wat is wijs

Hallo,

Ik wil eigenlijk een bmw kopen maar wat is wijsheid.

Een 1100RT of een 1150RT of een 1200RT

Ben zelf 1,76 meter.

Groet Arno

Na drie proefritten weet je het…

Ga eens proefrijden…

Zelf heb ik een 1200RT, maar heb een paar keer op een 1150 gereden en dat reedt ook goed. Kom van een Yamaha af, en mijn eisen waren: EN ABS EN Injectie… verder denk ik dat je met 1,76 op alle genoemde machines goed zit.

Als dit mijn rijtje zou zijn zou R1100RT afvallen, ouder en eerder aan vervangen van ouder oudere delen toe. De 1150 is moderner en heeft betere verlichting. Een late R1150 of een vroege R1200 wordt moeilijker, de 1150 zit goed (je zit in de motor), is mooier maar het blok is rauwer, de 1200 heeft een wat mindere zit (je zit er op) maar het blok heeft balansassen en draait mooier.

Succes!

Laat je keuze vooral bepalen door de onderhoudshistorie en het proefrijden op de verschillende type RT’s. Het is zeker waar dat je bij de 850, 1100 en 1150 meer “in” de motor zit en bij de 1200 er meer “op”. Daarentegen is de 1200 ruim 30 kilo lichter.

Uiteraard is ook alles afhankelijk van je budget. Wanneer de 1200 je aanspreekt en de verschillen ervaar je pas echt na een proefrit, dan zou ik gaan voor een 1200 vanaf 2010 met het DOHC blok met de bovenliggende nokkenassen.

Verder: doe altijd een aankoopkeuring. Dan sta je achteraf niet voor onaangename verrassingen.

Succes met het proefrijden en je keuze.

ik heb zelf op een rs 1100 gereden je zit te veel meer naar voren.

Ik heb ook een rt 1100 gehad en de versnellingsbak was niet goed.

Denk zelf een rt 1100 na bouwjaar 2000,

Maar hoe zit het dan met de apk die er een keertje er aan komt
o.a.de ABS die bij de bijzonderheden staat vermeld.

  • Het zadel kun je altijd naar wens laten aanpassen. Dat heb ik voor mijn 1100 voor 80 euro destijds laten doen bij TL in Den Haag. Uiteraard kun je dat ook elders laten doen.

  • Vanaf 1997 is er een modificatie geweest van de versnellingsbak met de schuine vertanding. Daarmee zijn de problemen met de bak (modellen 1995 en 1996) opgelost bij de 1100.

  • De 1100 is uitgerust met ABS 2. Dit staat, bij mijn R1100RT van bouwjaar 2000, niet op het kentekenbewijs deel 1 vermeld. Het ABS is bij mij overigens gewoon werkzaam en dus in orde.


Je moet kiezen wat je mooi vind en natuurlijk hoe ruim je in je portemonnee zit.

De R1100RT en R1150RT zijn, qua uiterlijk, bijna hetzelfde; persoonlijk vind ik de R1150RT een mooiere neus hebben; bij beide fietsen vind ik het heel fijn om “In” de fiets te zitten en ik hou wel van het wat rauwere geluid.
Zit je liever “Op” een fiets of vind je de R1200RT mooier, dan heb je daar ook een hele mooie fiets aan; zelf heb ik er (nog) geen ervaringen mee, dus daar kan ik niks over zeggen.

Het is, zoals gezegd, helemaal aan jou en aan wat je wensen zijn en je weet dingen pas zeker als je op alle drie de modellen gezeten en gereden hebt.

Het aanpassen van het zadel kost tegenwoordig bij Tijger Leathers in Den Haag trouwens €95 (heb het zelf een paar weken geleden laten doen), maar daar krijg je dan ook een boel voor terug (“Fijne zit garantie”, je mag terugkomen voor aanpassingen).

Of en wanneer er ooit een APK voor motorfietsen komt weet ik niet en de wetgever lijkt er ook niet altijd over eens te zijn, maar ik denk dat als er een APK zou bestaan voor motorfietsen je niet op een fiets wilt rijden die niet door een dergelijke keuring heen komt.

Een APK is puur een indicatie over de minimale technische (en veiligheid) staat waar een voertuig aan moet voldoen en net als bij auto’s kun je redelijk “Laag” gaan voordat iets wordt afgekeurd; een voertuig moet in de basis echt dermate slecht zijn, dat het niet veilig meer is om ermee de weg op te gaan. Bij een motorfiets heb je dan allang zelf die conclusie getrokken, denk ik (maar inderdaad ik zie nog wel eens zelfgelaste gebakjes waar ik m’n vraagtekens bij zet). :$

In de veronderstelling:

  • je vindt de motoren alle drie even mooi
  • ze rijden alle drie even goed (testrit)
  • ze hebben allen dezelfde goede technische staat
  • ze vertegenwoordigen ongeveer dezelfde waarde…
    zou ik het wijs vinden om voor de meest moderne fiets te gaan.
    Zoniet moet je gewoon je hart laten beslissen, en niet je hoofd.
    Dan toch de 1200RT dan maar?
    Succes hoor …
    Ed.

Hallo,

De RT 1200 zal hem niet lukken mijn geld bedrag is niet toereikend.

Mijn oog viel op een RT 1100 van 2000 met 120000 km helaas is deze verkocht net voor mijn vakantie.

Maar voor het zelfde bedrag kom ik ook 2x RT1150 tegen en dir hebben een beetje onderhoud nodig, is natuurlijk voor mij geen bezwaar.
zit daar ook verschil in 4 bougies of 2 bougie.

Groet Arno.

Zelf rij ik een R1200RT, en heb daarbij reeds het gevoel in de fiets te zitten. Ben nieuwsgierig geworden naar de R1100/1150RT.

Bij 120.000 km en een goed onderhoud bewijsbaar kun je een prima fiets hebben. Als er dingen verzaakt zijn kun je er ook aardig op leeglopen.

Denk aan:
Cardan schommelstuk lagers
Keerringen cardan
Remschijven (dikte)
Koppeling
Gaskabels
Abs (remolie niet jaarlijks verversen is het recept voor ellende)
Versnellingsbak en cardan geld dit helaas ook voor.

Als je zelf geen kennis hebt, dan een aankoopkeuring doen. Dat geld heb je er zo uit mocht je er een van bovenstaande punten er mee weten te voorkomen.

Is nogal een leuk lijstje

Sommige onderdelen kan een keurmeester ook niet vinden, er zijn altijd onderdelen die zomaar kapot gaan.
Je zult bijna gaan twijfelen om maar geen BMW te kopen.

Groet Arno

Daarom is een onderhouds geschiedenis belangrijk.
Bij deze km stand zijn de genoemde delen nou eenmaal min of meer aan de beurt of inmiddels vervangen.

Denk dat de vlag voor een ander merk bij deze km stand er gelijk bij hangt hoor.

zit daar ook verschil in 4 bougies of 2 bougie.

De twinspark-uitvoeringen (4 bougies, na 2002?) lopen wat rustiger stationair, hebben iets meer koppel en zijn wat minder gevoelig voor KFR.
Daar staat tegenover dat die allemaal de gevoeligere abs-unit hebben (die overigens fantastisch remt), waardoor goed onderhoud aantoonbaar moet zijn, om mogelijk te voorkomen dat je meteen tegen een forse kostenpost op loopt.

Succes en veel wijsheid bij het uitzoeken.

Groet, Aad

Bedankt voor je jullie reacties

Eens kijken wat ik volgende week ga kopen,


Groet Arno

Ik inmiddels een BMW R 1150 R van 2001 zonder ABS gekocht.
Rijd leuk voldoende vermogen wat me wel opviel voet steunen zitten wel hoog.

Groet Arno

Daar zijn verlagers voor te krijgen. Kijk maar eens bij wunderlich.

Is je zadel misschien verlaagd?

De 1150 heeft een zesde versnelling. Dat is wel lekker als je stukjes snelweg doet. De 1150 heeft echter ook een remsysteem dat erg duur is als het stuk gaat.
Kijk dus ook wat je eventueel kan reserveren voor onderhoud en toekomstige reparaties.