Nog niet zo lang geleden heeft de hoogste rechter voor verkeerszaken in Nederland bepaald dat indien een rijstrook ophoudt of eindigt of is afgesloten, de op die rijstrook rijdende bestuurder bij of vlak voor het eind van die rijstrook voorrangsgerechtigd is t.o.v. de bestuurder op de naastgelegen rijstrook. Die laatste bestuurder moet dus voorrang verlenen aan de invoegende bestuurder.
Dat is een doorbreking van de regel die stelt dat degene die van rijstrook wisselt voorrang moet verlenen aan de bestuurder op de andere rijstrook omdat hij van rijstrook wisselt.
Nog lang niet iedereen is van die recente rechtspraak op de hoogte, vandaar dat ik het hier meld.
Overigens geldt die verkeersregel al in de meeste Europese landen: indien een rijstrook eindigt heeft de daarop rijdende bestuurder die van rijstrook moet wisselen voorrang.
Ik hoop dat je dit ook gepost hebt op het forum van vrachtwagenchauffeurs, die regelmatig de neiging hebben om ver voor de versmalling de boel al ‘op slot’ te gooien door op twee rijstroken gelijk te gaan rijden…
En ja, ik begrijp dat vrachtwagenchauffeurs “hun” ruimte die ze voor zich hebben willen (be)houden en niet blij zijn met sommige automobilisten en motorrijders die op het allerlaatste moment vlak voor hen nog willen invoegen. Zij hebben immers een langere remweg nodig. Maar het voor eigen rechter spelen op rijkswegen is in mijn ogen zowel letterlijk als figuurlijk geen zaligmakende weg . . .
Sommige automobilisten èn motorrijders maken zich hier schuldig aan. En dat is, net als vrachtwagenchauffeurs die ruim van tevoren twee rijbanen confisqueren, absoluut niet wenselijk. Het één werkt het ander blijkbaar in de hand. Uiteindelijk is het in het verkeer dus geven en nemen. Die balans is bij sommigen helaas zoek. Ook al is er hierover duidelijke wet- en regelgeving. Het spel (met gedrag en spelregels) dat verkeer heet speelt zich tenslotte voor een groot deel af tussen de oren van de bestuurd(st)ers.
Ik heb geleerd dat je altijd de gehele rijstrook moet gebruiken. Als de linker rijstrook eindigt of afgesloten wordt, dan neem je ruim op tijd dezelfde snelheid aan als de rechter rijstrook en bij de pijlen voeg je om en om in.
Het komt vaak voor dat automobilisten die op een linker rijstrook rijden die eindigt of afgesloten wordt en een gaatje zien op de rechter rijstrook, daar dan meteen inschieten, terwijl er misschien nog honderden meters linker rijstrook open is. Als je achter zo’n automobilist rijdt, heb je ineens heel veel ruimte voor je. Ik zal die altijd gebruiken.
Op het moment van invoegen neem ik ruim op tijd een gepaste snelheid aan en voeg rustig in.