Bandenspanning

Ik heb op mijn R1250RT in 6000km een setje MPR4GT opgebruikt. Voorband bijna glad en achterband nog redelijk profiel. Beide banden behoorlijk gecupt. Nu Pirelli’s laten monteren, vanwege goede ervaringen uit het verleden. Volgens mijn bandenman rij ik met te weinig druk. Ik rij met 2.5 bar voor en 2.9 bar achter. Hij heeft er 3.0 voor en 3.3 achter ingepompt.

Thuis meet ik de druk met een analoge meter en met een digitale meter. Deze zijn gelijk aan de waarde volgens het TMPS systeem. De bandenman zegt een geijkte meter te gebruiken en mat voor de demontage 2.2 en 2.6 bar. Mijn display gaf 2.6 voor en 2.9 achter aan.

Wat is jullie ervaring/mening hierover?

De tpms klopt alleen als de banden koud zijn. Bij warme banden gaat de tpms corrigeren. Ik rijd met 2.5 voor 3.0 achter en heb een chinees pompje. De waarden op de pomp en de tpms bij koude banden komen goed overeen.

Mijn digitale meter komt overeen met de waarde die de TPMS aangeeft.
Verschil is maximaal 0,05 bar

De digitale meter is van Continental. Kwam ooit als beste uit de test. In de test werden behoorlijke verschillen geconstateerd in de afgelezen waarden.

Wat het cuppen betreft. Mijn ervaring is dat Michelins cuppen als een malle en deswege rij ik nu ook met Pirelli Angel GT II.

Maar er zijn er zat op het forum die beweren dat Michelins geweldige banden zijn die vooral niet cuppen.
Let maar op.

Het boekje zegt 2,5 / 2,9 bar.
BMW zal het toch wel weten?

Mijn Triumph Trophy knabbelt ook voorbandjes op, als of het zachte dropjes zijn.
Cuppen komt door een zware fiets met veel remkracht op het voorwiel, -Alpen/Noorwegen en zo-

Iedereen heeft wel een mening over banden spanning:

https://www.1200rt.com/search.php?keywords=tire%2Bpressure&terms=all&author=&sc=1&sf=all&sr=posts&sk=t&sd=d&st=0&ch=300&t=0&submit=Search

of hier:
https://www.bmw-bike-forum.info/search.php?st=0&sk=t&sd=d&sr=posts&keywords=reifen%2Bdruck

3 kg in een voorband? Dan rij je met een basketbal rond. Goed voor een voorwielschuiver. Hier 2.6 voor en 3.2 achter (Compressor met geijkte manometer op opblaaspistool. Komt goed overeen met RDC. Michelin PR die niet cuppen lol).

Let maar op.

Nee hoor, niemand…

Met welke bandenspanning rij jij?

Maar er zijn er zat op het forum die beweren dat Michelins geweldige banden zijn die vooral niet cuppen.

Voor mij is er maar één ding belangrijk en dat is grip op zowel droog als op nat wegdek en dat doet de Road 6 bij mij voortreffelijk _004
Met nat wegdek kan ik met de Michelin dezelfde snelheid blijven rijden als met droog wegdek.
Ook het aantal kilometers doet er voor mij niet veel toe, motorrijden (hobby) kost nu eenmaal geld, en stel ik grip boven het kostenplaatje.
Banden.jpg
Deze banden zijn ook enigszins gecupt Big RT Smile

Waarschijnlijk zit het gevoel van de banden het meest tussen de oren want in de praktijk voel ik een paar tiende verschil in druk niet op de openbare weg.

-groet- groetjes Hans.

2,5 en 2,9 zoals voorgeschreven.

Nu durf ik niet meer te reageren! :$

@BSR07: Deze banden zijn ook enigszins gecupt

Dat is niet een voobeeld hoe cuppen er uitziet.
Die treden nl. op bij de profiel inkepingen en dan in de vorm van scherp opstaande randjes.

Waar jij naar verwijst heeft te maken met wrijving van het rubber op het wegdek door bijv. flink gas erop in de bochten… _005

Waar jij naar verwijst heeft te maken met wrijving van het rubber op het wegdek door bijv. flink gas erop in de bochten

Daarom laat hij het ook zien, daggie circuit geweest.

Toch fijn. Dat mensen verschillende ervaringen hebben, maar sommigen hun ervaring als waarheid bestempelen

Er zijn feiten en meningen . :smiley: