Ik heb op mijn R1250RT in 6000km een setje MPR4GT opgebruikt. Voorband bijna glad en achterband nog redelijk profiel. Beide banden behoorlijk gecupt. Nu Pirelli’s laten monteren, vanwege goede ervaringen uit het verleden. Volgens mijn bandenman rij ik met te weinig druk. Ik rij met 2.5 bar voor en 2.9 bar achter. Hij heeft er 3.0 voor en 3.3 achter ingepompt.
Thuis meet ik de druk met een analoge meter en met een digitale meter. Deze zijn gelijk aan de waarde volgens het TMPS systeem. De bandenman zegt een geijkte meter te gebruiken en mat voor de demontage 2.2 en 2.6 bar. Mijn display gaf 2.6 voor en 2.9 achter aan.
De tpms klopt alleen als de banden koud zijn. Bij warme banden gaat de tpms corrigeren. Ik rijd met 2.5 voor 3.0 achter en heb een chinees pompje. De waarden op de pomp en de tpms bij koude banden komen goed overeen.
Mijn digitale meter komt overeen met de waarde die de TPMS aangeeft.
Verschil is maximaal 0,05 bar
De digitale meter is van Continental. Kwam ooit als beste uit de test. In de test werden behoorlijke verschillen geconstateerd in de afgelezen waarden.
Het boekje zegt 2,5 / 2,9 bar.
BMW zal het toch wel weten?
Mijn Triumph Trophy knabbelt ook voorbandjes op, als of het zachte dropjes zijn.
Cuppen komt door een zware fiets met veel remkracht op het voorwiel, -Alpen/Noorwegen en zo-
Iedereen heeft wel een mening over banden spanning:
3 kg in een voorband? Dan rij je met een basketbal rond. Goed voor een voorwielschuiver. Hier 2.6 voor en 3.2 achter (Compressor met geijkte manometer op opblaaspistool. Komt goed overeen met RDC. Michelin PR die niet cuppen lol).
Maar er zijn er zat op het forum die beweren dat Michelins geweldige banden zijn die vooral niet cuppen.
Voor mij is er maar één ding belangrijk en dat is grip op zowel droog als op nat wegdek en dat doet de Road 6 bij mij voortreffelijk
Met nat wegdek kan ik met de Michelin dezelfde snelheid blijven rijden als met droog wegdek.
Ook het aantal kilometers doet er voor mij niet veel toe, motorrijden (hobby) kost nu eenmaal geld, en stel ik grip boven het kostenplaatje.
Banden.jpg
Deze banden zijn ook enigszins gecupt
Waarschijnlijk zit het gevoel van de banden het meest tussen de oren want in de praktijk voel ik een paar tiende verschil in druk niet op de openbare weg.