ABS na 100 meter rijden in storing

Beste mensen,

Mijn R850RT uit 7/2000 (152.000km) heeft een hardnekkige ABS storing. Na het resetten van de ABS (draadje methode) doet de ABS het wanneer ik wegrijd. Je hoort de ABS activeren en de lampjes zijn uit. Na 100 tot 500 meter rijden gaan de lampjes op het dashboard om en om knipperen. Als ik de bevestigingsknop indruk blijft de onderste permanent branden. Dacht eerst dat het de achterwielsensor was. Die heb ik vervangen maar probleem blijft hetzelfde.
Herkent iemand dit? En zo ja, wat is er kapot?

Ik hoor graag van jullie.

Jan

Wat zegt je handleiding over die knipperende lampjes, alle varianten staan daar in genoemd …

Uit de handleiding van een -1100- (ik denk dat de -850- vergelijkbaar is):
Het afwisselend knipperen van de controlelampen 1 en 2 in geval van een ABS-storing:

  • Druk de ABS bevestigingstoets in
  • De controlelamp 1 dooft
  • De controlelamp 2 brandt permanent
  • Na 4 1/2 minuut zullen de controlelampen opnieuw gaan knipperen

Een en ander duidt op een ABS storing. De afstand van de sensor tot de ABS ring moet 0,45-0,55mm zijn.
Onder de ABS sensor zijn vulplaatjes gemonteerd, waarmee de afstand ‘ingesteld’ kan worden. Meer plaatjes; grotere afstand, minder plaatjes; kleinere afstand.
Heeft het opkomen van de storing met afstand te maken, of met tijd?

Ik begrijp dat het vermoedelijk over een ABS II gaat. Als je de reset op een 3 polige plug uitvoert die achter het lucht filter zit dan klopt mijn vermoeden. Als je in plaats van een draadje dan een led (met weerstand) aansluit gaat deze knipperen en stop dan weer. Dit herhaalt zich steeds. Als je het aantal knippertjes telt dan weet je wat er aan de hand is. Het aantal pulzen is namelijk het storings nummer van de Motronic.
Zelf meet ik met het ledje altijd ten opzichte van de plus. Dan kan je het aantal keren dat de led aan gaat tellen en naar de min moet je het aantal keren dat de led uit gaat tellen.
Beide kan maar op een een of andere manier telt het aantal keren aan makkelijker.

Idd, draadje in driepolige stekker :smiley: Ik zal een skijken of ik zo’n led dingetje kan maken (weet nog niet hoe maar dat komt wel).

Thanx!

Ik heb wel eens vernomen dat wanneer de onderste lamp blijft branden na dat je de bevestigingsknop hebt ingedrukt het om achter gaat. De bovenste lamp is van de voorkant. Klopt dat?

Ik heb iets gevonden op het internet, waar staat hoe je de ABS fout kunt uitlezen: http://www.kforum-tech.com/electrical/PDF/Motronic%20Fault%20Codes.pdf
Dat zal meer informatie geven. Een LED (geen lampje!) aan een weerstandje van 1kOhm -1,5 kOhm is genoeg gereedschap om dit uit te lezen.
Een schema van een ‘uitgebreid’ diagnoseapparaat staat ook in dit document.

Dat uitlezen met een LED vind ik nog best ingewikkeld als ik dat lees… Het uitlezen zal wel gaan maar het in elkaar knutselen van de LED met weerstand is niet mijn ding. Zal hem bij een Hobbyist in de buurt wel even uit laten lezen. Er schijnt iemand bij me in de buurt (Heinenoord) te wonen. FF navragen.

Vanmorgen de achtersensor er nog eens uitgehaald en de afstand gecheckt. Valt ook nog niet mee… Nadien is de storing iets hardnekkiger geworden. na de reset gaat de ABS gelijk na de bekende 'klikken" weer in storing. Moet nog wel even de spanning van de accu nakijken nu ik er aan denk.

Ben erg blij met jullie meedenken, wordt vervolgd.

Jan

Het heeft even geduurd maar we komen er… ik heb geexperimenteerd met de sensorafstand. Dat kostte me uiteindelijk een sensor omdat de afstand te kort was :$ maar daardoor wist ik wel de afstand.

Uiteindelijk blijkt het toch het alom bekende probleem van te lage startspanning te zijn. Als ik start met de druppellader aangesloten gaat het goed… maar anders gelijk weer abs storing. Wordt mijn accu nu onvoldoende opgeladen? Komt dat dan door de accu of de dynamo? Dat is nu de vraag.

Mv Jan

De startspanning van de accu is te laag daardoor geeft het systeem aan dat de ABS niet werkt.
Remedie is om de accu te vervangen.
Doe je dat niet dan blijf je knoeien en uiteindelijk laat deze je in de steek als je toevallig ergens onderweg staat.
En dat wil je niet!

Accu is besteld… vraag me nog wel of of de sensor blijft werken nu de ‘ elektroden’. Bloot liggen van de slijtage

… en als dit het eerste model van de R850RT is kun je ook de modificatie aan de bekabeling nog uitvoeren, staat uitgebreid beschreven, YT filmpjes, hier op het Forum de handleiding etc.

Het resultaat is dat tijdens het starten de ABS uitgeschakeld is en pas weer stroom krijgt als er niet meer gestart wordt en daarmee komt de ABS niet onder de 9 Volt en geeft hij geen foutmelding meer …

Nieuw accu zeker een goed ding.
Controleer je startmotor ook. Als deze erg vervuild of beschadigd van binnen raakt, dan draait het moeizaam en trekt te veel spanning van de accu weg.
Er zijn veel filmpjes en draaden over startmotor schoonmaak/testen en vervangen.

Heren en dames
Bij twijfel over abs storing gerelateerd aan lage accu spanning, of zo kan je t uitsluiten. Starten en rijden met de storing, op n doorgaande weg zonder achteropkomend verkeer tot in zn 5 of zes op snelheid brengen, koppeling intrekken, contact uit, motor slaat af, contact aan en koppeling laten komen, motor loopt weer zonder iets van stroom te gebruiken. Als de storing dan wegblijft weet je dat de storing in te lage startspanning zit. Oplossing ligt dan voor de hand, accu of startmotor of bekabeling. Maar niet de abs, althans bij de -1100-
Groet Tom