Momenteel gebruik ik al een paar jaar naar tevredenheid een Schuberth C3 Pro.
Daarvoor een C3 gedragen.
Beide helmen hebben dezelfde pasvorm voor mijn “round-oval” suikerbiet XL.
Onaangenaam verrast was ik door de flink àndere pasvorm van de Schuberth M1 Pro jethelm. Deze bleek meer voor een “round” hoofd bedoeld.
Ik had na ongeveer 3 kwartier rijden last van drukpunten op mijn voor- en achterhoofd waar ik knetterende hoofdpijn van kreeg.
Dit deed mij sterk denken aan de pasvorm van een Nolan N90 waar ik eerder mee rondreed en om precies die reden had weggedaan…
Exit M1.
Ik overweeg nu een Schuberth C4 Pro, waarvan ik begrepen heb dat de pasvorm overeen zou komen met die van een C3/C3 Pro, in tegenstelling tot de eerdere C4 (zonder Pro dus) welke meer een “round” profiel zou hebben.
Tevens zou een C4 Pro naar verluid merkbaar stiller zijn dan een C3 Pro.
Ik lees echter op diverse fora, in recenties etc. elkaar compleet tegensprekende berichten, vooral over de pasvorm, welke natuurlijk erg persoonlijk beleefd wordt.
Is er hier iemand die met beide Schuberths gebruikerservaring heeft en de pasvormvergelijking kan bevestigen?
Misschien @WaltzingMatildahttps://www.bmwrtforum.nl/forum/viewtopic.php?f=46&t=14684
Blindelings een C4 Pro XL via internet bestellen in de hoop dat deze net zo past als een C3 Pro vind ik wat riskant, hier in Duitsland is retourneren niet per sé kostenloos zoals in Nederland en naar mijn ervaring nogal een hassle. En even bij een motorzaak of Ome L*uis binnenstappen voor te passen is vanwege 2G nu even geen haalbare kaart. Vanwewge de huidige “black friday week” aanbiedingen wil ik echter ook weer niet tè lang wachten.
Wachten op de nieuwe C5 wil ik vanwege budgettaire redenen (nog) niet, zelfs als je die in een effen kleur bestelt met SC2 communicatie (met mesh!) erbij nader je al vlotjes de €1000… Als is die in “concrete grey” wel fraai, maar deze verwachten ze ook nog eens pas in april… Gezien de P/J homologatie kan deze dan weer met het kindeel open gedragen worden (lekker bij hoge temperaturen en lage(re) snelheden). Maar goed, tè duur vooralsnog.
Zelfde verhaal voor een BMW System7 helm, al heb ik die (nog) niet gepast.
Blijft dus de pasvormvraag inzake de C4 Pro.
Anyone?
De C4 kan op maat gemaakt worden bij de dealer. Dan past elk hoofd er in.
Via een dozen schuiver heb je wellicht een “betere?” prijs maar de uiteindelijke pas service ontbreekt dan.
Kewl! Dat wist ik niet. Ga ik opzoeken.
Sowieso zou ik ‘m niet per sé bij een dozenschuiver maar bij een “echte” winkel willen halen, maar het probleem is dat ik daar momenteel dus niet naar binnen mag….
Dat ze dat deden bij de C4 van Schuberth dat wist ik niet, sterker nog ik heb er nog nooit van gehoord. Wel dat ze dat doen bij Shoei, het zogenaamde Personal Fit. Ik heb het indertijd bij mijn helm, Shoei Neotech, laten doen en ik ben daar heel tevreden over. Het zat allemaal wel al goed maar met de extra vullinkjes zit net allemaal wat beter aan.
Ik vraag me overigens in alle ernst af, of je een helm die zonder aanpassingen niet lekker zit goed krijgt met extra vulling.
Ik lees het wel.
Na het nodige twijfelwerk heb ik uiteindelijk toch maar besloten meneer Schuberth vaarwel te zeggen en over te stappen op een Shoei Neotec II.
De Shoei is nog onderweg dus over pasvorm kan ik nog niet veel zeggen.
Het Sena SRL2 communicatiesetje is wel al binnen, kan ik daar alvast mee frutten…
Prima, heb die combinatie nu ook. Wel even wat moeten zoeken om de verbinding tot stand te brengen met de TomTom en de Sena SRL2. Maar werkt nu prima, heel tevreden van.
Denk dat jullie e.e.a. door elkaar halen.
De nieuwste helm van Schuberth is de C5.
Deze is inderdaad door de leverancier, een winkel en geen dozen schuiver op maat te maken.
Daar zijn vermoedelijk wel extra kosten aan verbonden.
De C4/C4 pro zijn niet op maat te maken, hier moet je de juiste maat kiezen.
Heb de C3, C3 pro gehad en rijdt nu met de C4 pro.
Moet zeggen dat is met de pasvorm geen problemen heb gehad.
Dat is idd bekend.
Ik had héél graag de C5 willen kiezen (in concrete grey ) en die laten afpassen, maar als ik ga rekenen wat die gaat kosten met communicatie erin word ik (telkens weer) wit om de neus…
De C4 heb ik lang over getwijfeld, maar uiteindelijk toch een Shoei Neotec II (in deep grey) gekozen.
De Shoei wordt nog via het Personal Fitting systeem goed passend gemaakt, er zit nu nèt een passtuk teveel op het achterhoofd in, dat gaat pijn doen uiteindelijk weet ik, een “dempende” haardos heb ik ook al niet…