Inderdaad, alle aansluitingen van en naar de accu en accupolen nalopen.
Zo ook de aansluiting van de startmotor.
Let wel, veel van de tips zijn voor als je die bewuste acculader een paar dagen aangesloten gehad hebt en de starting nog altijd heel moeizaam gaat.
Kijk dan ook naar je klokje op het dashboard, die zal bij een te lage accuspanning resetten naar 12:00.
Je kunt een redelijke indicatie krijgen hoe het met je accu en/of acculader gesteld is door, na een paar dagen permanent laden, de lader los te halen, een uurtje wachten en dan de spanning meten (voorzichtig!) op de accessoires-stekker.
Die moet minimaal 12,5 volt zijn. Liefst hoger.
12,7 volt betekend dat de accu echt vol is.
Zet daarna een verbruiker aan, bijvoorbeeld de verlichting, de spanning mag iets zakken maar niet veel.
Zet na een 30-tal seconden of zo, de verlichting weer uit. Als het goed is, moet de accuspanning dan weer vrij snel terugkomen op de spanning die je gemeten hebt terwijl de verlichting nog uit stond.
Je kunt dan proberen de motor te starten én gelijktijdig de spanning te meten, maar dat zal niet meevallen;
Ten eerste omdat de meeste digitale meters te langzaam zijn en ten tweede omdat het niet zal meevallen gelijktijdig goed te meten.
Als de accuspanning dan al heel snel daalt beneden de 10 volt, ben ik bang dat je accu mogelijk versleten c.q defect is.
Ik zou dan je accu laten doormeten.
Als daarentegen je motor nog altijd als een zonnetje start & loopt, maar je zorgen maakt over de rode- en gelijktijdige leds van je acculader, kan het een contact probleem zijn;
-
Haal zekering #4 uit de zekeringkast en inspecteer deze goed. Kijk goed naar de lipjes die mogen niet dof of verweert zijn.
-
Terwijl je die zekering eruit laat, pak de stofzuiger en zuig de (vrouwelijke) accessoires-aansluiting in het dashboard uit.
Daar kan na de jaren de nodige troep in terecht gekomen zijn.
-
Neem, terwijl de zekering er nog steeds uit is, een stuk heel fijn schuurpapier, rond die op in een kokertje, en steek deze dan in de accessoires-stekker, en draai deze een paar keer rond, heen-en-weer.
-
Zuig daarna wederom de accessoires-stekker wederom uit met de stofzuiger.
-
Als je geen schuurpapier hebt, kan je eventueel ook de accessoires-plug van de accu-lader gebruiken.
Terwijl de acculader (uiteraard) niet (!) aangesloten is op de netspanning, draai de stekker een paar rond heen-en-weer in de accessoires-stekker. Zorg er wel voor dat je acculader-kabel niet ook gaat lopen opkrullen (risico op kabelbreuk en zo).
-
Nu kan je zekering #4 weer terugplaatsen;
Steek deze weer terug en haal die er weer uit, doe dit een paar keer.
Draai dan de zekering om en herhaal het in en uit halen van de zekering. (voorzichtig natuurlijk)
Mogelijk is het een slecht contact in de accessoires-stekker die roet in het eten gooit (lees: de gelijktijdige rode en groene led)
E.e.a. is afhankelijk welke problemen je hebt, en wat ik zoal zou doen, afhankelijk van de problemen die je hebt.
(naast alleen de rode en groene led van de acculader)