Vandaag een bagsterzadel gekocht waaruit in het rijders gedeelte een “snoertje” komt met twee draden en een connector. Uit het bijrijders gedeelte komt ook een “snoertje” met daaruit 5 draadjes (zo op het oog) en een connector. Nu bezit ik een r1200rt uit 2005 zonder zadelverwarming en heb ik een klein duiveltje dat in me zegt dat die bagster wellicht uitgerust is met zadelverwarming. Vraag is dan ook:
a: hoe te testen of het daadwerkelijk zadelverwarming is en:
b: hoe sluit ik de verwarming aan op mijn bmw.
Wie kan mij uit deze droom helpen (dealer en motor(speciaal)zaak heb ik zelf al verzonnen …
Makkelijkste zou zijn om bagster een foto te sturen en vragen of dit verwarming is (zal wel) maar gelijk ook de pin out vragen van de connectors zodat je weet hoe je hem aan kan sluiten. Zelf meten kan je ook al een stuk verder brengen maar als bagster het je kan vertellen is het zeker veel makkelijker. En misschien als je googled op "pin out bagster seat"dat je ook al wat te weten komt
Dank voor de reactie. Het mooie (?) aan het verhaal is dat ik het zadel in een bagsterstore (welke is niet zo interessant) gekocht heb voor de prijs van een zadel zonder verwarming. De verkoper gaf me mee dat er wellicht verwarming in zit maar dat die geen idee heeft of hij ook werkt. Daar start mijn zoektocht dan ook … hoe kom ik er achter of het werkt …
Dank voor de reactie. Ik heb het andere draadje gelezen en vrees dat ik dezelfde weg zal moeten bewandelen via de dealer. Eerst maar eens uit zien te vinden of de verwarming uberhaupt werkt.
Ik had jarenlang zadelverwarming op mijn Rt en heb het weinig gebruikt, ookal rijd ik het hele jaar door. Je hebt zadelverwarming pas nodig als het minder dan ongeveer 5 - 10 graden is. Ik rijd dan met mijn winterpak en dikke winterbroek met binnenvoering. Voordat de zadelverwarming daar door heen is, ben ik meestal al op mijn bestemming.
Waarom gelijk de dealer? Bij mijn weten heeft een verwarmd Bagster zadel 3 standen: uit, iets warm en echt warm. dus 3 draden + 1 massa. Losse accu of acculader nemen, en vogelen/ meten maar: bruin is vaak massa, dan 1 draad aansluiten en voelen wat het zadel doet en je hebt een idee waar de draad voor kan zijn. Aansluiten op de 1200 wordt de keuze maken: of via de dealer in het canbus systeem laten toekennen (als dat kan) of rechtstreek via de accu en een 3 standenschakelaar op het dashbord aansluiten.
Persoonlijk zou ik daar dan een relais of MOSFET tussen zetten: verwarming trekt aardig wat stroom en schakelaarcontacten zijn daar doorgaans niet dol op (lees: smelten na verloop van tijd en/of de contactpunten krijgen kraters).