Voor betere bevestiging actioncam wil ik toch maar een zuignap aanschaffen. Wat is een goede? Twijfel tussen Delkin FAT GECKO MINI of een Ram Suction Cup die wat kleiner is.
Ik heb ze beide, in meerdere aantallen en uitvoeringen, en beide zijn erg goed, in mijn ervaring.
De RAM versie (basis: RAM-B-224-1U) is inderdaad kleiner qua zuignap-basis, dus wat gemakkelijker te plaatsen “ergens tussenin”, bij wijze van spreken.
Daarnaast heeft de RAM-versie 2 grote voordelen, vindt ik zelf;
- Je kunt elk accessoire voorzien van de beroemde RAM balletje, op die zuignap plaatsen.
- De RAM-arm van die RAM zuignap laat zich gemakkelijker in vrijwel elke “onmogelijke” positie manoeuvreren, wat dat betreft.
Kortom, de RAM zuignap is wat duurder maar wel heel erg gemakkelijk in gebruik.
De Fat Gecko Mini heeft wel weer wat handige dingetjes zoals de verlenging en de mogelijkheid onderdelen gezamenlijk te gebruiken met de Fat Gecko Double mount. Waar ik er ook 1 van heb.
Je kunt zelfs de Fat Gecko Mini combineren met de Fat Gecko Double mount en er zelfs een tripple mount van kunt maken.
(pas van belang als je er zwaardere dingen aan gaat hangen enzovoort).
Belangrijke tips:
- Voordat je een zuignap plaatst, maak de ondergrond heel erg goed schoon én droog. Elke keer weer!
- Gebruik altijd een vangdraadje, een zuignap is nimmer 100% garantie dat deze niet een keer loslaat.

- Laat een zuignap nooit “eeuwig” zitten, want de zuignap zal na verloop van tijd toch los kunnen raken!
Dus voor gebruik monteren en na gebruik weer loshalen.
Gouden tip als je wilt weten of de plek die je gekozen hebt, goed genoeg is:
Half uur van tevoren zuignap monteren en met rust laten. Als na het half uur de zuignap nog steeds op dezelfde plek zit, heb je een redelijke kans dat het een goede plek is.
Maar is geen garantie, noch van mij, noch van Mr. RAM.
Maar, ik ben geen maatstaaf, het bovenstaande zijn mijn ervaringen tot op heden.
Hou rekening met zuignappen met de buitentemperatuur: als het warm is zijn ze soepel en veerkrachtig en dus kunnen ze best wat vast houden. In de winterdag is de kunststof stug en met weinig veerkracht en houden ze weinig vast. Gebaseerd op de ervaring van mijn zelfbouwruit die ik in eerste instantie met zuignappen vast had zitten, toen dat in de winterdag mis ging omgebouwd naar een andere constructie.
Ik gekozen voor de ram zuignap. Complete set voor camera bij een watersportzaak. Was stuk goedkoper dan bij andere zaken en precies dezelfde onderdeelnummers. Toch nog duurder dan de hele camera, maar ram mount kan ik ook combineren met de ram onderdelen die ik al heb. Voor het geval als camera project niets wordt.
De eerste rit gemaakt met de camera op de Ram Mount zuignap, bevestigd aan zijkant kuip. Enorme verbetering en het trillen is enorm verminderd. Ik ben verbaasd over de kwaliteit van deze camera van 29.95 euro. Dit was geen weg gegooid geld, wat ik eerst dacht bij montage op ram mount van de waypoint steun naast de GPS. Dat beeld was niet op aan te zien.
Alleen mijn Mac pikt dat AVI bestand niet wat uit de camera komt. De camera gebruikt waarschijnlijk geen standaard codec. Ik monteer met Final Cut Pro.Ik kan de film wel importeren en bewerken maar niet exporteren. Dat geeft een foutmelding. Dus ik moet de bestanden eerst converteren naar mov of mp4 in een converteer programma en dan kan ik pas in Final Cut Pro bewerken en exporteren naar de uiteindelijke film.
Duurt dus nog even voordat ik resultaat kan laten zien. Voor ik kan bewerken is het al 1,5 uur wachten op converteren.
Mijn ervaringen met een zuignap op de zijkant van de kuip zijn ook zondermeer positief.
Ben blij dat de opname(s) voor jou verbeterd is/zijn, ongeacht de prijs van de camera. ![]()
AVI is inderdaad een ietwat ongebruikelijke “container”, niet in de laatste plaats omdat als de AVI beschadigt is, de gehele opname niet af te spelen is. Dat heeft met de opbouw hoe een AVI in elkaar zit te maken.
Je kunt het “ruwe” materiaal wel afspelen met Apple’s QuickTime Player?
Het kán zijn dat een benodigde codec niet op je systeem aanwezig is, en dat kan je controleren door (bijvoorbeeld) VLC Player te gebruiken (ook beschikbaar voor de Mac) en te kijken welke formaat over die stream getoond wordt.
Ruw materiaal wordt niet goed afgespeeld door Apple Quicktime (flikkert) maar wel goed door VLC. Monteer regelmatig video op mijn werk, ook op Mac en bestandsformaat AVI komt bij ons nooit voor. Alleen toen een filmpje op ons intranet moest, lukte dat alleen in AVI. Heel vreemd was dat alle formaten die ik probeerde niet wilde lukken. Toen vroeg de ICT afdeling om AVI formaat en dat konden ze verwerken.
Dat (o.a.) Quicktime problemen geeft is als ik zo ff zoek via G00gle, een gekende issue.
VLC Player heeft alle gangbare codecs “ingebouwd” in het programma zelf, vandaar dat het daarmee vaak wel prima afspeelt.
Er zijn nog wel andere alternatieven voor VLC Player, maar de VLC Player wordt, ook voor de Mac-gebruikers, vaak aangeraden.
(en ik wil niet weer off-topic gaan de codecs en eventuele andere players voor de Mac gaan benoemen. Als dat gewenst is moet er een nieuw draadje gestart worden, denk ik zo. Een andere oplossing is naar verluid Flip4MAC en Perian http://perian.org/)
Als je ICT afdeling alleen met AVI om kon gaan, ging het waarschijnlijk omdat het intranet ergens onder water een bepaald Micro$oft product draaide, die doen wel vaker graag aan “verplichtingen” op die manier. ![]()
Je komt inderdaad AVI vrij weinig tegen, ooit in 1992 geïntroduceerd door Microsoft.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Audio_Video_Interleave
PS: Als je nadere informatie wilt krijgen over de codec, video formaat e.d., is er ook een open-bron oplossing:
http://sourceforge.net/projects/mediainfo/
http://downloads.sourceforge.net/mediainfo/MediaInfo_GUI_0.7.44_Mac_Universal.dmg
AVI is slechts een container. Bestanden met de extensie AVI kunnen een veelheid aan codecś bevatten. Het microsoft eigen bestandsformaat is WMV. Zoals gezegd is het formaat van Apple Quicktime (MOV). Tegenwoordig schrijf ik alle video bestanden als MP4. Dit bestandsformaat heeft volgens mijn ervaring de hoogste dekkingsgraad. In smart tv’s stop ik een USB stick met een MP4 en ik heb er nog geen gehad die deze niet kon afspelen. Ik gebruik over het algemeen Pinnacle Studio 16 om de films te maken.
PS: Dat van AVI & de container was al aangehaald, compleet met link om er meer over te kunnen lezen. ![]()
WMV is ook een Microsoft-formaat (http://nl.wikipedia.org/wiki/Wmv) vooral populair omdat je daar ook de afspeelrechten mee kunt regelen (DRM). WMV wordt zeker niet gebruikt bij Action Camera’s.
Maar dat is niet zo heel belangrijk voor dit draadje aangaande het AVI formaat van de Action Camera van de Action. ![]()
Daarnaast heeft de auteur van dit draadje een Mac, en die hebben programma’s zoals Final Cut Pro zoals de auteur ook gebruikt, en dat is 10.000 keer beter als Pinnacle Studio.
Ik gebruikte ook Pinnacle Studio op de pc maar werd gek van alle bugs en crashes in het verleden en ben sindsdien overgestapt op Sony Studio.
Ik zet de AVI uit de camera om naar mp4. Dat gaat het snelst met programma handbrake. Als ik omzet naar MOV duurt het uren. Final Cut Pro kan mp4 monteren.
Maar het is vreemd dat Final Cut Pro dit AVI bestand niet aan kan. Ik kan het importeren en bewerken. Maar als ik wil exporten naar de uiteindelijke film krijg ik melding dat er een fout in bestand zit.
Het intranet op mijn werk is microsoft sharepoint. Maar daar heb ik totaal geen verstand van. Onze ICT is niet zo van de nieuwste software. Ik ben vorige week pas naar Windows 7 gegaan omdat er problemen waren in XP die ze niet konden oplossen. Datum notatie in fotoarchief programma was ineens fout en bestanden kwamen niet meer in de prullenbak. Ik ben blij dat ik voor mijn fotografie en film op Mac kan werken. Dat heb ik in eigen hand, wat de ICT niet zo leuk vindt. ![]()
Die AVI is dus een container, zie het als soort van zip-bestand;
In die AVI zit (o.a.) de video-informatie, gecodeerd (= compressie, timing e.d.) in Inter Real Time Video, Indeo, Cinepak, Motion JPEG, Editable MPEG, VDOWave, Clearvideo / RealVideo, QPEG, MPEG-4, om er maar een paar te noemen, zoals aangegeven op de eerdere link.
En dat is dus de kruks, de AVI van die Action Camera bevat waarschijnlijk een codec die niet helemaal aan de standaarden voldoet en/of niet herkend wordt door Final Cut Pro, want die leest de inhoud (als een “inhoudsopgave”) van die AVI om te bepalen waar de video, audio, timing (e.d) informatie te vinden is.
Ik zou mij er verder niet al te veel sappel over maken, Mac’s en AVI zijn gekend van de nodige uitdagingen, en de oplossing is belangrijker dan het probleem. Linksom of rechtsom, het resultaat is belangrijk.
Ondertussen ben ik natuurlijk meer en meer benieuwd naar het resultaat. ![]()
nog even geduld. ![]()
Ik zet de AVI uit de camera om naar mp4. Dat gaat het snelst met programma handbrake. Als ik omzet naar MOV duurt het uren
Als ik me goed herinner is MOV (movie) mpeg2 (grootste compressie). Deze kan ook door de oudere dvd spelers gelezen worden waar dat voor mpeg4 niet het geval is. De compressie is echter anders waardoor het bij mpeg2 uren doet om een AVI te converteren (zelf gebruik ik PowerDirector en AVS, beiden in een Windows omgeving). Deze snelheid is ook afhankelijk van de beeldovergangen, muziek, bewerkte beelden enz… die je pc processor en het werkgeheugen te slikken krijgt. Het langste dat mijn pc er ooit over gedaan heeft om een 4 uur durende film in AVI over te zetten naar mpeg2 was 18 uur.
Bij sommige “containers” is het voor de gemiddelde “moderne” video-editing programma’s redelijk eenvoudig om de gewenste data (video, audio, timing etc) er uit te halen en om te zetten naar iets wat gemakkelijker en/of sneller te be- en verwerken is.
Edoch, bij het “compileren” naar het gewenste formaat vergt het inderdaad behoorlijk veel rekenkracht.
Zeker als je leuke overgangen maakt, dan moet elk beeldje apart uitgerekend worden.
Zelfs met mijn super-duper (8 cores, 64Gb RAM) duurt het nog steeds uren. ![]()
Vrij populair voor de Action Camera’s is inderdaad MOV en MP4, AVI ben ik nooit eerder tegen gekomen.
Maar dat zegt natuurlijk niets, ik heb vele merken maar zeker niet alle merken. ![]()
Poging om te uploaden naar youtube. Op de Mac melding upload succesfull. Op youtube melding video geweigerd. Zou handig zijn als ze vermelden waarom.
Wat ik via g00gle gevonden heb:
geëxporteerd naar een m4v file en deze geupload naar youtube (via safari)
Maar even zo vaak moet je het gewoon proberen opnieuw te uploaden.
Net even gekeken op mijn werk. ![]()
Nu wel een melding, video is te lang. Account aangepast dat het nu wel langer dan 15 minuten mag. Wist niet dat er een limiet was. Vanavond nog eens proberen.
Final Cut Pro maakt zelf het bestand geschikt voor uploaden naar YouTube. Hoef op de gemonteerde film alleen maar op de knop YouTube te klikken en film gaat naar mijn YouTube account.
Hier is ie dan. De test van de Actioncam van 29,95 euro.
Ritje door Kennemerland. Bij stationair draaien golft het beeld evenals bij optrekken. Het trillen is enorm verminderd door het gebruik van de zuignap aan de zijkant van de kuip.
[youtube]jT6kVqFQIVA[/youtube]
Zeker gezien de prijs een goed resultaat! Ik denk dat als je de camera op de helm plaatst je stabieler resultaat krijgt, hoewel dit beeld best goed is zeker als je de shots kort houdt. Het beeld heeft een licht rode zweem en reageert wat traag op wisselende lichtomstandigheden. Deze opstelling geeft mijns inziens wel de mooiste beelden, om stabiliteit heb ik de camera op de helm geplaatst maar dat is soms ook wat onrustig doordat je je hoofd beweegt om bijvoorbeeld in de spiegels te kijken. ![]()