ABS modificatie

Afgelopen tijd met regelmaat de abs in storing, eerste keer 4 maanden geleden, inmiddels bijna wekelijks. Uiteraard te resetten en dan blijft hij even weg maar het viel mij op steeds bij het opnieuw aanzetten op contact en starten, dat hij in storing kwam. Accu gemeten bij het starten en die zakt net onder de 10 Volt, als de dynamo draait heb ik 14.0v dus keurig in orde. dus accu zal er ook wel een keer aankomen maar eerst deze truck maar eens uitegvoerd.

Vandaag maar eens de ABS modificatie uitgevoerd zoals hier op de site te vinden is.
Zeer makkelijk uit te voeren, kabels doormeten en alles mooi wegwerken. Tevens meerdere kabels waarvan de buitenisolatie van de kabelboom verteerd was weer voorzien van een nieuwe laagisolatie dmv linnen-tape.

Abs gereset en vooralsnog blijft hij keurig zijn ding doen, abs zelftest nu pas als de motor gestart is en dus de 14volt aanwezig is.
7D1F9C34-5A76-4F38-9D2E-C0284A5073EE.jpeg
86BA5CD4-9151-4121-B9F2-03D1E14736EA.jpeg
4F797506-887D-4000-A875-F65915854D0F.jpeg

Helaas heeft het niet voor lange tijd geholpen… toch benieuwd of mijn accu nog goed is waardoor de eerste foutmelding al komt zodra ik het contact aanzet. Of toch ook een abs sensor niet in orde…
Nog even puzzelen maar de oplossing zal er zeker komen. Big RT Smile

Ik heb mijn abs modificatie destijds in 2009 gedaan samen met een paar handige forumleden. Die motor is nu van mijn broer en de abs modificatie doet het nog steeds prima. Dat was toen ook op basis van de procedure op de foto die nog steeds op het forum staat. Die is Inderdaad erg duidelijk. toen hebben we ook het filmpje gemaakt dat nu al 15 jaar op youtube staat.
Leuk om te zien dat er nog steeds mensen baat bij hebben! Big RT Smile _004 Ik hoop dat je het probleem snel vindt en oplost.

Vandaag op het idee gekomen om de drie-polige stekker uit te lezen… eerst te denken aan een ledje met een weerstand eraan, waar zo snel te halen? Toen bedacht ik mij…lang leve de tegenwoordige led lampjes voor op de motor als stads lampje.
Die had ik nog liggen, op de middelste van de drie aangesloten, met een kabeltje tussen de min en de ledlamp….
Code 7 x flashen. Dus de druk modulator stuk. Of wat ik ook nog vaag lees kan het ook de bekabeling zijn van de voorwiel sensor.

Die ga ik nog maar een keer nalopen anders geloof ik het wel voortaan en haal ik enkel de lampjes uit mijn dashboard zodat dat vervelende geknipper van de abs fout weg is. Het rijden zonder abs was ik al gewend van mijn Moto Guzzi California, is eigenlijk ook niets mis mee.

Wordt vervolgd. -850-
BE3D18AE-E961-4F22-BB3B-A889C9358609.jpeg

Uit mijn hoofd, dus wel even controleren: als het goed is kun je ook gewoon relais 8 verwijderen (die blauwe rechts bovenin je zekeringenkast):

Zekeringen.jpg

Nee, enkel het blauwe abs relais verwijderen gaan de lampjes niet van uit. Had ik al geprobeerd.
Misschien nog eens een tweede hands abs sensor voor proberen. Anders ga ik de abs module ontkoppelen, stekker los koppelen op de module en remleiding direct aansluiten ipv via de abs module.

De narigheid met dit type ABS is dat je bij storing amper nog remwerking hebt. Dat deed mij na de eerste keer storing besluiten om het ABS te verwijderen. En nu heb ik remmen die het in elk geval altijd doen en wat de remwerking betreft merk ik geen verschil met of zonder ABS. De remmen zijn zelfs beter te doseren nu.

wijsheid gewenst!

Voorop gesteld dat iedereen de ABS modificatie vooral moet uitvoeren wanneer men dat wil.

Besef echter wel dat je motor niet meer beschikt over het ABS. Uiteraard doen de remmen het wel maar het anti blokkeer systeem is door het uitvoeren van de “modificatie” permanent uitgeschakeld.

Er is hier al veel geschreven over het ABS en dan vooral over het iABS (ABS 3) van de 1150 modellen waarbij slepend remmen met een actief systeem er niet meer bij is. Remmen met iABS is echter remmen als de brandweer. Alsof je een anker uitgooit.

Zelf heb ik ABS 2 op mijn 1100. Dit systeem is minder storingsgevoelig. Het ABS heeft mij ooit “gered” uit een hachelijke verkeerssituatie.

Zelf zou ik nooit deze modificatie uitvoeren omdat je nooit van tevoren weet wanneer je het veiligheidssysteem ABS moet gebruiken en wanneer ditmaal het geval is je blij bent dat het erop zit. Er vanuit gaande dat je alles nog kunt navertellen . . .

Da’s bij ABS-III, dus RT’s van na (ik meen) 2000 met “Jankende” servo’s en als die weigeren dan is dat inderdaad doodeng en gevaarlijk.
@Remon heeft een 850 uit 1999, dus ABS-II; daar werken de remmen wel gewoon, alleen de ABS niet wanneer deze faalt.

Dat klopt de 850 heeft ABS 2. De remfunctie doet het gewoon wanneer je het ABS verwijderd. Zoals ik al zei verwijder je het veiligheidssysteem van het ABS. En ABS kan een life saver zijn.

Vanaf 2001 kwam het ABS 3 op de 1150 modellen. Het is het deel-integraal ABS (i ABS) waarbij voorrem en achterrem direct samen werken. Slepend remmen (dus ultra kort draaien) is er dan niet meer bij.

Maar ook bij de 1150 serie met ABS-3 is het mogelijk om de ABS te verwijderen (omzeilen) zonder dat je de remfunctie verliest

Dat is bekend: ik heb de mijne twee maanden geleden laten verwijderen na de zoveelste hachelijk situatie (op mijn tweede, huidige) R1150RT.

Het enige verschil met de ABS-II is dat bij de -III de booster servo’s omgeleid (en/of de gehele module verwijderd) moet worden; het aanpassen/doorverbinden van een paar draadjes is niet genoeg.