwiel draait zal de pomp bij moeten komen en de achterrem aansturen. Draaien van de pomp kun je horen.
Weet iemand trouwens of de latere modellen ook nog last hebben van dit euvel?? Ik lees eigenlijk alleen van dit probleem bij <'08.
Kun je ons een link geven? Dan hebben anderen op het forum er (in de toekomst) ook iets aan . . .
Ik ben overigens wel benieuwd of de ABS reparatie met Ford onderdelen door topicstarter Arjan.Hagens ook praktisch gezien een succes is geworden. Zijn laatste inlog moment is datum/tijdstip posting . . .
Je modificatie gaat zeker lukken. Ik heb in het verleden, over deze aanpassing al eens iets van op het forum gezet en deze zelf ook uitgevoerd op een R1200RT uit 2007. Tot op heden en 3500 km verder geen problemen meer gehad met ABS. Voor de modificatie hield gereviseerde ABS nog geen seizoen vol. Ik heb wel vertrouwen in de Ford ABS.
Het heeft inderdaad door omstandigheden lang geduurd voor dat ik kon reageren.
Het systeem is inmiddels weer ingebouwd en de eerste 2 ritjes (totaal 150Km) hebben bewezen dat het prima werkt.
Voor een 1150 RT werkt dit overigens niet want daar zit een compleet ander ABS systeem op.
Ik heb de tip destijds gevonden op http://www.rt-freunde.de/viewforum.php?f=23
Het gaat nog wel even duren voor het aantal kilometers noemenswaardig zijn, dan meld ik nogmaals hoe het met de RT gaat.
(P.S. ik heb het ABS niet aangesproken alleen het lampje gaat uit)
Nog even een tip.
Koop een paar plastic keuken handschoenen en knip er 4 vingers vanaf.
Als je die als een zakje om de remleiding schuift en met een kleine tire-wrap afklemt kun je
ongehinderd de rest van de demontage doen zonder dat alles onder de remolie komt te zitten.
De 4 aansluitingen op de ABS modulator heb ik met Ductape afgeplakt.