Hallo allemaal, ik ben dit jaar gaan motorrijden, net de 5,000km overschreden, en doe dit momenteel op een cb500x (Honda). Ik droom van een RT, en hopelijk wordt dat werkelijkheid binnen een paar jaar als ik voldoende ervaring heb opgedaan om op een zware motor te stappen. Ik beleef alvast veel plezier aan het lezen van alle leuke informatie op dit forum om mijn keuze voor de juiste RT voor te bereiden.
Veel veilige kilometers toegewenst aan alle rijders.
Heel verstandig dat je vanuit een betrekkelijk eenvoudige basismotor al uitkijkt naar een wat steviger motor op termijn.
Twee tips geef ik je graag mee, een en ander afhankelijk van je type rijbewijs en natuurlijk de beschikbare financiën:
Wacht niet langer dan noodzakelijk met overstappen. Een BMW RT is zoveel veiliger dan zo’n betrekkelijk kleine motor met een geringe road-presence. Een RT is daarnaast geen raket vanuit het gewicht/motorvermogen met alle risico’s van dien. Een RT noodt niet direct uit tot scheuren - het kan overigens wel als je daarvoor kiest - maar vooral tot doorrijden en veilig bochtenwerk waarbij de omstandigheden als het weer er wat minder toe doen. Veel lichte motoren met een 100 pk plus aan vermogen nodigen als vanzelfsprekend uit tot eindeloos accelereren en daarmee ook tot hard remmen. Dat ingebakken gedrag brengt vanzelfsprekend aanzienlijke risico’s met zich mee.
Overweeg bij aanschaf een RT een exemplaar vanaf 2007. Het ABS van eRTee’s van voor die tijd is na al die jaren van gebruik en/of stilstand gevoelig geworden voor storingen. De kosten van eventuele reparaties aan met name het abs 3, ook wel I- abs genoemd, staan in geen geval in verhouding tot de economische waarde van de motor.
Op dit forum kun je je goed inlezen in deze problematiek. Een artikeltje in die rubriek beschrijft mijn ervaringen en dat van m’n portemonnee met dit systeem.
Je hebt in ieder geval een prettig vooruitzicht en dat is al dik genieten met de winter voor de boeg.