Band vervangen, oppompen?

Vandaag mijn voorband vervangen. De nieuwe ligt er op en nu moet ik hem oppompen. Hoe lukt jullie dat? Ik heb er een enorm gat in zitten daar hij niet op de randen ligt. Wat ik ook doe (strak vastbinden met spanbanden) ik krijg er geen lucht in. Iemand een tip wat ik over het hoofd zie?

Heb hier, of ergens anders gelezen dat iemand de fohn van zijn vrouw gebruikte. Fohn schuin leggen, zodat de warme lucht zich over de hele binnenkant van de band verspreid. Band wordt zachter en kan met de spanbanden gemakkelijker worden ingedrukt is de theorie. Verffohn kan ook maar is wel behoorlijk heter.

Zover was ik, de lucht moet er in. Nu spanbanden over de lengte en kiekn wat word. Kom niet boven de 16psi

Ik lees het nog eens, en straks / morgen eens de föhn proberen dan. Hoe doen garages het dan ? Lucht onder grotere druk er in? Op YouTube lijkt het niet moeilijk [emoji23]

Het enige postive tot nu toe is dat door het afvallen ik mijn overall uit 1987 weer aan kan [emoji23]

De IJsland-methode toepassen, zie Top Gear. Je spuit met een spuitbus een redelijke hoeveelheid brandbaar gas in je band en steekt het dan aan …

Zie bijgaand filmpje van FortNine vanaf 4:38 min.
https://www.youtube.com/watch?v=BxgUbpeCjHc

Succes & Have Fun _004

Ik heb de iets minder resolute toepassing gebruikt met de pluggen :slight_smile: met 3 pluggen was die op 8 bar en het meeste plofte in de beat. Nu even uitzoeken wat maximum bar is zodat het laatste deel ook plopt.

Het zit er eindelijk om. Een leuke ontdekkingstocht. Na 10 patronen, 2 spanbanden, ritje naar haarlem om een compressor te proberen, is het gelukt de volgende dag.

Spanband er om heen. Precies in het midden van de de band om het hele wiel. Een stuk plastic als ondergrond gebruikt zodat de spanband kan bewegen en de gehele band naar binnen drukt zodat de randen tegen de beat drukken. (Kennelijk heeft de band enige tijd na fabricage op een rand gelegen waardoor de rand ingedrukt is geraakt en niet natuurlijk tegen de beat drukt). Na een 20gr CO2 patroon (van de gamma) lag die goed en met een vandaag gekochte Compressor (altijd al willen hebben) de band opgepompt naar 4 Bar. Na een luide knal (zeker goed ingezeept) sprong die in de beat. Daarna gebalanceerd en terug gemonteerd. (Direct nieuwe remblokken geplaatst)

Volgende keer dus meteen de compressor er op, heb zo’n ding al 30 jaar en zou niet meer zonder kunnen _004

Ja precies! Ik moet de achterband nog van het weekend.

Jammer dat ik het nu pas lees. Heb een compressor staan, had je een ritje Haarlem gescheeld. Maar dan had je weer geen compressor gehad :smiley:
Wat ik normaal gesproken doe is het binnenwerk van het ventiel verwijderen en dan druk er op. En dat is inderdaad wel eens tot 4+ bar opgelopen. Maar doorgaans ben je na twee knallen klaar. Als de band daarentegen vervormd is…

Groet, Dick

De achterband vanmiddag gedaan. Afhalen ging ook beter nu het meer snap en geduld heb. Met de adapter van Marc Parnes ging het balanceren ook vlot. Wel even met de spanband Erop en even strak aantrekken. Ik had er wel een plastic zeiltje over de bank heen gedaan, zodat de Spam band kon bewegen. Daarna klapte alles lekker op de rand bij 2,5 bar. Mij maken ze straks in de vakantie niet meer gek! En ik heb een heel weekend over [emoji23]

PS, nog bedankt voor het aanbod Dick, ik volg je zodat ik een contact in die nahe heb :slight_smile: