De achter schijfrem van mijn R 1100 RT '96 moet vervangen worden. Normaal deed ik dat met mijn vorige motoren gewoon zelf. Dit keer lukt het echter niet om de ring van de cardan te verwijderen waar de schijfrem op gemonteerd zit.
De twee boutjes met een hexkop willen niet los, ik heb er eentje semi dol en de andere heb ik nog in normale staat maar ik durfde niet verder.
Iemand nog tips? Het zijn nu twee messing? (goudkleurige) bouten, op youtube zag ik iemand die er rvs bouten in terugzette.
Heeft de vorige eigenaar / cq garage ze te strak aangedraaid? Ik ging ervan uit dat rechtse draad is. Hoewel ik rechtsom ook even geprobeerd heb, ik heb ze ook kort verwarmt maar wil niet te veel van de cardan olie heetstoken, of kan dat geen kwaad?
Anders ga ik er alsnog mee naar een motorzaak, maar ik daar waar ik wat uit kan sparen doe ik het liever zelf.
Het is gewone rechtse draad.
= verwarmen van het aluminium tot een graad of 100-120 is geen enkel probleem.
= Tevoren de bout een stevige tik geven
= kruipolie en dat een dagje volhouden
v verwarmen van het aluminium tot een graad of 100-120 is geen enkel probleem.
v Tevoren de bout een stevige tik geven
x kruipolie en dat een dagje volhouden
Kruipolie zou ik nog kunnen doen, en inderdaad verstand en dan spieren, maar hij gaf in ene keer mee, en ik ben niet eens zo heel sterk. Ik ben benieuwd of het met locktite is vastgezet. Normaal is dan een beetje hitte genoeg.
De boutjes zitten met locktide vast en MOETEN dus verwarmt worden om los te komen. Een verf afbrander doet wonderen. Na zo’n 50 seconden verwarmen kan je zonder al te veel kracht de boutjes zo los draaien.
Ik heb de twee bouten los. Uiteindelijk heb ik er een T40 in moeten slaan om ze los te krijgen. Als ik tijd heb rij ik morgen wel even langs een garage of motorzaak die zal ze misschien wel op voorraad hebben. Ziet er niet heel speciaal uit verder, 20mm bij 8mm, m8.
Ik snap wel waarom de vorige zo lang met die remschijf gereden heeft
Een bout hoeft er niet speciaal uit te zien om speciaal voor de toepassing gefabriceerd te zijn.
Een 8.8 bout of een 12.9 bout … dezelfde bout een heel andere bout .
Sterkte-Klasses:3,6, 4,8, 5,6, 6,8, 8,8, 9,8, 10,9 en 12,9