Ja, je bent verplicht het slot met een ART4 certificaat (zit er ook bij) te kopen, je verzekering zal daar om gaan vragen na een diefstal naast alle aangegeven sleutels (soms zijn er 2 maar soms ook 3 sleutels, afhankelijk van merk en model)
Heb je dat niet (ART 4 certificaat en geen volledige set sleutels) kán je verzekering heel moeilijk gaan doen.
Zeker als het als verplichting staat in je polis.
Maar, het beste kan je met Polo contact opnemen en vragen of op de verpakking het ART-keurmerk staat.
Die Quick Release Keyring heb ik al eens in een ander draadje ook aangehaald volgens mij, maar kan het zo snel niet meer vinden.
Draagkoord (lanyard) gebruik ik ook al jaren, echt ideaal om te voorkomen dat je een sleutel vergeet, afstandsbediening van het alarm, reservesleutel, poortdeur, etc, etc.
Mits je er niet te veel aan hangt natuurlijk want als het een keer mist gaat laat een bos sleutels een lelijke imprint op je torso achter.
Maar we weten allemaal wel de situatie dat je niet meer ff weet waar je de sleutel voor-dit-of-voor-dat waar gelaten hebt, of in welke zak.
Maak je de (verkeerde, natuurlijk) jaszak open valt er net van alles op straat, en hopelijk heb je dat tijdig in de gaten (met je helm op, dus minder periferie-zicht) en loopt je te grabbelen, stoot je net met je helm weer ergens tegen aan, krijg je het extra warm want je wilt rijden.
Misschien herkenbaar.
Bij mij is het een routine en een discipline met als groot voordeel dat ik nog nooit sleutels verloren noch vergeten ben.
En in mijn contactslot zit altijd alleen het contactsleuteltje, afstandsbediening van het alarm, en een zachtschuimen BMW sleutelhanger.
PS: Nog een tip van de dag;
Als je meerdere afstandsbedieningen hebt, vergeet dan niet af-en-toe ook je reserve-afstandsbediening te gebruiken.
Met name de zogenoemde synchronisatie, als je die andere afstandsbediening 256 keer buiten het bereik van je alarm bedient hebt.
(of je kleine broertje, neefje, etc, die vaak speelt met de afstandsbediening, ik noem maar ff wat)