Beste mensen,
Mijn 1200rt DOHC uit 2013 heeft net 42000km op de teller staan. Je zou denken dat er met die kilometerstand geen gekke dingen zouden mogen voorkomen.
Toch lijkt het balhoofdlager een “dood” punt te hebben, hetgeen zich uit in rechtuit rijden, waarbij de motor een eigen wil mbt de richting heeft…
Vanmiddag een vergelijking met 3 andere rt’s van dezelfde serie getest en bij allen draait het balhoofd soepel en heeft geen “dode” punten.
Ook de fusee-kogel bij de triangel heb ik gecheckt en niets geks ontdekt.
In bijna 50 jaar BMW’s heb ik dit nog nooit meegemaakt en ook mijn dealer meldt nog nooit een boxer te hebben meegemaakt, waar dit probleempje zich voordoet.
Wat Nico aangeeft zou zomaar de oorzaak kunnen zijn. Ik denk ook dat het defecte lagers zijn.
Ik begrijp Werner dat je dit niet direct verwacht bij een RT met zo’n lage kilometerstand. En 42K is relatief laag voor dergelijke problematiek.
Bij mij zijn twee weken geleden alle lagers in het cardan huis (pignon) vervangen. Zou ook niet mogen met 40K. Er zat speling op. Een ander lager draaide moeizaam. Lichte speling op de uitgaande as. Alles is netjes en perfect gereviseerd, na een hoop ellende van een alsmaar lekkende pignon keerring. Top gedaan door een jonge TOP monteur werkend bij Oscar Motorservice in Nunspeet.
Juist gesmeerd en afgesteld gaan balhoofd lagers een motorleven lang mee.
Deze lagers gaan eigenlijk maar om één reden stuk: Speling. (Of roest vanwege de hogedruk reiniger!)
Speling in/op het lager geeft ruimte voor “Inslaan”. Dit inslaan heeft als resultaat dat er een deuk in het lager ontstaat.
Die deuk voel je tijdens het rijden en geeft inderdaad het gevoel dat de motor zelf richting kiest ipv de bestuurder.
Vooral de subtiel(st)e stuurbewegingen worden beïnvloed is mijn ervaring.
Zo’n deuk in een lagerschaal is onherstelbaar. Het lager vervangen is de enig juiste remedie.
De kilometerstand heeft dus geen invloed. Kan al gebeuren bij de eerste afgelegde meter!
Beste mensen,
Dank voor de reacties. Inmiddels is het balhoofdlager vervangen en is volgende week fusee-kogel aan de beurt.
Fuseekogel blijkt volledig verroest! Oorzaak: aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid veroorzaakt door gebruik hogedrukreiniger vorige eigenaar.
Balhoofdlager idem, maar daar lag de oorzaak in de rubberring van het embleem, die getordeerd gemonteerd bleek te zijn, waardoor water kon indringen en zijn verwoestende werking kon doen.
Gelet op de volledige onderhoudshistorie en alle onderhoud uitgevoerd door Meeuwsen BMW in Wijnegem, lijkt me het verroeste balhoofdlager een gevalletje van pure pech en niet aannemelijk veroorzaakt door gebruik van de hogedrukreiniger op deze plek…Maar dat blijft gissen!
Overigens vraag ik mezelf af waarom ik dit stuurgedrag niet heb waargenomen tijdens de proefrit begin dit jaar…
Oxidatie heeft zijn tijd nodig. Als er net voor de proefrit veel mee is gereden dan voel je op dat moment even niets. Staat de motor gedurende een langere tijd stil kan de rost weer groeien en is dan wel voelbaar. Zou een verklaring kunnen zijn.