Mogen motoren met luidere dan standaard uitlaten nog deelnemen aan evenementen van het RT forum?
Ja natuurlijk
Liever niet
Geen mening
0voters
Een Poll in het kader van de regelmatig terugkerende discussie over het al dan niet afsluiten van de dijkwegen voor motorfietsen in Nederland. Regelmatig wordt er, zowel op het als ook op de RT-pagina’s op Facebook aandacht besteed aan dit vraagstuk en de meningen zijn, als altijd, zwaar verdeeld. Ik ben benieuwd hoe de verdeling getalsmatig is. Daarnaast zie ik regelmatig topics voorbij komen met de vraag hoe men een RT meer geluid kan laten produceren.
Persoonlijk ben ik van mening dat wij als ook een zekere morele verplichting hebben om het motorrijden leuk en positief te houden. Niet alleen voor onze leden, maar ook voor bewoners van de gebieden waar we met onze toerritten en treffen te gast zijn. Het produceren van overmatige (geluids)overlast, hoort daar zeker niet bij. Vandaar dat ik de mening van de overige leden eens wil peilen om te zien, of het nuttig is om een “bler-pijp uitsluiting” op onze toertochten van toepassing te laten verklaren, om zo ons steentje bij te dragen aan een (hopelijk) positieve uitkomst van de strijd tegen de dijkafsluitingen.
Soms is het niet eens te doen om een harder geluid, maar om een ander geluid. Ik heb jaren gereden met een akrapovic met DB killers. Zelfs met certificaten er bij dat het geluid binnen het toelaatbare blijft. Een mooie donkere roffel, heerlijk en niets mis mee.
Ga eens een hele dag aan een geliefde motorroute zitten, of rij eens een (mid-)dag achter zo’n knettergeval. Dan krijgt ‘hard’ geluid een heel andere dimensie. Schoonzoon haalt ook graag de dB-killers er uit; ik vind er geen klap aan. Wat toegestaan is, is wettelijk vastgesteld. Wat normen en waarden betreft, is dit subjectief. En dan bedoel ik niet alleen het geluid… Vandaar dat - ook voor de fatsoenlijke motorrijder - wegen worden afgesloten, helaas maar begrijpelijk.
Ik organiseer al jaren toertochten en heb een bloedhekel aan te veel geluid. Te veel is meer dan de standaarduitlaat die bij de motor geleverd is. En dan weet ik wel dat er allerlei trucjes zijn om een originele uitlaat meer te laten klinken, zo heeft mijn GS een of ander klepje in de uitlaat heb ik me laten vertellen, donkere roffel maar wel origineel dus …
Ik zal voor de RTForum Zuid van oktober nog een zinnetje opnemen dat ik voorheen nog wel eens gebruikte en dus weer actueel wordt …
Ik vrees dat als we het louter aan “de overheid” overlaten, de spreekwoordelijke rapen echt gaar zijn voor de motorrijder in het algemeen. Zowel voor de goedwillende rijder, als ook voor diegenen waarop dit gericht zou moeten zijn. De overheid doet namelijk niet aan bron aanpak maar slechts aan symptoombestrijding. En symptoombestrijding is het afsluiten van dijken voor alle motorrijders en niet het “buiten verkeer stellen” van de werkelijke herrieschoppers.
Het is te gemakkelijk om achterover te leunen en te zeggen “laat de overheid het maar regelen” en vervolgens collectief te gaan mopperen als de overheid het daadwerkelijk regelt, alleen niet naar onze zin… Ik vind persoonlijk dat in, een (relatief) vrije, samenleving als de onze, ieder individu haar of zijn eigen verantwoordelijkheid heeft om de boel leefbaar te houden. En dat betekent dat we ook elkaar mogen of zelfs moeten aanspreken op gedrag wat we liever niet zien.
Soms vraag ik mij wel eens af of de betrokkenen, die graag een harder en/of een zwaarder uitlaatgeluid willen, wel beseffen en/of begrijpen hoeveel andere mensen dit als (ernstige) geluidsoverlast ervaren. Ook ik vind het heel begrijpelijke dat plaatselijke overheden om die reden wegen gaan afsluiten. Nu zijn het nog voornamelijk dijkwegen. Daarna volgen al snel andere wegen of zelfs hele dorpen, zoals dat nu al in Duitsland in het weekend voorkomt.
Ik vind dat onze overheid niet te lang meer moet wachten met een APK-keuring voor motoren en daarin moet het uitlaatgeluid een van de prioriteiten zijn. En als onze overheid het niet doet dan maar in groot Europees (EEG) verband.
Als ik een overdreven herriebak had willen rijden, had ik wel op een HD gezeten.
Aangezien ik liever op mijn gemak geniet van de rit en niet na een dag rijden een piepgeluid in mijn oren hoef, mogen wat mij betreft de dB’s netjes (ruim) onder de geldende limieten blijven.
In een liberaal land als het onze wordt de sloot pas gedempt als het schaap verdronken is, dus op de wetgever wachten heeft geen zin want dan is het te laat.
Dit zal gegarandeerd z’n doel voorbij schieten. dB-killer er in → APK keuring → dB-killer er héél snel weer uit. De foefjes voor een APK goedkeuring zijn allang bekend óf zo gevonden.
Ik heb kennis van het feit dat er opsporingsambtenaren zijn die zich zelf “gespecialiseerd” hebben in bepaalde onderwerpen de Wegenverkeerswetgeving aangaande. B.v. goederenvervoer, personenvervoer, landbouwvoertuigen, aanhangwagens, alcoholwetgeving, brom(snor)fietsen, etc. etc. Hopelijk zijn er dan ook die zich “specialiseren” in motoren. Dan kan het wel heel gemakkelijk worden. Bij controle en dan constateren van het ontbreken van een Db-killer, uitlaat demonteren en in beslag nemen, kentekenbewijs invorderen en de motor opnieuw binnen een bepaalde termijn ter keuring aan laten bieden bij de RDW (Rijksdient voor het Wegverkeer). En uiteraard een “dikke vette” bekeuring. Je zou eens moeten zien hoe snel het klaar is met deze geluidsoverlast.
Maar ik vermoed, ik weet bijna wel zeker, dat het niet zover komt.
En dat is wel spijtig.
In beslag nemen gebeurt niet meer: kentekenbewijs wordt (na verbalisering) ingenomen en/of voertuig krijgt een WOK-status.
Net als bij andere voertuigen wordt er maar weinig gecontroleerd op de technische staat, tenzij het wel erg opvalt en/of de veiligheid in het geding is.
Als je weet wat er nodig is om een correcte geluidsmeting bij een motorfiets uit te voeren die stand bij justitie dan snap je waarom er niet meer gecontroleerd wordt, ik heb er kort geleden iets over gelezen, weet niet meer waar (MAG-magazine of elders).
APK voor motorfietsen is zinloos en daar protesteren we iedere 5 á 6 jaar tegen als Brussel weer eens gezwicht is voor de lobby van bedrijven als DEKRA en andere gieren die er een bron van inkomsten zien om iedere motorrijder ieder jaar weer eens binnen te krijgen voor een uurtje onzin-keuring.
Volkomen correct en geen speld tussen te krijgen: de MOT keuring voor motoren en auto’s hier in GB stelt, excusez le mot, geen reet voor. Ik stond hier met een auto bij de keuring die op geen enkele wijze als “road worthy” beschouwd kon worden, maar voor vijf tientjes cash onder de toonbank, kon het gebakje er weer een heel jaar tegen… Kortom: zet geen geld op de apk want dat gaat, zoals Baird terecht opmerkt, echt geen verschil maken.
Graag wil ik onderstaand citaat aanhalen uit een ander topic genaamd “Uitlaat”, welke mijns inziens de kern van de discussie is waar het feitelijk om draait. Ik ben het dan ook volledig eens met forumlid Dingeman.
Moet wel lachen om deze discussie met een wel heel hoog moraalridder gehalte. Wel eens een Nine-T met standaard demper horen wegknallen? Helemaal legaal maar zo “ sound engineered” dat een Remus of de hier verketterde Dominator er fluisterpijpen bij lijken. Het blijkt zelfs dat de als origineel accessoire aangeboden Akrapovic stiller is dan standaard demper! In vrijwel alle tests wordt dat opvallend harde geluid genoemd. Het is helemaal zo dat sinds de nieuwe wetgeving nieuwe motoren juist meer geluid zijn produceren, alleen in een ander toerenbereik. De after market industrie is daar dan ook helemaal niet blij mee. Ga maar eens naast een volkomen standaard Panigale, S1000 of KTM 1290 staan… Die dingen blazen je compleet weg. Maar goed, ook Herr BMW beseft zich heel goed dat een “ zwaarder” geluid voor bepaalde modellen zeer gewaardeerd wordt en zorgt daar dan ook voor. En wat betreft onze dijkbewoners, die hebben zo langzamerhand wel een overdosis aandacht gehad met hun gejammer. Wij hebben ook meebetaald aan die dijken. Begrijp dat ze graag aan een privé-weg willen, wie niet. Herriepijpen dienen door de politie eruit gevist te worden, niet door een hele groep zeer legale weggebruikers te verbannen en in een aso vakje te plaatsen. Heerlijk om met een chagrijnig smoel iedere motorrijder aan te staren die over “ hun” weg rijdt. Vergeet niet dat dit maar een beperkt deel van het jaar plaats vindt. Overlast van vliegtuigen ervaren sommigen 24/7, dus sluiten we Schiphol. De tram krijst bij mij 24/7 door de bocht, dus geen tram meer? Heel goed dat de rechter subbiet een eind heeft gemaakt aan die ( die wel) illegale wegafsluitingen. Overlast ervaren we allemaal wel eens, kom op zaterdagavond maar luisteren als Scheveningen leegloop. Dus sluiten we de boulevard af? Kom op zeg.
Ik neem aan dat je moet lachen om een mening of standpunt. Als je, zoals je aangeeft, lacht om deze discussie, dan lach je direct ook om jezelf. Jij neemt namelijk deel aan deze discussie.
Ik lach overigens niet om jouw mening welke je uitvoerig hebt verwoord. Zoals Bert M al aangaf zijn de meningen in dit topic nogal verdeeld. Dat maakt het tot een boeiende discussie.
Heeft de piloot (of zijn baas) soms veranderingen/wijzigingen aan het vliegtuig aangebracht voor een “zwaarder” en/of “sportiever” geluid? Heeft die trambestuurder (of zijn baas) soms veranderingen/wijzigingen een de tram aangebracht voor een “zwaarder” en/of “sportiever” geluid? Etc. etc. etc. Volgens mij gaat het in deze discussie over de veranderingen/wijzigingen die men (onnodig) aanbrengt aan hun motor.
Ik ben het met je eens, geluid kunnen we allemaal als overlast ervaren. De een (veel) meer als de ander en er zijn zelfs mensen die niets kunnen verdragen. Maar volgens mij gaat het in deze discussie over de veranderingen/wijzigingen die men aan zijn motor aanbrengt die leiden tot ONNODIGE geluidsoverlast. Want zeg nu zelf waarom is het nodig dat men een “zwaarder”/“harder”/“sportiever” geluid van je motor wilt, terwijl je weet (als je er bij nadenkt) dat de meeste anderen daar ook ongewild mee geconfronteerd worden.
PS
Ik zat gistermiddag op een groot druk bezet terras aan een doorgaande weg in een dorp. Op een gegeven moment kwam er een colonne van 27 motoren rustig voorbij rijden. Nagenoeg allemaal van die “herriebakken”, zoals een forumlid het hier in dit onderwerp verwoordt. Als oorverdovend ervaarde ik het en met mijn vele vele anderen. En als “toetje” mocht men het op dat terras even later nog een tweede keer aanhoren, vermoedelijk was men verkeerd gereden. Dit is toch niet wat men wilt?
Lijkt mij ook niet. Vreselijk irritant. En dan allemaal bij hetzelfde bochtje optrekken alsof ze Rossi zijn om vervolgens hard in de ankers te moeten omdat de voorste al weer af slaat… Relaxt toeren is anders.
En er is natuurlijk een verschil: ik snap best dat het totaal aan decibel soms wel goedgekeurd wordt, maar dat het door bijvoorbeeld de andere toonhoogte als harder wordt ervaren. Een dof geluid zal vet klinken, maar draagt veel verder. Een hoog geluid is scherper en is al snel irritant en het kan best zijn dat die wél door de keuring komt en het lage geluid niet.
Om maar eens een eind te maken aan de vooringenomen meningen over after market uitlaatdempers, die allemaal “herriepijpen” zouden zijn. Motorrad nr. 19 testte uitlaten en wat bleek: de standaard demper van Nine T was met afstand de luidste… Piekwaarde maar liefst 97 decibel. Akrapovic 96 db, BOS 94 db en Hattech 96 db. Zelfs stationair was de originele BMW demper met 92 db maar liefst 2 db luider dan de Akrapovic. En decibelwaarden zijn logaritmisch dus 2 db minder is bijna een halvering van de geluidsdruk. Motorrad omschreef het geluid van de originele demper ook als “leicht agressiv”. De BOS werd juist geprezen vanwege het “ sehr leise Auftreten”. Conclusie: dat gemauw dat alleen origineel goed is, blijkt dus kletskoek te zijn. Wil je een herriepijp laat dan vooral de originele demper zitten!
De text en de onderbouwende cijfers in bovenstaande post zijn volgens mij niet met elkaar in overeenstemming , maar ik kan het natuurlijk ook mis hebben