Het valt mij op dat er geen apart “onderhoud” rubriek is … eigenlijk verbaasd me dat een beetje
Maargoed, nu de vraag:
Welke olie gaat er bij jullie in de R850RT (of 1100 natuurlijk)?
Ik ben begonnen aan het onderhoud. Eerst maar eens de kleppen gesteld. 10m benzineslang besteld voor het synchroniseren, en nu bezig een boodschappenlijstje te maken …
Onderhoud is ondergebracht in de verschillende topics. Het is een nogal breed (lees: container) begrip. Vragen over olie, kleppen stellen, enzovoorts, zijn op het forum dus te vinden. Via de zoekfunctie kom je terecht daar waar je wilt zijn.
Motorex (uit Zwitserland) is een hoogwaardige vol synthetische olie voor 4-takt boxermotoren. Bij aanschaf van mijn 1100 (in 2012) wordt deze gebruikt door MSA in Ede. Voor de versnellingsbak en de cardan gebruikt men Motorex Prisma ZX.
Ik gebruik nu ook de Motorex boxerolie. Als ik de motor een paar dagen had weggezet op de jiffy, ging het starten altijd gepaard met een flinke rookpluim. Daar heb ik nu geen last meer van.
API staat voor American Petroleum Institute, een Amerikaanse organisatie die technische standaarden ontwikkelt voor de olie- en gasindustrie.Ongeveer 400 bedrijven zijn aangesloten bij het API. Het API hanteert voor de aanduiding van benzinemotoren een ‘S’ en voor dieselmotoren een ‘C’. De daarovolgende letter staat voor de kwaliteit van het smeermiddel. Hoe hoger de letter, des te hoger de kwaliteit. Een SF/CD kwalificatie is bijvoorbeeld kwalitatief minder goed dan de huidige SM/CF norm.
Je kan dus alle olie gebruiken met een api SF of hoger.
De S voor de F is geschikt voor benzinemotoren, C voor f is geschikt voor dieselmotoren. SF/CD is geschikt voor benzine- en dieselmotoren.
Japanse tegenhanger is
JASO staat voor Japanese Automotive Standards Organisation.
Het belangrijkste verschil met API en ACEA is dat JASO zich voornamelijk richt op olieprestaties bij motorfietsen in plaats van automotoren.Wanneer je motorolie voor de motorfiets zoekt, doe je er dan ook goed aan vooral op de JASO-normen te letten. De JASO-norm wordt toegekend na uitvoerige testen om te kijken voor welk type koppeling de olie geschikt is.
Wil je zekerheid (als dat al bestaat in deze wereld) dan kies je voor een bekend merk.
Heb in mijn RT jaren olie van het merk Procycle van ik dacht motozoom gebruikt, synthetisch. Heb hem verkocht met 150.000 km, motor gebruikte toen op 10.000km ca. 150 ml. Ververste de olie en filter wel alle jaren.
Tegenwoordig gebruik ik, in mijn 1200 boxer, Shell advence Ultra 15w50. Voor 4 liter iets van 28 euro. Doet het prima heb er nu 120.000km mee gereden en geen tot weinig olieverbruik.
Omdat motor en bak gescheiden zijn vraag ik me af of er dan speciale motorfietsolie in MOET. Voor de Honda met natteplaatkoppeling was een toevoeging in de olie noodzakelijk maar dat is nu toch niet nodig?
Voor onze, oudere, auto’s van de jeugd ben ik overgestapt op Ardeca Pure Sports. Dubbele ester olie met zeer goede eigenschappen.
Zo zie ik de specs van Pure Sports 10W60:
ACEA A3/B4/C3-12
API SN/CF
Zie ik het goed of zie ik iets over het hoofd in verband met de luchtkoeling?
Api SN is hoger gekwalificeerd dan SF. Deze olie kan je dus gebruiken. Overigens is het getal 10 te laag voor jouw motor, bmw schrijft 15w voor. 10w betekent bij een koude start dat hij dunner is dan 15w. De kans op meer olieverbruik is daardoor aanwezig.
60 geeft het getal aan hoe de olie presteerd bij hogere temperaturen. 60 is beter als 50.
Voordeel van een ‘droge koppeling’ voor olie fabrikanten (ook voor ons) is dat zij additieven kunnen toevoegen die de wrijvingsweerstand in het blok kunnen verminderen. Voordeel minder slijtage, beter draaiende motor en lager benzine verbruik.
Deze additieven wil je niet in een motor met een ‘natte koppeling’, want verminderd de wrijvingsweerstand. Een koppeling moet juist veel wrijvingsweerstand hebben, anders gaat hij slippen. Daarom speciale olie voor motoren met een ‘natte koppeling’.
Wat betreft de luchtkoeling van onze motoren. Als je in een file stil staat, met draaiende motor, dan wil je liever een 15w60. Je kan natuurlijk ook tussen de files doorrijden, heb je weer lucht koeling.
Zonder reclame voor het ene of andere merk te willen maken, mijn persoonlijke ervaring is dat bij Motul het olieverbruik vrij hoog was en bij gebruik van Motorex juist laag ( uiteraard bij gebruik de correcte en gelijke specificaties , disclaimer etc)
Of Motorex, dat kan ook. Al ken ik die niet. Dus ook daar duiken we even in.
Jammer eigenlijk dat er niet gewoon olie is die smeert en dan klaar. Al die soorten, toevoegingen, viscositeiten etc. maken het zo onduidelijk dat iedereen zo zijn eigen waarheden heeft als het over de beste olie gaat.
Daarom een oproep aan alle betrokken fabrikanten, maak gewoon auto’s, motoren, vrachtwagens die op 1 en dezelfde soort olie goed rijden.
Dan stopt de eeuwige discussie en hebben we allemaal gelijk!
De discussie is niet erg zolang we op argumenten met elkaar discussiëren en niet op meningen. Gelukkig doen we niet overal dezelfde olie in, maar om daar echt inhoudelijk op in te gaan hebben we een apart Forum nodig, het voert te ver voor een algemeen motorforum om zo diep de materie in te gaan. Doe er gewoon in wat de voorgeschreven staat, de Constructeur(= motorfabrikant/Engineers/etc) heeft daarmee getest en uiteindelijk bepaald wat het beste is voor dit specifiek model of serie.
De discussie over olie, banden, vloeistoffen en zo kun je nog vele andere (motor) gerelateerde onderwerpen noemen is zo oud als Methusalem. Ook fabrikanten, merken en zelfs dealers/specialisten verschillen daarover van mening. En ja, daarover mag op een motor forum gediscussieerd worden. Er worden op dit meningen/ervaringen uitgewisseld en daarbij gaat het (per definitie) niet om het halen van je gelijk . . .