Bandenspanning BMW R1100RT: hogere druk dan voorgeschreven

Beste BMW RT Boxer Forumleden,

Toen ik mijn BMW -1100- kocht een week terug, was de bandenspanning voor en achter 4 bar. Bij het controleren van de officiële documentatie ontdekte ik dat de aanbevolen bandenspanning voor solo rijden lager is, namelijk 2,2 bar voor de voorband en 2,5 bar voor de achterband. Voor duo-passagiers en bepakking zijn de aanbevolen drukken hoger, tot maximaal 2,9 bar achter.

Wat me opviel, is dat de motor veel lichter aanvoelde bij 4 bar, vooral bij bochtenwerk en bijzondere verrichtingen. Ik ben benieuwd of anderen vergelijkbare ervaringen hebben gehad met het verhogen van de bandenspanning boven de aanbevolen drukken. Is het veilig om met hogere bandenspanningen te rijden en welke invloed heeft dit op het rijgedrag en de bandenslijtage op langere duur?

Of is 4bar gewoon absurd? _001

Mvg.

Patrick

4 bar, mijn inziens absurd.
Ik zou de “officiële” documentatie hanteren of anders de (mogelijk nog komende) overige adviezen van forumgebruikers.

Dat is natuurlijk ook wel logisch: je band maakt minder contact met het wegdek.

Doe wat meneer BMW zeg en gebruik de voorgeschreven bandendruk; ze hebben dat niet voor niets zo berekend/bepaald. :bulb:

  • 1 beide reacties op je posting.

Je motor is geen hobbelpaard. En 4 bar is echt veel en veel te veel. Het contact met de weg is zéker een belangrijke en vergeet je (rij)comfort ook niet.

Mijn 1100 heb ik op 2.5 voor en 2.9 achter (met passagier wordt deze bandendruk i.i.g. aanbevolen).

4 bar is veel te veel met als gevolg minder contact met de weg en dat heeft een negatief effect op je remweg die wordt bij een noodstop of oververwacht hard remmen veel langer.

En ik verwacht dat een band dan ook sneller uitbreekt en gaat glijden in een snelle bocht

Dus verstandig om de geadviseerde bandenspanning te gebruiken

Groet
Cees

4 bar is natuurlijk teveel. De vraag die in mijn hoofd rondspookt is, hoe ben je er achter gekomen dat je bandenspanning zo hoog was. M.a.w. hoe heb je gemeten en waarmee?
Ik kan me niet voorstellen dat iemand een motorband op 4 bar zet. Dat komt al meer in de richting van een fietsband.
Heel nieuwsgierig!!!

Je zegt het al zelf… waarschijnlijk een wielrenner :wink:

4 Bar is niet zo vreemd! tenminste als de motor langere tijd in opslag (lees voorraad) heeft gestaan.
Dat doen ze om flatspotting te voorkomen.
Mocht dat niet het geval geweest zijn dan is het vreemd om zoveel bar te pompen.
In het eerste geval slordig van de verkoper om deze niet weer terug te zetten op normaal…

Bij die 2,2 aan de voorkant krijg je last van verhoogde slijtage, net als Eilert: 2,5 en 2,9 dus!