na een mooi tripje alpen is de motor stilkomen te staan langs de a2…
feitjes:
in de ardennen leeggereden.
gelijk bijgevuld met 5l (hebben we immers altijd bij ons toch
daarna getankt.
150 km verder stotteren. uitval. weer starten. stotteren. uit. starten. niet strten… wel weer starten niet aan te houden en weer uit.
starten starten starten accu leeg.
anwb erbij accu er op… daarna nog een accu…
niet meer aan te krijgen.tik tik tik: startmotor oververhit?[/list]
basisprobleem lijkt mij de brandstoftoevoer? vuil na leegrijden?
de startmotor blijkt kapot meld de dealer. en rest lijkt in orde…startmotor reparatie 400 € gokt men, maar ik ben bang dat we er dan nog niet zijn.
kan de startmotor kapot gaan naar overmatig starten?
Vuil in het restant verbruikte benzine kan heel goed. Kan ook water zijn. De ethanol in benzine trekt water aan.
Een startmotorreparatie van €400 slaat nergens op, tenzij er wat anders aan de hand is. Voor de 1100 heb je voor €100 een nieuwe startmotor. Als je een beetje handig bent ben je in een kwartiertje klaar met het omwisselen.
Op je vraag of de startmotor stuk kan gaan na overmatig starten. Antwoord is “ja, dat kan”. Langdurig starten zal de temperatuur doen oplopen en uiteindelijk zal de startmotor “doorbranden”.
Persoonlijk geloof ik niet zo dat het leegrijden het probleem is van het niet aanslaan, je hebt immers 150 km zonder problemen gereden. In de tank is het altijd een geklots, vuil zal dan ook zweven. De pomp kan de tank ook niet helemaal leeghalen, blijft altijd een laagje in de tank staan. De genoemde symptonen lijken op een defecte Hall-gever. Echter… als de (defecte) startmotor veel stroom wegneemt, waardoor de accu-spanning onder een gestelde grens komt, zal de computer de ontsteking/inspuiting uitschakelen op schade te voorkomen.
kijk…dank
hallgever is voor mij nieuw. lees dat ie ook de brandstofpomp aanstuurt
het regende pijpestelen…uren in de regen…kan er daar nattigheid van gekomen zijn?
startmotor dus vervangen. replica neem ik aan?
zie prijzen van 100/150 €
Ja hoor, zit zijn bij uitstek de bepalende factoren voor een 1100 met nog een originele hallgever die (bijna per definitie) storing zal veroorzaken. Ik denk dat dit je probleem is. Informeer even bij FreekC uit Sommelsdijk (stuur hem een PB). Hij reviseert hallgevers voor een acceptabele prijs.
Ik heb onlangs mijn startmotor vervangen.
De oude startmotor trok tijdens het starten in no-time de accu leeg.
En ik had ook het idee dat met de oude startmotor erin na een ritje het laadniveau van de accu niet optimaal was.
Na vervanging van de startmotor is het laadniveau van de accu na een ritje nu altijd maximaal (te zien aan de accumonitor van mijn oplaadkabel).
De nieuwe startmotor voor €47,- inclusief verzending uit duitsland.
R1100R is een prima motorfiets, als die je bevalt moet je niet te snel aan inruilen denken, eerder repareren en leren hoe je eigen motor in elkaar zit, wat de zwakke punten zijn en die verhelpen: in jouw geval de Hallsensor, startmotor en eventueel de accu: 3 items die niet zo heel duur zijn en voor een beetje handige Harry best zelf te doen zijn!
Mijn rondje Noorwegen in 2017 van 6600 km ging op mijn R1150RT van 2003 met als start-stand 131.000 km, weliswaar goed onderhouden met als enig defect een afgebroken armpje van de elektrische ruit. Wij kwamen daar halverwege een Duitser uit Berlijn tegen die ieder jaar naar Noorwegen ging op een inmiddels pakweg 40 jaar oude boxer …
Als je de genoemde drie items goed hebt en nog een paar kleinere zaken zoals de speling op de paralever lagertjes, kardan speling, koppelingskabel, gaskabels, allemaal geen grote dingen die voor niet te veel geld gedaan kunnen worden dan heb je een prima motor en maak je de reis van leven
mijne heeft nu pas 56 k gelopen, ziet er uit als nieuw
ben je soms ingehuurd door mijn vriendin om me centen in de zak te laten…
zijn de dingen die je opnoemt ook iets voor een motorport zaak (wormerveer, tevreden over)of raad je mee aan een specialist op te zoeken…
en zo ja. waar? woon in purmerend.
ps misschien kunnen jullie nog een ander vraagje beantwoorden voor me. kan er hier niets over lezen.
is er een andere optie voor de zijstandaard. met een hoop bagage staat hij aardig scheef en hoeft de weg maar beetje scheef te lopen of ik moet er een steen onder leggen. is dat met de rt ook zo?
Nee, ik heb geen aandelen in Motorport of een andere motorzaak, Ik zal een balletje opgooien om wat hulp voor je te organiseren. Ik wil gewoon dat je op je heerlijke motor je Rondje Noorwegen rijdt!