Hallo, ik heb na het vervangen van mijn koppeling een probleempje met mijn achterrem.
Ik vind hem nogal zwakjes.
Nu weet ik niet hoe sterk hij zou moeten remmen (Het is mijn eerste BMW), maar heb het idee dat hij er doorheen glijdt.
De voorrem voelt aan alsof je tegen een muur rijdt.
De ontluchtings procedure minimaal 3 keer uitgevoerd volgens het boekje.
Ook slaat de abs pomp af als ik het rempedaal ingedrukt houd, hij voelt wel stevig aan, niet sponzig ofzo.
Misschien hoort het zo bij deze motoren???
Een gevoel uitleggen is erg moeilijk. De voorrem bestaat uit 2 schijven die ook nog eens groter zijn en beide remklauwen grijpen aan beide kanten van de schijf aan. Naarmate de omtrek afneemt (de achterrem dus) kost het al veel meer kracht om te remmen. Dan nog een enkele schijf en een remklauw die zwevend is gemaakt omdat deze slechts aan 1 kant aangrijpt. Deze optelsom zorgt er voor dat de achterrem veel minder doet. Maar de kracht op het pedaal is wel groter. Als deze gewoon aangrijpt en als je direct 2 maal achter elkaar het rempedaal indrukt en er geen hoogte verschil in het pedaal zit dan mag je er van uitgaan dat er ook geen lucht meer in het systeem zit. Zoals je het omschrijft verwacht ik dat het werkt zoals het altijd gewerkt heeft. Het is los geweest en dan gaan we pas echt kijken naar wat weer gemonteerd is. Dan ontdekken we dingen die er al waren en zo horen te zijn.
De 2006 heeft, net als de toch, het integraalsysteem met servo…voorrem en achterrem samen? Zou naar mijn smaak toch moeten remmen als een tierelier? Of bral ik nu maar wat
Weet je zeker dat je een 2006 hebt. Tot en met 2006 werd de R1200RT geleverd met i-ABS, waarbij zowel met het voetpedaal als met de remhandel zowel de voor- als achterrem bediend word. Pas vanaf 2007 is dit vervangen door ABS 4 waarbij het voetpedaal alleen de achterrem bediend
Zou het een P-uitvoering kunnen zij? Ergens las ik dat daar de remmen van gemodificeerd zijn, waarbij het voetpedaal alleen de achterrem bedient. Neemt niet weg dat de remkrachtverhouding voor 70%- achter 30% is volgens de geleerden onder ons.
Op de 1200 rt die ik eerder had, heb ik afgeleerd het voetrempedaal te gebruiken, had voor mijn gevoel weinig zin, dus dat sluit aan bij de ervaring van de vraagsteller.
Bij een noodstop voel ik wel het verschil als ik er de voetrem bij indruk (R1200RT - 2009). Verder wordt deze enkel gebruikt bij manœuvres. Voor de rest heeft deze weinig zin daar de handrem beiden bedient.
Alleen bij manouvres waarbij je de voorrem niet wil gebruiken.
Ik gebruik hem trouwens wel altijd. Is er in geramd door mijn rij-instructeur
Zou het een P-uitvoering kunnen zij? Ergens las ik dat daar de remmen van gemodificeerd zijn, waarbij het voetpedaal alleen de achterrem bedient. Neemt niet weg dat de remkrachtverhouding voor 70%- achter 30% is volgens de geleerden onder ons.
volgens mij hebben de P-uitvoeringen met i-ABS het remsysteem van de GS. Die kunnen dan zelfs de ABS uitschakelen. Daarvoor zou een knopje op het stuur moeten zitten
Hallo, ik heb een paar ritjes gemaakt inmiddels en voor het bijremmen voldoet de achterrem prima.
Het was even onwennig omdat voor het echt snel tot stilstand komen de voorrem erbij moet komen.
Dit in tegenstelling tot mijn andere motorfietsen, waardoor ik even in verwarring werd gebracht of het allemaal wel goed functioneerde.
Deze kan op slot, bedankt voor de reacties.
Wie is jouw rij-instructeur geweest? Die heeft waarschijnlijk een cursus gevolgd tijdens de vakantie.
Er zitten niet voor niets twee remschijven voor en maar eentje van achter. Dé rem waarmee je snel stopt is de voorrem en niet de achterrem.
Ik kan met met de beste wil van de wereld me niet voorstellen dat dat op jouw andere motoren anders is geweest.
Wat ik bedoel is dat als ik stapvoets rijd de motor niet plotsklaps stil komt te staan met de achterrem, maar ja, ik heb ook maar 1 les gehad in 1985 en rijd nog maar 37 jaar op een motor, dus bedankt voor de les.
pff