aangepaste 30mm dop voor montage lagers

Dag forumleden,

Sta op het punt de naaldlagers tussen kardan en eindklok te vervangen.

Dat gaat kennelijk het beste met een 30mm dop waarin een gat gefreesd is zodat de borgmoer aangedraaid kan worden zonder de bout te verdraaien. (Niet heel duidelijk beschreven, maar als je het eens gedaan hebt weet je wat ik bedoel)

30mm socket cutout.jpg
Heeft iemand zo’n dop die ik een paar dagen mag lenen? #dtv

Groet,

Terry

Belangrijk is dat de bus met de juiste (hele kleine) kracht aangedraaid wordt. Als je dan een ringsleutel gebruikt en zorgt dat de inbusbout op z’n plaats gehouden wordt kan je de borg moer gewoon vast draaien. Mijn ervaring is wel dat na een 500 km een herhaling van het vast zetten (van de bus) geen overbodige luxe is. Meer dan 50% had toch nog wat meer speling gekregen en kon nog iets wat aangedraaid worden.

Top! Doe ik dat.

Ik was eigenlijk wel van plan om locktite te gebruiken. Of is dat Nergens voor nodig?

Ik gebruik trouwens de imitatie naaldlagers via de hobbyist. Maakt dat nog iets uit voor de installatie?

Zolang het lager van het juiste type maakt het niet zo veel uit. Ze zien er erg zwak uit maar ze hoeven ook niet te draaien maar bewegen slechts. Locktide kan je zeker gebruiken maar dan is het later nog een keer natrekken niet mogelijk. Zelf heb ik daar geen locktide zitten omdat de aantrek kracht op de borgmoer vrij groot is. Mijn ervaring is dat de meeste door het rijden zich toch gaan zetten.

Deze lagers kunnen, als ze slecht worden, een onduidelijke klacht geven.
Als je de speling test terwijl deze op de bok staat lijkt alles perfect in orde.
Als je rijdt staan de lagers in een andere stand en die kan ingelopen zijn. Het gevoel is dan dat de achterkant mee stuurt.
Je zou in principe de speling willen voelen als de achterbrug enkele cm in ingedrukt. Dat is de stand waarin de brug zich bevind tijdens het rijden.

Edit forumbeheer:

Dit topic wordt t.z.t. verplaatst van koop/verkoop/gevraagd naar Alle overige relevante (technische) onderwerpen. Topicstarter vraagt om een dergelijk stuk gereedschap maar de technische info die hierover gegeven wordt moet m.i. vindbaar blijven op dit forum.

voor het geval dat iemand dezelfde klus wil doen:

lessons learned:

De bus moet je voor het losdraaien echt heel erg heet stoken vanwege de locktitite. (om te zorgen dat je de hele fijne schroefdraad niet kapot draait). Ik heb de omgeving van de bus ter bescherming afgedekt met alluminiumfolie. En een electrische verfstripper zo’n 10 minuten gericht op de bus. Daarna was het losdraaien een fluitje van een cent.

Voor hermontage van de bussen alle locktite goed verwijderd. Dit gaat het best met behulp van aceton. (een tijdje laten weken) En daarna borstelen met een stevige borstel/ krabben in de schroefdraad met een scherp voorwerp.

Het onzekere zoekende gevoel tijdens het rijden dat ik had voor de operatie is weg! Gek eigenlijk dat een heel klein beetje speling zo’n groot effect heeftop de wegligging.

TOP en bedankt voor de terugkoppeling. En zo leren we van elkaar. _004 _004