1100RT kleppen te strak en afslaan

Hallo,

17.000 km gelden heb ik met dezelfde titel gepost.
Destijds was de aanleiding afslaan en (bijna) geen uitlaatklep speling, hoeveel wel heb ik toen niet gemeten.
Ik vond stationair niet helemaal lekker meer laatste tijd met af en toe neiging tot afslaan (stationair).
Vorige week kleppen gesteld en aan beide kanten uitlaat ongeveer 0,2 ipv 0,3.
Nu loopt alles weer fijn maar ik vraag me toch af wat ik hieruit moet afleiden.
Iemand ervaring? Kan zo niks terug vinden.
Dank en groet, Mark

Begrijp ik het goed: in 17.000 km is de speling van de uitlaatkleppen met 0,10 mm afgenomen?

Koolaanslag op kleppen en klepzittingen welke door langere afstanden en hogere toeren nu aan het wegbranden is ?
Misschien is de vorige eigenaar nooit boven de 3000rpm geweest -naughty- .
Inslaan van kleppen/klepzittingen lijkt me niet het geval , normaalgesproken …

Inderdaad

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Iedere 10.000 dien je ze te controleren/afstellen, dus afgerond 0,05 per 10.000km. Hoeveel heeft de motor gelopen en vanwaar je zorgen?

Vervuiling heeft geen invloed. Anders is er geen afdichting op de klepzitting, waardoor de kleppen zeer snel verbranden.

Mogelijke oorzaak:

• hoge motorbelasting met koude motor
  • valse lucht, waardoor de verbrandingstemperatuur hoger wordt

Als de klepspeling minder wordt komen de kleppen dieper in de kop te zitten, dus juist wel inslaan en geen kool afzetting: Doe eens een compressietest. Afstellen dient bij maximaal 35C (handwarm) te gebeuren: was dat beide keren zo?

Je hebt het over ‘beide kanten’: bedoel je alle 4 de uitlaatkleppen van beide cilinders of beide kleppen van één cilinder? En hoe is dan de andere cilinder?

Mijn motor heeft 175.000 km (alleen lange afstanden) gereden en ik controleer regelmatig de klepspeling maar hoef zeer zelden iets te verstellen en de compressie is uitstekend, het zal dus meer het gebruik zijn dan de kilometers

Sorry voor trage reactie, veel weg geweest voor de baas. Ja aan beide cilinders hetzelfde beeld, en de motor was koud bij afstellen.
Ik ga wat vaker controleren en dan evtl compressietest doen.
Heb ooit een wtk opleiding genoten en ga met beleid met de brommer om.
Voorlopig knort ie tevreden bij alle toerentallen, dus nog geen zorgen.

Groet,
Mark