In mijn vorige topic werd ik door het bericht van Lemoi getriggerd door “Het is in (D) met het kinstuk van de systeemhelm omhoog verboden te rijden”!
Nu heeft mijn Schubert C3 vanaf fabriek een ECE keuring, geldt deze keuring ook voor het kinstuk omhoog?
De meeste Jethelmen bijvoorbeeld zijn ook ECE goedgekeurd, en als er m.i. vanaf fabriek een ECE goedkeuring in je helm is gestikt, lijkt het mij onwaarschijnlijk een boete te krijgen in welk land van de EU unie dan ook.
Kan niet echt een duidelijk antwoord via het web vinden.
Een ECE keuring wordt gegeven voor het gebruik waarvoor deze geschikt is en bevat o.a. een valproef. Bij een systeem helm wordt deze dus met gesloten kin stuk gedaan. Die keuring geldt dus niet voor het kin stuk omhoog. Maar niemand zegt/verplicht je deze te sluiten. Hoe vaak zie je de bereden politie zelf niet met open helm rijden? Gelijk waar in gelijk welk land? Ook in D? Je daarvoor een boete geven? Zullen ze met serieuze wetteksten moeten aankomen bij me waar er duidelijk in staat dat het rijden met een systeem helm enkel met gesloten kin stuk niet mag.
Bedankt voor uw toelichting
Ik dacht al zoiets, rij inmiddels met de C3 5 jaar rond en ben nog nooit staande gehouden in deze.
Wat mij wel het laatste jaar opviel, is dat de politie en met name in onze buurlanden streng aan het controleren waren op decibelen en aftermarket verlichtingen en met name Xenon.
als je in Duitsland een systeemhelm koopt, en je vraagt ernaar, zullen ze er inderdaad op wijzen, dat rijden met open helm niet is toegestaan, behoudens een of twee helmen die voldoen aan de ECE-norm, terwijl ze opengeklapt zijn. De Schuberth C3 hoort hier overigens niet bij.
Ik heb inderdaad nog nooit meegemaakt dat ervoor bekeurd wordt, of zelfs dat je er op aangesproken wordt. Daarbij zie ik de politie, die ook Schuberth helmen gebruikt, ook regelmatig met open helm rijden, waarschijnlijk onder het mom “functioneel”.
Uiteindelijk bepaal je zelf wanneer en bij welke snelheid je je helm dicht maakt.
Ik vraag me ook serieus af, hoeveel onveiliger je opengeklapte helm is t.o.v. het dopje ofwel jethelm. Uit onderzoek blijkt, dat alleen in heel specifieke gevallen de integraalhelm veiliger is dan de jethelm, dat zal voor de systeemhelm niet anders zijn, tenzij gewicht de doorslag moet gaan geven, daar verliest de systeemhelm al gauw.
Belangrijk blijft natuurlijk, dat je gewoon moet zien te voorkomen dat je tester wordt van je eigen valhelm.
Zoals je me een beetje kent anticipeer ik zodanig om geen tester van mijn eigen helm te zijn
Maar zoals velen het beamen, het zit in een klein hoekje!!!
Heb jij een link naar een site welke helmen in beide toestand die ECE keuring hebben?
Let er op dat niet iedere systeemhelm een zogenaamde dubbele homologatie, of P/J keuring heeft. Deze dubbele homologatie betekent dat een helm goedgekeurd is voor gebruik als jethelm en als integraalhelm. Met een helm zonder deze goedkeuring kun je dus niet rijden met het kinstuk opengeklapt!
Een ieder moet natuurlijk doen waar ie zin in heeft maar mij lijkt het niet verstandig om met open kinstuk te rijden.
Een klant van mij heeft een ernstig ongeluk gehad en schijnbaar geluk dat hij een goede helm had en zijn kin niet ook verbrijseld was. (Hij is een jaar uit de running geweest en loopt met veel metaal rond)
Het probleem is dat het maar 1 keer hoeft te gebeuren. Daarom zal ik mijn dochter nooit naar school rijden zonder motor kleren aan. Het hoeft maar 1 keer te gebeuren en dan zal ik het mezelf nooit kunnen vergeven.
Maar goed, zoals gezegd: doen waar je jezelf goed bij voelt. (ik doe hem altijd dicht. Het hoeft maar 1 keer fout te gaan. Ik rijd dan ook bijna 50.000 KM per jaar)
Ondanks dat ik zelf ook regelmatig met het kinstuk omhoog rijd denk ik er nu toch iets anders over n.a.v. dit topic en de volgende link die ik van de week tegen kwam. http://www.112groningen.nl/Groningen/nieuws/24889/motorrijder-gewond.html
Weet niet met wat voor helm de beste reed, maar zou best kunnen dat het een systeem helm was met open kinstuk.
Is zo te lezen wel redelijk goed afgelopen.
nog wat anders, misschien weet iemand dat. Maar hoe zit het met de verzekering? Je moet toch een duegdelijke helm dragen? En als je helm niet goedgekeurd is voor het met open kinstuk rijden, wat doet de verzekering?
Ik denk dat je het wel kunt raden? Verzekeringen zijn er om vooral NIET uit te keren, dus als ze maar een dingetje kunnen vinden, zullen ze niet nalaten omdat te gebruiken…
ik ben in het verleden een keer bij Cycleshop geweest voor een systeemhelm met goedkeuring met opengeklapt kinstuk. Zij wisten me toen te vertellen dat er op dat moment maar 1 helm was met die goedkeuring. het bijzondere aan die helm was, dat het kinstuk volledig achterover kon klappen, en daardoor uit ging zien als een soort spoiler achterop de helm. Het merk weet ik niet meer, al sla je me dood (hoewel dat ook niet zal helpen).
Ik heb die helm toen opgehad, en er ook even mee gereden, maar die maakte zoveel lawaai (windgeruis en knarsen) dat ik heel snel van de koop heb afgezien.
Meer info uiteraard bij cycleshop.
Aad, heb reeds onderzoek gedaan naar naar helmen met dubbele keuringen.
Een van de weinige merken die op dit moment de dubbele keuring bezitten is o.a. Nolan, en dit alleen op de jethelmen met afneembare kinstuk.
Aangezien er veel over gesproken is en blijft zowel veiligheid als functioneel, blijf ik toch nog voorlopig bij mijn C3.
OK, zit de helm dan niet zo goed dat je niet dichtbij kan zien? Ik kan me niet herinneren dat ik dat ik daar last van heb. Ik doe hem wel open als ik met de telefoon speel, maar dan sta ik stil. En zelfs als het warm is heb ik hem nog dicht.
Maar bedankt voor de uitleg
En plaatje hoofdschade percentages: dan moet je je kinstuk wel naar beneden hebben natuurlijk
Domme vragen bestaan niet
Maar ik rij idd met warm weer en bij lage snelheden met het kinstuk open.
Ik weet ook wel dat dit het risico verhogend is bij een val, of dit met 50 Km/h is of daar boven of zelfs beneden.