Sinds een half jaar grijpt mijn ASC systeem op willekeurige momenten in.
Wanneer ik het systeem uitzet is dit gedrag weg. Maar, ik zoek naar een oplossing.
Eigenlijk direct dacht ik aan een kabelbreukje. Bij een ‘bump’ kàn dan het contact wegvallen, waarmee de ASC ingrijpt, dus eerst maar es kijken of de sensor kabels goed zijn.
Wat heb ik to nu toe gedaan:
Andere sensor van de sloop gehaald, de voorwiel sensor vervangen. Testen: geen resultaat
De achterwiel sensor vervangen door de voorwiel sensor. Testen: geen resultaat
De afstand van de sensor tot de ABS ring luistert nauw, er zat een sluitringetje onder de bevestiging van de achterwiel sensor. Die vervangen door een dunnere. Testen: geen resultaat.
Het lijkt er dus op dat ik het verderop moet gaan zoeken.
Hebben jullie een tip, kijk ik wel in de juiste richting?
Het werkt als traction control, maar niet ‘bochten gevoelig’ zoals je tegenwoordig veel meer tegenkomt. Kom ik op een zand- of grindweg dan test ik het ook altijd eventjes. Wanneer je dan achter je kijkt zie je een spoor zoals morse tekens. Ontsteking(motormanagement) wordt onderbroken. Tijdens dat ingrijpen knippert het ASC lampje op het dashboard. En ook wel mooi, dat werkt nog steeds goed, zolang ik het maar niet uitgeschakeld heb.
Maar… nu grijpt het ook in terwijl dat helemaal niet nodig is. Bijvoorbeeld tijdens gewoon met het verkeer meerijden op de snelweg. Dat vind ik erg hinderlijk dus zet ik het ASC dan weer uit.
De Banden: Dunlop Roadsmart III, voor 120/70 zr17, achter 180/55 zr17, door dealer gemonteerd. Perfect lijkt me.
Overigens, de RDC is soms ook weigerachtig. Na een bepaalde tijd geen data van de sensoren gaat de waarschuwing in het dashboard oplichten. Wanneer ik de motor, waarschijnlijk de electronica, een keer heb herstart is dat vaak weer verholpen.
Het soms in werking treden kan diverse oorzaken hebben. Beide sensoren (voor en achter) zouden synchroon moeten lopen. Dat doen ze omdat anders de eerste test al niet zou slagen. Als er een verschil gemeten wordt tussen voor en achter dan gaat het systeem dat proberen te corrigeren. (grijpt in).
De oorzaak is dus haast zeker een meting die niet klopt.
De elektronica werkt niet goed kan temperatuur gevoelig zijn.
1 van de sensoren werkt soms niet goed (had je al getest)
1 van de sensoren meet soms niet goed. Een kritische afstand van de sensor, beschadiging krans, loszittende krans of zelfs speling op de wiellagers.
Doordat de test goed loopt en er niet iets stuk is geeft de unit geen foutmelding. Dat maakt het lastiger.
Mijn gedachte gaat uit naar een mogelijke speling op de wiellagers. Defekte elektronica komt zelden voor maar uiteraard niet onmogelijk.
Deze fout zou er met uitlezen uit moeten komen. Eigenlijk is RDC een uitbreiding op ABS. Veel meetgegevens worden door beide systemen gebruikt. Mocht je je motor uit willen laten lezen, zie hieronder…
Net inspectie van de wiellagers gedaan. Er is speling in het linker lager van het voorwiel. Vervangen dus door een nieuwe set. Zodra dat is gebeurd kom ik erop terug. Dank voor het meedenken voor zover!
Direct na de vervanging heb ik een traject gereden waarop ik het meestal kon reproduceren. Daarop ging het eerst goed, hoopgevend dus. Toch, toen ik het voor de tweede keer reed greep t toch weer eventjes in.
Maar, gelukkig positief, het is over het geheel genomen wel veel beter geworden.
Tijdens de afgelopen 6 weken rijden met redelijk gevarieerde trajecten is er een dalende lijn in de aantallen keren dat het systeem onterecht ingrijpt. Vorige week, met 3 dagen van gemiddeld 200 km, heeft het 1 keer ‘verdacht’ gedrag vertoond. Is het misschien ‘zelflerend’?
Ik heb afgelopen vrijdag met mijn mecanicien nog eens gekeken, natuurlijk nu ook bij het achterwiel. Geen afwijkingen gezien en nu afgesproken het er voorlopig bij te laten.
Bedankt allemaal voor het meedenken en de waardevolle tips!