Van mijn Garmin Zumo 590 is de aan/uit button er uit. De rand van deze button heeft losgelaten waardoor 'ie niet meer in de uitsparing klemt. Aan en uit doe ik nu met de stift van een balpen. Bij Garmin krijg ik dit antwoord:
"Alleen online ondersteuning
Online ondersteuningsbronnen zijn beschikbaar om je te helpen met je product. Live technische ondersteuning en reparatieservices zijn niet meer beschikbaar voor dit product."
Online vind ik (bij Garmin) alleen de batterijdeksel voor net geen € 9,00, maar nergens de button of het rubber gedeelte waar de knop in verwerkt zit. Deze Zumo 590 wordt nog maar sporadisch - in mijn vrouws auto - gebruikt, maar functioneert voor dit doeleind nog prima. Vraag is dus of iemand nog zo’n navi, of liever een achterstuk met knop, ongebruikt/overbodig liggen en er nooit meer iets mee doet? Veel geld wil ik er niet meer aan uitgeven, heb me er genoeg aan geërgerd, maar dan kan ik mijn vrouw ook weer tevreden stellen Zo niet, dan ga ik alternatieven bedenken.
Ik heb nog een volledig rubber matje kunnen bestellen bij een Nederlander die deze 3D-printe. Jammer genoeg is deze man ziek en reageert hij ook niet meer op emails (had hem een mailtje gestuurd of er nog zo matjes konden besteld worden).
Dus mocht er iemand over een 3D printer beschikken en zo een matje ook kan inscannen dan kan je dar vragen om er eentje te printen.
Toevallig laatst met een groepje op pad geweest waarvan er twee zo’n zelfde probleem hadden: knopje losgescheurd. Die hebben het simpelweg met tape opgelost…
Dank voor alle reacties en het meedenken. Helaas had ik de genoemde alternatieven al doorgespit, zo ook het Garminforum en die 3d-print optie. Vervolgens dit topic gestart of misschien iemand zo’n onderdeel ongebruikt/overbodig had liggen.
Onze smartphones gebruiken wij overigens zonder abonnement; daarmee ben ik al eens met Sygit routeplanner gereden toen die 590 niet meer op de batterij functioneerde. Uiteraard gebeurde dat in het buitenland en gelukkig niet op de motor. Daarmee zijn we in den vreemden toch netjes op plaats van bestemming gekomen.
Het ding weer aan de praat gekregen door de batterij vast aan te sluiten, dus geen gerommel meer met die beruchte connector.
Inmiddels als (tijdelijke) oplossing een lege balpenstift in gebruik , die ik in lengte op de schermbreedte heb afgeknipt zodat ik ze in de rand kan vastklemmen. Daarmee kan het inwendige schakelaartje dus bediend worden.
Wat ik ook als oplossing tegen kwam was reparatie met een flexibele rubberkit, Sugru. Daar ga ik me maar eens verder in verdiepen.
Het haast allemaal niet; zoals ik al schreef gebruikt alleen mijn vrouw hem zeer sporadisch in haar koekblikje. Voor het ‘dagelijkse’ gebruik voldoet de XT perfect op de motorhouders van zowel de motor als de yuppentractor. Maar héél soms zijn we beiden onderweg in/op ieders vervoermiddel en dan is een tweede navigatietoestel gewoon ff handig, vooral als het er toch ligt. Zijn we ook nog eens duurzaam bezig