Ik heb een heerlijke vakantie gehad in juli 2020 langs de Normandie Beaches, die op 6 juni 1944 zo’n belangrijke toegangspoort tot het bezette Europa vormden. ( zie de gpx routes op https://www.myrouteapp.com/nl/social/folder/2970433?mode=share) Echter, op de terugweg -zo’n 100 km voor Lille - begaf het abs/cbs/rembekrachting het van m’n R1150 RT uit 2003 met 70k op de teller. De lampjes knipperden onophoudelijk en het systeem greep nog even aan maar dat werd al minder en minder.
Wat te doen? BMW stelt dat de rest-remfunctie voldoende zou zijn om een BMW dealer te bereiken om daar het een en ander te repareren. In mijn beleving is daar geen sprake van. Als het systeem het opgeeft, dan is de restfunctie geschikt om de motor lopend aan de hand in de garage te plaatsen, zonder dat het achterlicht sneuvelt tegen de bankschroef op de werkbank.
Wat te doen? Goede raad is dan even duur…
Natuurlijk had ik een verzekering, die in vervangend vervoer voorziet, maar dat is een heel gedoe om dat om 17.00 uur- op een uurtje gaans van het hotel - te regelen. Omdat ik op de TOMTOm vooral binnendoor weggetjes had geplaatst, was dat met de rest-remfunctie geen optie meer. Ik schatte de afstand tot het hotel onder Lille in tot een uurtje rijden, mits de D weggetjes werden vermeden. Heel plezierig dat de route ter plekke met de TomTom rider in de hand kon worden aangepast. Zoveel mogelijk remmend op de motor en met de rest-remfunctie werd het hotel in een benauwd uurtje gehaald.
Daar aangekomen na een tocht van 400 km in 6 uur rijden, eerst maar even gegeten, gedouched en daarmee genoeg rust verzameld om een onderbouwd besluit te nemen hoe verder te gaan. Ik besloot uiteindelijk na twee uurtjes rust via uitsluitend snelwegen de weg te vervolgen en wel diezelfde nacht. Zo gezegd, zo gedaan.
Waar ik eerst op 100 mtr achter een 90 km rijdende vrachtwagen kroop, bleek dat geen handige strategie te zijn. Die noodzakelijke tussenruimte werd al snel gevuld met allerhande andere voertuigen, waardoor ik alsnog moest vertragen. Remmen kon het immers nauwelijks genoemd worden. Het viel al vlot op dat de linkerbaan telkens leeg was en wellicht was dat - ondanks de hogere snelheid - een stuk veiliger. Gelukkig werd het gedurende de nacht ook allengs stiller en besloot ik de tocht op die stille linkerbaan met zo’n 110 km/uur te vervolgen. Het enige wat me - naast m’n eigen foute inschattingen - in problemen kon brengen, waren fouten van anderen. Die konden in dit scenario nauwelijks opgevangen worden met vertragen. Die moesten dan maar met vertragen én uitwijken in het uiterste geval worden opgelost. Die strategie bleek goed en verantwoord veilig te werken, vanaf Antwerpen tot aan Amsterdam werd er niet één keer geremd. Dat was belangrijk, dacht ik toen nog, omdat de pomp hoorbaar bleef lopen na het aanraken van de rem, waardoor de pomp in vier uur zeker stuk zou draaien.
Waar gaat het bij de BMW ees met het abs/cbs/rembekrachtiging - ook wel I (van Integraal) - ABS genoemd - nu eigenlijk om?
BMW heeft er indertijd vanuit een innovatieve gedachte voor gekozen om drie systemen met elkaar te combineren in een en hetzelfde device dat wij kennen als de bekrachtigde I- abs pomp, ook wel servo genoemd. Daarin zijn verwerkt:
1 het anti blokkerings systeem
2 het combined brake system
3 de elektrische rembekrachtiging.
BMW had er indertijd beter aan gedaan - maar dat is met de kennis van nu - om de drie systemen zo te scheiden dat bij uitval van een functie, de andere functies intact bleven. Als het systeem werkt, dan is het een fantastisch systeem dat de veiligheid zeker bevordert.
Opvallend is ook dat BMW dit systeem in 2007 definitief verlaten heeft, waar betreft het de rembekrachtiging i.c.m met beide andere functies. Zoals wel meer bij gecompliceerde innovaties het geval is, is het systeem in de loop der jaren storingsgevoelig gebleken en dat laat zich over de hele linie van de functies gelden. Het abs en cbs doen er niet meer toe als de rembekrachting uitvalt. Niemand is in staat om met de rest-remfunctie de wielen te laten blokkeren.
Tot zover het technische verhaal. Nu over het vervolg, na de andere verhalen over de abs perikelen gelezen te hebben.
Voor de goede orde; ik heb bij aanschaf van de R1150RT uit 2003 staalomwonden remleidingen laten plaatsen en het hele systeem om de 12 a 18 maanden laten doorspoelen. Veel doe ik zelf aan de motor, dit heb ik laten doen. Dat een ingewikkelde pomp het na 17 jaar en 72k op de teller opgeeft, is eigenlijk niet zo heel gek. De gevolgen zijn echter aanzienlijk.
BMW hanteert traditiegetrouw hoge prijzen, dat is genoegzaam bekend. Onlangs besloot BMW een aantal prijzen te laten dalen, wat ik o.a. bij het vernieuwen van de remmerij rondom merkte en ook meekreeg van de baliemedewerker van de BMW dealer. Echter, waar het deze hydraulische pomp betreft, zijn de prijzen juist aanmerkelijk gestegen.
- In een aantal gevallen is de pomp re reviseren, na wat rondbellen blijkt dat anno 2020 uit te komen op zo’n 1500 euro incl. montage. de wachttijd voor revisie alleen al is zo’n vier weken. De pomp wordt uitgebouwd, opgestuurd, gereviseerd, teruggestuurd en weer teruggebouwd. In de maand juli is een wachttijd van meer dan een maand niet heel handig.
- Het plaatsen van een nieuwe pomp valt nog even duurder uit: rond de 2500 euro, weliswaar met een beduidend kortere wachttijd.
- Er is nog een derde optie. De pomp kan gepasseerd worden door de remleidingen direct aan te sluiten op de remklauwen. De kosten daarvan bedragen incl de nieuwe staalomwonden remleidingen en aanpassingen aan het dashboard zo n 200 euro. Deze optie laat de mogelijkheid open om later alsnog voor een van de andere twee opties te gaan. De wachttijd is een dag of drie, afhankelijk van de drukte in de werkplaats en het aanleveren van de nieuwe remleidingen.
Economisch is het onverantwoord om een nieuwe pomp a 2500 te laten inbouwen in een motorfiets die zonder die pomp 2750 euro waard is en met een nieuwe pomp niet meer dan 3500 euro op zal brengen. Ook een revisie a 1500 euro is in economisch opzicht nauwelijks verantwoord te noemen.
Rijtechnisch moet ik zeggen dat de R1150RT gewoon uitstekend remt na het toepassen van de derde optie. Het verschil zit hem niet zozeer in de bekrachtiging of het abs, maar is vooral merkbaar in het ontbrekende cbs. Dat is wel een fantastisch systeem, met het aanraken van de voetrem remt de motor prima voor en achter gelijkmatig af, en waar meer remkracht nodig zou zijn wordt er met de rechterhand bij geremd. Dit systeem heeft me - meer dan abs en de bekrachtiging- een keer met passagier gered toen een auto onverhoeds de weg opdraaide. Het is weer even wennen dat er bij gebruik van de voetrem, nauwelijks iets gebeurt en zoveel meer bij het hanteren van de voorremmen. Een noodstop is met deze optie prima ‘ouderwets’ uit te voeren. Bijkomend voordeel is het ontbreken van een jankende pomp bij een stoplicht op een hellend vlak en bij het remmen op lage snelheid. Veel meer dan bij het bekrachtigde systeem zit er ‘gevoel’ in de remhandle op het stuur bij het hanteren van de voorremmen.
Ik overweeg de R1150RT aan te bieden zoals de motor nu is en te gaan voor de - helaas veel duurdere - R1200RT vanaf 2007. In mijn optiek halen de modellen 2005 en 2010 het niet bij de road-presence van de R1150RT, maar dan moet dat maar voor lief genomen worden. Zonde, want de R1150RT is een prachtig exemplaar, dat nog jaren mee kan.
Veiligheid is belangrijk, waar ik 40 jaar reed zonder abs en cbs, ben ik daar toch wel een beetje verknocht aan geraakt. Hoewel ik het abs nooit gebruikte, behalve om te checken of het systeem nog functioneerde op nat gras of gravel, kan het levensreddend zijn op het moment dat het nodig blijkt te zijn.
Op zoek naar die R1200RT dus, met minder dan 50k op de teller, vanaf 2007 ivm het ontbreken van de pomp en onder de 7,5 k aan euro’s.
P.S.
Ik mag me nog gelukkig prijzen over de plek waarop de pomp het opgaf. Zo reed ik vorig jaar diverse Alpencols op. Dit jaar moest ik alleen de Seine over via de Normandië brug, die ook nog eens voor de helft was afgezet. Geen enkele uitwijkmogelijkheid dus. Daar was de motor prima op gekomen, maar absoluut niet veilig vanaf gereden. Ik mag dus niet mopperen. Waarvan akte.
.
.