Hoi Tom,
Ok dan, even een stukje context en wat ik geprobeerd heb.
Context:
Ik gebruik de motor al jaren, zomer en winter voor mijn dagelijks vervoer. Van het ene moment op het andere kreeg ik mijn (R1100r) motor niet meer aan de praat. s’Avonds neergezet voor de deur zoals elke dag, de volgende dag geen reactie. Alles leek te werken, lampjes, startmotor noem maar op. maar geen ontsteking.
ANWB erbij gehaald.
Die hebben een en ander doorgemeten. Geen spanning naar de bezinepomp, maar als daar spanning op gezet wordt doet die het wel. Conclusie (na bellen met de centrale) waarschijnlijk HALL sensor kapot. Heb de motor naar een garage laten brengen. Die hebben eerst de boubine vervangen, daarna ook de Hall sensor, zonder resultaat. Volgende wat ze zouden gaan doen was contactslot vervangen, maar zij adviseerden mij, met het oog op de kosten, om op te houden. De hall sensor heb ik er maar weer uit laten halen (oude teruggeplaatst), gezien dat het probleem niet oploste en het mij 320,- meer zou zijn gaan kosten voor een motor die het niet doet.
Zelf geprobeerd:
Motor naar een stalling / werkplaatsje van vrienden laten brengen waar ik zelf nog kon kijken of ik het probleem kon vinden. Deels weer gedemonteerd.
Probleem met bougiekabel geconstateerd (gebroken/bros). Nieuwe bougiekabesl en bougies geplaatst. Geen vonk.
Hall sensor toch maar weer eens eruit gehaald om te kijken hoe die er aan toe was. Rijp voor vervanging, maar nog wel functioneel zou ik zeggen, hoewel na twee keer demonteren… met afbrokkelend isolatie materiaal… iets dat zeker deze ronde vervangen zou moeten worden.
Alle connectors schoon gemaakt met contact spray. Alle relais open gemaakt en getest op werking (voor zover mogelijk)
Contactslot bedrading doorgemeten. Daar lijkt ook niets mis mee te zijn.
Op enig moment realiseerde ik mij dat het remlicht continu brandde als ik het contact aan zette. Mogelijk dat daar een verband was met het startprobleem. Dit bleken de schakelaars bij de handrem en de voetrem te zijn (gek genoeg allebei - Murphy lives) maar dat leek toch verder niets te maken te hebben met het andere probleem.
Nog niet doorgemeten, Schakelaar Jiffy. Wel geprobeerd in ingeklapte en utgeklapte toestand. Bij de laaste probeede de startmotor iig zijn werk te doen.
Om verder te proberen moet ik weer kosten gaan maken zoals een hall sensor plaatsen waarvan ik zeker ben dat ie goed is, maar dan niet weten of mij dit verder gaat helpen. Dan nog wat ander lopende problemen (135.000 km en navenante slijtage, rechter hadvat is niet geborgd en daait langzaam weg, scheuren in het zadel, problemen met bevestiging van het scherm en een koppeling die af en toe te laat schakelt … Dus wat gaat er over twee maanden mee aan de hand zijn als ik dit al weet te fixen…
All in all leek het mij beter een zelfde te kopen (absoluut fan) en deze verder als donor motor te houden… Hoewel ik het niet kan uitstaan dat ik niet op zijn minst heb kunnen vasstellen wat er mis mee is…
Maar ja zoals gezegd mijn dagelijks vervoer. Ik zit nu al twee maanden zonder vervoer, overgelverd aan de nukken van het openbaar vervoer…