Dat was schrikken. Gister terug vanaf mijn werk naar huis, vaartje van 130, voelde de motor van mijn R1100RT wat inhouden oid en zag rook achter me. Helaas was het mijn eigen motor. Schrok me rot. Altijd netjes beurten gehad, dus ik had best veel vertrouwen in mijn motortje. Laatste grote beurt was afgelopen oktober bij 72.000 en nu staat er 78.000 op de teller.
Ben geen techneut, dus dacht eerst: hangt mijn uitlaat op de grond of zo? Nou, zo snel mogelijk bij een parkeerplaats van de snelweg af. Gelukkig stopte het roken( was al bang voor brand, weet ik veel)
Tijdje laten staan, schuin en daarna recht, maar geen olie meer achter venster. Dealer gebeld, die gaf aan dat er idd wat kapot zou kunnen zijn, maar door olie bij te vullen en dan zou ik voorzichtig naar huis kunnen rijden.
Nou, dit geprobeerd, maar paar kilometer verder, nog steeds zwaar rokend, toch maar gauw van de snelweg af en motorzaak gebeld. Langzaam rijdend hield ik de motor ook niet meer makkelijk aan de praat ondertussen en begon af te slaan.
Bus van motorzaak was er binnen 10 minuten. Daar staat mijn RT nou en vandaag even afwachten wat er uit komt.
Heel verhaal en ik heb al gezocht op rook, witte rook etc. Dan zie ik wel een draadje uit 2010 waar ook zelfde probleem aan de hand lijkt.
Maar goed, heel concreet is dat nog niet voor mij.
Iemand idee wat er kapot zou kunnen zijn? Mijn olie had ik deze week nog gecontroleerd en was toen nog prima op peil.
Ja dat is wel even schrikken, dit type heeft normaal gesproken geen problemen bij deze km stand.
De oorzaak zullen we snel weten, maar vooruitlopend daarop zou ik denken:
witte rook is meestal koelwater probleem/koppakking, maar ja: jouw motor heeft geen water aan boord;
inwendig blok probleem kleppen/zuiger is normaal gesproken blauwe rook;
blijft over een gesprongen olieleiding buiten het blok, die olie op de uitlaat brengt bv aan de linkerkant van het blok kan dat gebeuren, dit geeft witte rook. Als ik gelijk heb dan zou de reparatie niet erg ingrijpend moeten zijn.
Beginnen met bougies bekijken en kompressietest doen zou ik zeggen, verder kijken of er ergens een olie slang lekt, maar zoals gezegd olie brandt blauw, benzine zwart en water ‘brandt’ wit, bij kapotte olieslang zit alles onder de smurrie …
Het slechte lopen wil toch zeggen dat er in minimaal één van de verbrandingsruimtes iets afwijkends gebeurd …
Al bedankt voor jullie reacties tot nu toe. Chef werkplaats van motorzaak die hem gelukkig opgehaald hebben heeft gisteren even gestart en geluisterd. (Niet open gehaald, maar Hij dacht aan serieuze motorproblemen) Aangezien het jaarlijkse onderhoud al jaren bij mijn vaste adresje zit, ga ik hen vragen de motor op te halen en te beoordelen. Wordt aankomende week.
Tsjaa, vandaag telefonisch contact met mijn vaste onderhoudsbedrijf gehad. Motor klinkt niet goed. Morgen gaat hij de boel echt openmaken en kijken wat er aan de hand is. Nu hoor Ik dat er meerdere opties zijn, ben ze even vergeten, maar in een bepaald geval zou het zelfs goedkoper zijn een ander blok te monteren.
Nou eerst maar even afwachten en duimen dat het meevalt.
Nieuw blok klinkt ook niet goedkoop. Iemand enig idee voor een R1100RT waar moet je dan aan denken?
Nou helaas, iets met de zuigers en gat ingebrand of zoiets. Gaat toch een ander blok worden en idd via Boonstra. Hoe dat kan met die zuigers die ergens een gat in branden waardoor olie lekt en dus in de uitlaat komt( het was dus toch blauwe rook en niet wit:) weet ik ook niet? Pech?
De motorfiets is verder in topconditie afgezien van dit verhaal natuurlijk, dus hij gaat gemaakt worden en da kan ik weer jaren vooruit.
Bedankt Bert en anderen voor jullie adviezen.
Ik heb ruim een week geleden mijn opties overwogen en op dat moment besloten tot reparatie door mijn vaste adresje. Inderdaad flink kostenplaatje, maar ik kan het ook niet zelf en toen had ik ook geen andere opties. Wilde ook geen grote investering doen in een andere/nieuwe motor. Ik ben prima tevreden met mijn R1100RT en zou er nog jaren mee vooruit kunnen. Dus ander blok, idd via Boonstra uiteindelijk.
Meteen koppelingsplaten laten doen, die schoten ook op. Onder normale omstandigheden zou ik nu weer paar jaar zonder schokkende kosten vooruit moeten kunnen. De reparatie is klaar en deze week haal ik de motor weer op.
Groeten Gerard