Om te voorkomen dat je dit soort situaties kunt krijgen, waarbij 1 land een helm goedkeurt en een ander land diezelfde helm nog niet gekeurd heeft, of wellicht zelfs afkeurt, is er de homologatie, oftewel E-keur.
Elke gekeurde helm moet het ECE 22-03, -04 of -05 keuringslabel dragen, dat noodzakelijk is om in Europa legaal mee rond te rijden.
Het ECE-label met de aanduiding ECE 22-05 (de hoogste testnorm) is op de kinband of in de binnenvoering te vinden en biedt de garantie dat de helm testcriteria heeft doorstaan.
Begin jaren tachtig, de eerste verplichte keuring, was de norm 22-02, tegenwoordig wordt 22-05 gebruikt.
In de 22-05 zijn ook eisen gesteld aan de helderheid en sterkte van het vizier.
Dat moet ten minste vijftig procent licht doorlaten, ook al is het getint.
In Duitsland en sommige andere landen kun je aansprakelijk gesteld worden als je tijdens het dragen van een donker, niet gekeurd vizier een ongeluk hebt gehad.
Indien je helm een van bovenvermelde keuringslabels draagt is deze perfect in orde voor het Europese (en dus ook Duitse) grondgebied, evenals voor Duitse verzekeraars, instanties (w.o. politie e.d).
Verder vindt je op dit label ook het land terug waar de keuring plaatsvond
(E1 in een cirkeltje, wat staat voor Duitsland, E6 is België, E2 Frankrijk, etc…)
Een lidstaat kan niet zo maar aanvullende eisen gaan stellen, dat dient op Europees niveau afgesproken worden.
Dat zou dan, bijvoorbeeld norm 22-06 kunnen worden, of zo.
Wat je soms wel ziet, is dat een bepaald merk een helm qua mechanisme aanpast.
Of omdat dit een algehele productverbetering is (lees: veel klachten van gebruikers) of omdat men aanbepaalde (zwaardere) eisen wilt voldoen (bijvoorbeeld TüV)
Wel kan een lidstaat bepaalde verkeerswetten aanpassen, zonder het “formele” ok van Europa.
Zo is het bijvoorbeeld verplicht in België om oogbescherming te dragen bij een jet-helm.
Zijnde een bril of vizier, etc.
En we hebben ook gehoord over de aanpassing in hun wetgeving die je niet meer toestaat dat je met een t-shit met korte mouwen (e.d.) op de motor mag rijden.
Let wel, soms gaat het om een advies, en houdt expliciet GEEN verplichting in, enkel een advies, als een soort van ‘best practice’.
En het kan best zijn dat Duitsland het gaat verbieden dat je bij een systeemhelm met open vizier mag rijden, al dan niet binnen bepaalde grenzen.