Hoi! Ik heb lang op het forum gezocht maar dit niet kunnen vinden:
Mijn schijven (of blokken, afhankelijk van hoe je het ziet) lopen aan alsof er een slag in de remschijven zit. Ze waren toch aan vervanging toe dus blokken en schijven laten vervangen.
Gek genoeg doet hij nog hetzelfde. Remklauwen doen het verder goed (goed in en uit).
Het rijdt gewoon en je kunt hem er ook wel met de hand doorheen draaien maar het verschil in weerstand is echt groot.
Feitelijk is het slepen van schijfremmen een kenmerk van die dingen.
De afstand tussen remblokken en -schijf moet minimaal zijn want anders is de rem niet in staat om snel zijn werk te doen.
Omdat ik lees dat jouw motor al enige jaren mee doet heb ik het vermoeden dat de remzuigers niet geheel lekker lopen in de cilinders van de remtang en dat dàt de reden is van de weerstand die je voelt. De aanlegdruk van de remblokken is te groot. Oorzaak daarvan is meestal een rand van vuiligheid rondom de remzuigers (remstof, zand, pekel etc.).
Omdat je er in jouw vraag geen opmerking over maakt ga ik er vanuit dat de remvloeistof niet vervangen is. Ik vind het een goede gewoonte om de remvloeistof te vervangen bij het vernieuwen van de remmen omdat je dan weinig meer moeite hoeft te doen om de remtangen goed gangbaar te maken.
Aha, dit maakt het verhaal iets anders.
Controleer de aanlegvlakken van de remschijven op verontreinigingen. (Dus naaf en schijf!) Als die mooi schoon zijn en de remschijf derhalve echt rondom vlak aansluit kun je uitsluiten of de schijf wel/niet een slag heeft. Er zijn op dit forum al vele berichten gezet over kromme remschijven. Vaak gaat het in die berichten over niet OEM spullen. Is dat bij jou ook het geval?
Zeker, Lucas - schijven. Maar aangezien zowel de oude originele als de nieuwe Lucas-schijven op dezelfde manier aanlopen denk ik inderdaad dat ze niet recht op het wiel zitten.
Kan je wel genoeg ruimte creëren tussen schijf en schoenen zodat deze niet aan loopt?
Uiteraard als dat getest is middels terug duwen cilinders en testen wel eerst weer even de rem aan knijpen.
Ik vraag dit omdat er blokken zijn met een normale dikte en goedkopere die gewoon al dunner zijn bij het uit de verpakking halen.
Met de eerste heb ik (originele blokken) problemen gehad dat ze te weinig ruimte hadden en hierdoor aan bleven lopen.
Ik heb dat opgelost door 50% te vervangen en 10K later de andere blokken pas te plaatsen. Het was allemaal net niet.
Ik neem aan dat je over het voorwiel praat. Anders zou een stroef lopende verbinding van de remklauw ook aan de orde kunnen zijn.
Hoi Isaac, goed punt. Dat lijkt echter niet het probleem te zijn. Hij loopt nu gewoon 50% van de slag van het wiel ‘vrij’ en dan slaat het wiel wat klem.
Je schrijft er niet over, maar als het stuur trilt tijdens het remmen, denk ik toch dat je schijven krom zijn. Ik begrijp dat ze nieuw zijn, maar ja, soms heb je een productiefoutje…
Aan je foto te zien heb je het model dat gelijk loopt met de R1150RT:
De schijven zijn gemonteerd met hele dunne shims aan de ene kant en de ABS-ring aan de andere kant tussen de velg en de schijf, vervolgens een veerring, dan een bus en dan een bout. Verder kan er op de velg wat corrosie (is verdikking) zijn opgetreden in de loop der jaren. Schijven demonteren en zorgen dat de velg echt blank metaal heeft, dan de schijven monteren zoals boven omschreven. Je moet de schijven met wat kracht axiaal kunnen bewegen, ze mogen niet vast zitten.